Nowe odcinkowe pomiary prędkości. O 60 proc. więcej mandatów
O blisko 60 proc. wzrosła na przestrzeni roku liczba wykroczeń ujawnianych przez odcinkowe pomiary prędkości w Polsce. Nie ma się jednak czemu dziwić, bo tylko w ubiegłym roku na polskich dogach przybyło przeszło 30 nowych miejsc objętych takim monitoringiem. A to nie koniec, bo realizowany właśnie program rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD zakłada montaż aż 43 kolejnych takich urządzeń.

Spis treści:
Jak poinformował Interię Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w pierwszym kwartale 2025 roku urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości ujawniły w Polsce aż 103,9 tys. wykroczeń. W porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku oznacza to wzrost o rekordowe 59,3 proc.
Odcinkowe pomiary prędkości postrachem kierowców. Wpadają jeden po drugim
Gigantyczna skala wzrostu przestaje dziwić, jeśli przyjrzymy się samej liczbie odcinkowych pomiarów prędkości nadzorujących polskie drogi. W pierwszym kwartale ubiegłego roku odcinków objętych takim monitoringiem było w Polsce zaledwie 33. W sumie ujawniły one wówczas 65,2 tys. wykroczeń.
Dla porównania, tegoroczny wynik - 103,9 tys. wykroczeń - to "dorobek" 69 odcinkowych pomiarów prędkości działających aktualnie w systemie CANARD. Oznacza to, że na przestrzeni roku przybyło w kraju aż 36 takich odcinków.
Odcinkowe pomiary prędkości batem na piratów. Kierowcy rzeczywiście zwalniają
Patrząc z takiej perspektywy można dojść do wniosku, że wzrost liczby zainstalowanych na polskich drogach OPP o ponad 100 proc. poskutkował wzrostem liczby ujawnianych przez nie przekroczeń prędkości "zaledwie" o 60 proc. Jeszcze w pierwszym kwartale 2024 roku na jeden odcinkowy pomiar prędkości przypadało średnio 1975 ujawnionych wykroczeń. W pierwszym kwartale 2025 roku było to już "tylko" 1506 wykroczeń.
Dowodzi to skuteczności takich systemów w uspokajaniu ruchu, czego przykładem są dane dotyczące najbardziej "kasowych" lokalizacji. Obecnie należą do nich OPP:
- na autostradzie A4 (Kostomłoty-Kąty Wrocławskie), woj. dolnośląskie - 9588 ujawnionych wykroczeń,
- w Katowicach, ul. Nikodema i Józefa Renców - 8384,
- w Wyszków, woj. mazowieckie - 7354.
Kierowcy boją się odcinkowych pomiarów prędkości. Zniknęła żyła złota na A4
W kontekście uspokojenia ruchu warto pochylić się np. nad dolnośląskim odcinkiem autostrady A4, który cyklicznie pojawia się na szczycie zestawienia.
Jeszcze w 2023 roku, wkrótce po uruchomieniu OPP, średnia dla odcinkowego pomiaru prędkości między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi wynosiła 935 ujawnionych wykroczeń na dobę. To ponad 38 wykroczeń na godzinę, czyli jedno zdjęcie co 1,5 minuty.
W pierwszym kwartale 2024 roku na tym odcinku ujawniano już tylko 27 369 wykroczeń, czyli "zaledwie" 300 wykroczeń na dobę.
Wynik z pierwszego kwartału 2025 roku - 9588 wykroczeń - oznacza, że kierowcy wpadali tam na przekroczeniu prędkości już tylko 108 razy na dobę. To jedno zdjęcie na ok. 13,5 minuty.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce
Na polskich drogach systematycznie przybywa odcinkowych pomiarów prędkości. Jeszcze w 2023 roku zakończył się montaż urządzeń na 39 nowych odcinkach, które trafiły na drogi w ramach w ramach - realizowanej ze środków unijnych - kontynuacji programu "Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym".
Chociaż sam program zakończył się blisko dwa lata temu, ubiegłoroczny "wysyp" nowych fragmentów objętych odcinkowym pomiarem prędkości to właśnie efekt działań CANARD-u zakończonych jeszcze w grudniu 2023. Od tego czasu urządzenia czekały na dopięcie wszystkich formalności związanych z doprowadzeniem do konkretnych lokalizacji przyłączy prądowych. Opóźnienie nie wynika jednak z zaniedbań po stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. To efekt procedur u operatorów energetycznych.
43 nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce. Znamy lokalizacje
Po zakończeniu trwającej rozbudowy System Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym obejmować miał 74 odcinkowe pomiary prędkości kontrolujące w sumie 260 km dróg. Mowa jednak o założeniach sprzed dwóch lat. Te nie obejmowały jeszcze kolejnego etapu rozbudowy CANARD, który na dobre rozpoczął się w połowie 2024 roku.
Na jego mocy, z początkiem 2025 roku, CANARD zawarł umowę z firmą Sprint S.A. na dostawę oraz instalację kolejnych 43 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości w całkowicie nowych lokalizacjach. Miejsca te zostały wybrane we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialną za zarządzanie ruchem na drogach krajowych oraz Policją.
Kolejna rozbudowa CANARD to efekt zapisanego w KPO programu mającego poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach.
Zakres rzeczowy przedsięwzięcia obejmuje zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym (podstawowy zakres projektu obejmuje zakup i instalację 128 urządzeń rejestrujących, co stanowi liczbę niezbędną do osiągnięcia wartości kamienia milowego E25G, wskazanego w Krajowym Planie Odbudowy
Sam program zakłada zamontowanie na drogach krajowych:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości (klasyczne fotoradary),
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Koniec bezkarności na autostradach i drogach ekspresowych
Wszystkie z nowych odcinkowych pomiarów prędkości trafią na autostrady i drogi szybkiego ruchu. W przypadku najstarszej i zarazem najniebezpieczniejszej autostrady w Polsce - A4 - przybyć ma ich aż osiem:
- 3 w województwie małopolskim,
- 2 w województwie dolnośląskim,
- po jednym w województwach śląskim, opolskim i na Podkarpaciu.
W przypadku Dolnego Śląska chodzi o dwie lokalizacje:
- na odcinku Krzyżowa - Krzywa,
- między węzłami Kąty Wrocławskie - Wrocław Południe.
Pierwsze nowe systemy OPP zostaną zamontowane w połowie tego roku, a montaż wszystkich urządzeń musi zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku. Biorąc jednak pod uwagę procedury związane z przyłączami energetycznymi, śmiało zakładać można, że kolejny wysyp odcinkowych pomiarów prędkości czeka kierowców w 2027 roku. Docelowo - przynajmniej po zakończeniu tego etapu rozbudowy CANARD - odcinkowe pomiary prędkości objąć mają fragmenty dróg o długości aż 670 km.
Województwo | Miejscowość | Lokalizacja | Numer drogi |
MAZOWIECKIE | Otrębusy | Kanie-Otrębusy DW719 od 24 km 400 m do 25 km 800 m | DW 719 |
MAZOWIECKIE | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | DW 579 |
MAZOWIECKIE | Mszczonów | obwodnica miasta | DK 50 |
MAZOWIECKIE | Białobrzegi | obwodnica miasta | S7 |
ŁÓDZKIE | Pomorzany / Bociany | Pomorzany / Bociany | A1 |
ŁÓDZKIE | Pabianice | S14 Dobroń-Pabianice Płn.- 75 km 300 m (bramka Viatoll) do 69 km 900 m | S14 |
ŁÓDZKIE | Łódź | Chocianowicka - Łaskowice | DP 1120E |
ŁÓDZKIE | Bychlew / Jadwinin | Bychlew 6 - Jadwinin 16a | DW 485 |
ŁÓDZKIE | Mokra Prawa | Mokra Prawa 2 - Mokra Prawa 189A | DK 70 |
PODKARPACKIE | Nosówka | ul. Dębicka odcinek 4 km | DP 1391 |
PODKARPACKIE | Dukla | Trakt Węgierski | DK 19 |
PODKARPACKIE | Nowa Dęba | Ks. Henryka Łagockiego 113 - Korczaka 16 | DK 9 |
PODKARPACKIE | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | DW 835 |
PODKARPACKIE | Nisko | ul. Sandomierska | DK 77 |
DOLNOŚLĄSKIE | Bierzów - Przylesie | Bierzów - Przylesie | DW 403 |
DOLNOŚLĄSKIE | Kostomłoty - Kąty Wrocławskie | Odcinek autostrady A4 | A4 |
DOLNOŚLĄSKIE | Wrocław | Al. Jana III Sobieskiego | DG 105392D |
ZACHODNIOPOMORSKIE | Piecnik - Nieradz | Piecnik - Nieradz | DK 10 |
ZACHODNIOPOMORSKIE | Łubianka - Brynka | Łubianka - Brynka | DW 151 |
LUBUSKIE | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie, Leśna 6 | DK 27 |
LUBUSKIE | Sudoł - Radomia | Sudoł - Radomia | DK 32 |
LUBUSKIE | Chełmsko -Przytocznia | 45+200 - 48+200 (skrzyżowanie na Rokitno) | DK 24 |
LUBUSKIE | Motylewo – Łupowo | pikietaż: 29+350 do 37+750 | DW 132 |
MAŁOPOLSKIE | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | A4 |
MAŁOPOLSKIE | Kęty | ul. Jana III Sobieskiego 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz | |
ŚLĄSKIE | Katowice | Trasa Renców 28 | DW 902 |
ŚLĄSKIE | Jankowice / Świerklany | Jankowice (Nowa) - Świerklany (Plebiscytowa) | DW 929 |
ŚLĄSKIE | Gliwice | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | DK 88 |
ŚLĄSKIE | Zabrze | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | DK 88 |
OPOLSKIE | Kietlice - Kilisino | Kietlice - Kilisino | DW 416 |
WIELKOPOLSKIE | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | S11 |
WIELKOPOLSKIE | Konin | MOP Leonia / Kuny do PPO Żdżary | A2 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | Rogoźno Zamek - Kłódka | Rogoźno Zamek - Kłódka | DK 16 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | A1 Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | A1 |
KUJAWSKO-POMORSKIE | Rycerzewo | DW251 od 70 km do 63 km 800 m | DW 251 |
POMORSKIE | Swarożyn | A1 Peplin - Swarożyn 36 km 200 m do 26 km 000 m | A1 |
POMORSKIE | Borowo | Gdańska 2 - Turystyczna 1 | DW 211 |
LUBELSKIE | Hrubieszów | wjazd do miejscowości, od 46 km do 50 km 100 m | DW 844 |
LUBELSKIE | Gołąb | pikietaż: 107 km 900 m - 111 km 600 m | DW 801 |