Nowe fotoradary już stoją. Centrum nadzoru ruchu podało listę lokalizacji
W tym roku GITD wymieni na nowe blisko 250 fotoradarów. W ramach modernizacji planowane jest również uruchomienie 39 nowych systemów odcinkowego pomiaru prędkości oraz monitoringu przejazdów kolejowych. W których miejscach kraju spodziewać się można nowych urządzeń?
Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpoczął już zaplanowaną na ten rok modernizację systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD. Pierwsze siedem nowych fotoradarów zostało już zamontowanych. W sumie w najbliższych miesiącach aż 247 fotoradarów ma zostać wymienionych na nowe. Pojawią się też m.in. nowe miejsca z wprowadzonym odcinkowym pomiarem prędkości.
Dziś w systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym pracuje 470 fotoradarów. Większość z nich to urządzenia Fotorapid CM, które są już mocno wyeksploatowane i często ulegają awariom. Część z nich pracuje od przeszło dekady.
W ramach rozbudowy i modernizacji systemu CANARD, w dotychczasowych lokalizacjach zamontowanych zostanie 100 nowych fotoradarów Multaradar CD oraz 147 Mesta Fusion RN - czytamy na stronach GITD. Jak przekonują przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, nowe urządzenia potrafią np. automatycznie zidentyfikować rodzaj pojazdu, czyli odróżniają samochody osobowe od ciężarowych. To ważne, bo każda z tych grup ma przecież inne limity dopuszczalnej prędkości. Nowe urządzenia mają również możliwość wykonywania pomiarów prędkości na kilku pasach ruchu jednocześnie.
Proces wymiany już się rozpoczął. Od początku roku zamontowano już 7 urządzeń Multaradar CD. Kierowcy natkną się na nie w miejscowościach:
- Bukowa (woj. podkarpackie),
- Klimontów (woj. świętokrzyskie),
- Modliborzyce (woj. lubelskie),
- Orzesze (woj. śląskie)
- Paniówki (woj. śląskie),
- Szczecin (woj. zachodniopomorskie),
- Zgłobice (woj. małopolskie).
W marcu ruszy natomiast proces instalowania przy polskich drogach fotoradarów Mesta Fusion RN. Wszystkie z planowanych do wymiany 247 urządzeń mają zostać zamontowane do końca roku.
Tegoroczne plany GITD nie ograniczają się jedynie do wymiany najstarszych fotoradarów. W tym roku na polskich drogach przybyć ma też blisko 40 nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości. Co ważne, urządzenia tego typu pojawić się mają też na drogach ekspresowych i autostradach.
Jak informowała Interię 9 lutego Monika Niżniak z GITD:
GITD nie podało jeszcze ostatecznej listy lokalizacji do publicznej wiadomości, ale jej wstępną wersję poznaliśmy już pod koniec 2021 roku. Wiadomo już, że nowe odcinkowe pomiary prędkości dyscyplinować mają kierowców m.in. na autostradach A1, A2 i A4 oraz kilku drogach ekspresowych.
Na "wstępnej" liście znajdują się następujące lokalizacje:
- Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty Wrocławskie
- Dolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III Sobieskiego
- Dolnośląskie — Bierzów-Przylesie
- Kujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — Kłódka
- Kujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
- Kujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 km
- Lubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km
- Lubelskie — Gołąb
- Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
- Lubuskie — Sudoł — Radomia
- Lubuskie — Chełmsko — Przytocznia
- Lubuskie — Motylewo — Łupowo
- Łódzkie — Pomorzany/Bociany
- Łódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.
- Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— Łaskowice
- Łódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16a
- Łódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a
- Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł Rudno
- Małopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
- Mazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710
- Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
- Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miasta
- Mazowieckie — Białobrzegi, obwodnica miasta
- Opolskie — Kietlice — Kilisino
- Podkarpackie — Nosówka: ul. Dębicka — 4 km
- Podkarpackie— Dukla: Trakt Węgierski
- Podkarpackie— Nowa Dęba: Ks. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16
- Podkarpackie — Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
- Podkarpackie— Nisko: ul. Sandomierska
- Pomorskie — A1 Peplin — Swarożyn
- Pomorskie — Borowo: Gdańska 2 — Turystyczna 1
- Śląskie — Katowice: Braci Reńców 28
- Śląskie — Jankowice (Nowa) — Świerklany (Plebiscytowa)
- Śląskie — Gliwice: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Śląskie — Zabrze: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Wielkopolskie — Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica
- Wielkopolskie — A2 Konin: MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary
- Zachodniopomorskie — Piecnik — Nieradz
- Zachodniopomorskie — Łubianka — Brynka
Rok 2023 przyniesie też wdrożenie zupełnie nowej funkcjonalności systemu CANARD - monitoringu przejazdów kolejowych. Urządzenia do monitorowania wjazdu na przejazd przy nadawanym na sygnalizatorze czerwonym świetle, z całą pewnością, staną w tym roku:
- we Wrocławiu (ul. Szczecińska oraz ul. Średzka),
- w Warszawie (ul. Cyrulików),
- w Radomsku (ul. Piłsudskiego),
- w Chełmcach (Chełmce - Czołowo).
Zgodnie z obowiązującymi taryfikatorami, za wjechanie na przejazd w czasie podnoszenia lub opuszczania szlabanów, a więc do w chwili gdy emitowane jest czerwone światło ostrzegawcze - kierowcy grozi mandat w wysokości 2 tys. zł i 10 punktów karnych. Wykroczenie objęte zostało również przepisami o tzw. recydywie. Ponowne złamanie tego przepisu w terminie krótszym niż 24 miesiące od poprzedniego (początek biegu przedawnienia warunkowany jest zapłaceniem grzywny!) kosztować będzie kierowcę już 4 tys. zł.
***