Nowa wyścigowa broń Toyoty w serii Funny Car

Jacek Jurecki

Oprac.: Jacek Jurecki

Toyota GR Supra zastąpi model Camry w kategorii Funny Car w ramach amerykańskich mistrzostw w wyścigach równoległych (NHRA). Japoński koncern rywalizuje w nich z sukcesami od 20 lat, a GR Supra będzie czwartym autem Toyoty w tej rywalizacji.

article cover
Informacja prasowa (moto)
Informacja prasowa (moto)

Funny Car to kategoria samochodów wyścigowych do rywalizacji typu drag racing (wyścigi rownoległe). Auta mają unoszone nadwozia kompozytowe nawiązujące najczęściej do produkcyjnych modeli, a także montowany z przodu silnik V8, którego moc sięga nawet 8 000 KM. Ich zadanie jest proste - w jak najkrótszym czasie pokonać dystans 1000 stóp, czyli około 300 m.

Przyszłoroczna seria NHRA to będzie już dwudziesty sezon Toyoty w amerykańskich wyścigach równoległych. Do tej pory kierowcy japońskiej marki wygrali aż 137 wyścigów i zdobyli sześć tytułów mistrzowskich w kategorii Top Fuel oraz odnieśli 43 wyścigowe zwycięstwa i zdobyli trzy tytuły w ramach kategorii Funny Car. Barwy Toyoty reprezentowały przez ten czas modele Celica, Solara, a w ostatnich 10 latach Camry. Na 2022 rok Toyota przygotowała zmianę.

Toyota GR Supra będzie bezpieczniejsza

Model GR Supra będzie nową bronią Toyoty w kategorii Funny Car. "Jesteśmy podekscytowani, że model GR Supra będzie autem kolejnej generacji w tych wyścigach. Nasz zespół TRD razem z projektantami z Calty pracował nad tym, by jak najwięcej elementów z drogowej GR Supry przenieść do auta wyścigowego. Naszymi kierowcami będą J.R. Todd oraz Alexis DeJoria" - powiedział Paul Doleshal, menedżer motorsportu w amerykańskim oddziale Toyoty.

Informacja prasowa (moto)

Z wyglądu auto bardzo przypomina GR Suprę. Zwłaszcza z przodu, gdzie odwzorowano charakterystyczne reflektory oraz przedni zderzak. Dalej to już pełnokrwiste auto kategorii Funny Car z długą maską, małą kabiną, imponującymi skrzydłami i spojlerem, a także umieszczonymi z boku rurami wydechowymi.

Toyota GR Supra przygotowana do wyścigów Funny Car dostosowana została też do najnowszych przepisów bezpieczeństwa, a to oznacza, że kierowcy mają lepszą widoczność z kabiny, a także nieco więcej miejsca w okolicy kasku kierowcy. Prace rozwojowe trwały blisko dwa lata, a jedną z głównych postaci był właśnie J.R. Todd.

"To było wyjątkowe doświadczenie, by móc współpracować z inżynierami z TRD nad kwestiami bezpieczeństwa. Wielkim sentymentem darzę Toyotę Camry, bo za jej kierownicą osiągałem swoje pierwsze wielkie sukcesy. Wierzę, że za kierownicą GR Supry osiągnę jeszcze większe sukcesy" - powiedział Todd.

Toyota GR Supra w sporcie

Toyota Camry jest flagowym autem Toyoty w amerykańskiej serii NASCAR, ale to model GR Supra w różnych odmianach można spotkać na torach wyścigowych całego świata. W NASCAR od 2019 GR Suprę można oglądać w kategorii Xfinity Series. W Japonii od 2020 roku GR Supra reprezentuje Toyotę w najwyższej kategorii Super GT, ale prawdziwym hitem okazała się GR Supra GT4.

Informacja prasowa (moto)

Auto budowane w Kolonii w zakładach Toyota Gazoo Racing Europe od dwóch sezonów podbija rywalizację w bardzo konkurencyjnej kategorii GT4, która dla wielu kierowców jest jednym z pierwszych poziomów rywalizacji. GR Supra GT4 od marca 2020 roku z sukcesami ściga się w Europie, w sierpniu zadebiutowała w Ameryce Północnej, a od października 2020 roku zaczęła trafiać do Azji.

***

Toyota GR Supra GT4 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas