Nowa Toyota Crown. Legendarny japoński sedan będzie SUV-em
Oprac.: Michał Domański
Toyota postanowiła wprowadzić na zupełnie nowe tory jeden z najstarszych i najważniejszych modeli w swojej gamie. Przez 67 lat jej historii Toyotę Crown zawsze wyróżniały dwie rzeczy – po pierwsze jest symbolem statusu i limuzyną dla VIP-ów, a po drugie jest to flagowy model w gamie Toyoty w Japonii. Marka uznała jednak, że czas na rewolucję. Crown następnej generacji będzie SUV-em, a w dodatku opuści ojczyznę i trafi również na amerykańską ziemię.
Flagowy sedan Toyoty w Japonii
Toyota Crown może być mało znana polskim czytelnikom, ale w Japonii to prawdziwa ikona i symbol statusu. Duży luksusowy sedan dominującej na japońskim rynku marki jest obok Land Cruisera i Corolli jednym z najstarszych produkowanych do dziś modeli Toyoty. Jego początki sięgają 1955 roku, co oznacza, że jest o rok starszy od Akio Toyody, prezydenta Toyoty i wnuka Kiichirō Toyody, założyciela koncernu.
Nowy hybrydowy SUV Toyoty
Tak długa tradycja nie przeszkodziła Toyocie w podjęciu decyzji o radykalnych zmianach. Stateczny sedan na swoje 68. urodziny stanie się potężnym SUV-em z off-roadowym pazurem. Powołując się na wewnętrzne źródła Toyoty, Reuters poinformował, że nowy Crown SUV będzie w sprzedaży nie tylko w Japonii, ale także w USA i Chinach. Prawdopodobnie auto wejdzie na rynek latem 2023 roku, choć możliwy jest nawet jeszcze wcześniejszy termin.
Dziennikarze Reutersa nie dotarli do szczegółów dotyczących jednostek napędowych, ale z nieoficjalnych doniesień wynika, że w Chinach i Ameryce Północnej w ofercie będzie model hybrydowy. Trudno jednak w tym momencie ocenić, jak będzie się sytuował w ofercie wobec 7-osobowego, hybrydowego Highlandera.
Dla Japonii przewidziany jest prawdopodobnie wariant plug-in hybrid - źródła nie informują o jego dostępności na pozostałych dwóch rynkach. Natomiast w 2024 roku w Japonii może pojawić się elektryczny, bezemisyjny Crown. Dwa źródła, z którymi rozmawiał Reuters, stwierdziły, że nie ma jeszcze finalnych planów co do eksportu wariantu BEV. Trudno sobie jednak wyobrazić, żeby duży elektryczny SUV nie trafił przynajmniej do Chin, które kładą ogromny nacisk na pełną elektryfikację. Pojawiają się także doniesienia, że obok SUV-a Toyota opracuje nową generację Crowna z nadwoziem sedan, produkowaną w niewielkich ilościach z myślą o wiernych klientach na rodzimym rynku. Obie odmiany mają być produkowane w Toyota City w Japonii.
Pierwszy model Toyoty w USA
Toyota Crown była pierwszym modelem, który japońska marka zaoferowała amerykańskim kierowcom. Model o nazwie Toyopet Crown zadebiutował w USA w 1958 roku. Ponieważ jednak jego specyfikacja nie została dostosowana do przyzwyczajeń amerykańskich kierowców, został wycofany z amerykańskiego rynku. Na sukces za oceanem Toyota musiała poczekać jeszcze 7 lat, kiedy to japońska marka, nauczona wcześniejszymi doświadczeniami, wprowadziła do amerykańskich salonów samochód specjalnie opracowany na ten rynek - model Corona. A ostatecznie pozycję Toyoty w USA ugruntowała Corolla, która zaczęła trafiać do garaży Amerykanów w 1968 roku, czyli 2 lata po debiucie w Japonii.
***