Toyoty z napędem AWD-i – przewodnik
W 2022 roku na polskim rynku Toyota będzie oferować cztery modele hybrydowe z elektrycznym napędem na cztery koła AWD-i. SUV-y i crossovery będą stanowić główną oś gamy japońskiego producenta, a napęd wszystkich kół będzie dostępny od małych, miejskich aut po 7-miejscowe, rodzinne samochody. Które modele Toyoty mają napęd AWD-i?
Toyota w swoich hybrydowych SUV-ach i crossoverach od lat stosuje innowacyjny, elektryczny napęd wszystkich kół AWD-i. W odróżnieniu od tradycyjnych napędów 4x4 rozwiązanie Toyoty charakteryzuje się brakiem stałego połączenia obu osi, wału napędowego czy skrzyni z reduktorem. Z przodu zastosowano tradycyjny zestaw hybrydowy - silnik spalinowy, silnik elektryczny oraz generator ładujący baterię trakcyjną. Do napędzania tylnej osi służy dodatkowy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. Gdy system wyczuje utratę przyczepności lub potrzebę przekazania mocy na tylne koła, np. podczas podjazdu pod wzniesienie, uruchamia tylny silnik elektryczny.
Układ zawierający konwerter pozwala stosować w Toyotach silniki elektryczne o większej mocy, przy zachowaniu tych samych parametrów baterii co w modelach napędzanych na jedną oś. Dodatkowo, AWD-i nie ma wielu wad tradycyjnych układów 4x4 - średnie spalanie jest tylko nieznacznie wyższe niż w wersjach z napędem na przód, a kompaktowe rozmiary całego systemu sprawiają, że udaje się zachować sporych rozmiarów przestrzeń bagażową. Co więcej, rozwiązanie jest na tyle uniwersalne, że sprawdza się zarówno w wielkich SUV-ach, jak i w małych miejskich crossoverach. W których modelach Toyota montuje napęd AWD-i?
Yaris Cross przebojem wdarł się na polski rynek. Auto bazuje na nie mniej hitowym hatchbacku, czyli modelu Yaris, ale jest od niego większe, jak na crossovera przystało. Choć korzysta z tej samej platformy GA-B, Yaris Cross ma 4180 mm długości, 1765 mm szerokości i 1595 mm wysokości. Prześwit wynosi 170 mm, co w parze z krótkimi zwisami sprawia, że nie są mu straszne nie tylko wysokie krawężniki i ciasne uliczki, ale też nawet lekki teren. W środku jest miejsce dla pięciu osób, a bagażnik w wersji AWD-i ma 320 l.
W najmniejszym oferowanym w Polsce aucie Toyoty z napędem na cztery koła pracuje układ hybrydowy, na który składa się trzycylindrowy silnik benzynowy 1.5 Dynamic Force oraz silniki elektryczne przy przedniej i tylnej osi. Łączna moc układu wynosi 116 KM. Moc na koła przekazywana jest przy pomocy automatycznej skrzyni e-CVT. Auto rozpędza się do 100 km/h w 11,8 sekundy, a jednocześnie imponuje niskim apetytem na paliwo - średnie spalanie wynosi od 4,7 l/100 km, co czyni z Yarisa Cross najoszczędniejszego SUV-a w gamie Toyoty.
To będzie rynkowa nowość w gamie Toyoty w 2022 roku. Toyota Corolla Cross wpasuje się między modele C-HR i RAV4, sprawiając, że japoński koncern będzie miał niesamowicie ciekawą ofertę aut średniej wielkości. Corolla Cross została oparta na platformie GA-C. Corolla Cross ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości - będzie autem przestronnym i wszechstronnym, m.in. dzięki rozstawowi osi, który wynosi 2640 mm. A jednocześnie napakowanym nowoczesną technologią zarówno we wnętrzu, jak i pod maską.
Corolla Cross będzie pierwszym modelem Toyoty, w którym zastosowana zostanie piąta generacja układu hybrydowego. Charakteryzuje się on większą mocą i wyższym momentem obrotowym niż aktualna, czwarta generacja. Do tego zastosowano lżejszą i mocniejszą baterię litowo-jonową. Silnik 2.0 Dynamic Force w wersji z napędem AWD-i połączono z dwoma silnikami elektrycznymi - ten z tyłu ma imponujące 41 KM mocy, a łączna moc układu hybrydowego wynosi aż 197 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,1 sekundy (dane sprzed homologacji). Corolla Cross trafi na rynek jesienią 2022 roku.
Toyota RAV4 to absolutna klasyka gatunku segmentu SUV. Obecna generacja mierzy 4600 mm, ma 1855 mm szerokości i 1685 mm wysokości, a auto zostało oparte o platformę GA-K. Rozstaw osi 2690 mm oznacza sporą przestrzeń dla pasażerów obu rzędów oraz 580 l w bagażniku. Co ciekawe, samochód w wersji AWD-i dostępny jest z dwoma rodzajami napędu hybrydowego.
Od 2019 roku oferowana jest pełna hybryda z 2,5-litrowym silnikiem z linii Dynamic Force o łącznej mocy 222 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,1 sek., a średnie spalanie od 5,6 l/100 km. W 2021 roku zadebiutował RAV4 Plug-in Hybrid, który ma większą baterię trakcyjną i możliwość ładowania z gniazdka. A także większą moc - układ generuje aż 306 KM, co czyni z RAV4 Plug-in Hybrid jedno z najmocniejszych aut w gamie koncernu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6 sekund, a średnie spalanie zaledwie litr na 100 km. Możliwe jest to dzięki połączeniu wydajnego systemu hybrydowego, tylnego silnika elektrycznego o mocy 54 KM oraz pojemnej baterii, która pozwala na przejechanie nawet 75 km w bezemisyjnym trybie elektrycznym, a w mieście osiągalne są dystanse nawet nieco poniżej 100 km.
Na szczycie gamy aut z napędem AWD-i jest Toyota Highlander. To naprawdę potężne i przestronne auto rodem z USA - ma 4966 mm długości, 1930 mm szerokości i 1755 mm szerokości, choć korzysta z tej samej platformy co RAV4. Rozstaw osi to 2850 mm. W środku jest miejsce nawet dla siedmiu osób, a we wnętrzu maksymalnie zmieści się 1909 l bagaży - jeśli złożymy drugi i trzeci rząd siedzeń. W pięcioosobowej konfiguracji za drugim rzędem siedzeń do linii okien bagażnik ma pojemność 659 l. To więcej niż wystarczająco, ale jeśli komuś byłoby mało, to Highlander jest w stanie pociągnąć przyczepę o masie do dwóch ton.
Jest to możliwe dzięki wydajnemu układowi hybrydowemu. 2,5-litrowy silnik benzynowy z linii Dynamic Force w połączeniu z motorami elektrycznymi generują 248 KM i rozpędzają to potężne auto od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,3 sekundy. Średnie zużycie paliwa też imponuje - wynosi od 6,6 l/100 km.