Rewolucja na niemieckich autostradach. Zawód kierowcy odejdzie do lamusa
Wszystko wskazuje na to, że przyszłość transportu drogowego będzie oparta na autonomicznych pojazdach. W Niemczech wizja ciężarówek poruszających się bez kierowców nabiera realnych kształtów. W ramach projektu badawczego ATLAS-L4 konsorcjum złożone z 12 partnerów osiągnęło duże postępy do dopuszczenia pojazdów autonomicznych do ruchu publicznego.

W skrócie
- Przyszłość transportu drogowego w Niemczech zmierza ku autonomicznym pojazdom.
- Dzięki projektowi ATLAS-L4 Niemcy testują autonomiczne ciężarówki, koncentrując się na transporcie między centrami logistycznymi.
- Samochód ciężarowy marki MAN przejechał samodzielnie około 10 kilometrowy odcinek autostradą A9.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Jeszcze kilka lat temu eksperci przekonywali, że przyszłość transportu leży na torach. Dziś te prognozy zostały wyparte przez działania globalnych firm, które intensywnie pracują nad stworzeniem autonomicznej sieci dla ciężarówek.
Nasi zachodni sąsiedzi od dłuższego czasu rozwijają projekt ATLAS-L4, którego celem jest zbadanie możliwości oraz demonstracja technologii umożliwiających autonomiczny transport między centrami logistycznymi (tzw. hubami).
Projekt koncentruje się na czwartym poziomie autonomii, co oznacza, że pojazd samodzielnie wykonuje większość zadań związanych z jazdą, choć w określonych sytuacjach może nadal wymagać interwencji człowieka.
Niemcy testują autonomiczne ciężarówki na autostradach
Firma Autobahn GmbH odegrała centralną rolę w ramach pakietu prac "Sicherheitsargumentation und Freigabe", odpowiedzialnego za analizę przepisów oraz opracowanie procedur dopuszczenia pojazdów autonomicznych do ruchu publicznego. Efektem tych działań było uzyskanie w kwietniu 2024 r. zezwolenia testowego dla ciężarówki marki MAN, która obecnie odbywa jazdy próbne na wybranych odcinkach autostrad A8 i A9 z udziałem kierowcy bezpieczeństwa.
Po raz pierwszy autonomiczny samochód ciężarowy marki MAN przejechał około 10 kilometrów autostradą A9 między skrzyżowaniami Allershausen i Fürholzen w maju ubiegłego roku. Federalny minister cyfryzacji i transportu dr Volker Wissing powiedział wówczas, że "próbny przejazd dowodzi, że Niemcy zajmują wiodącą pozycję w Europie dzięki prawu o autonomicznej jeździe".

BEA - cyfrowe narzędzie do zarządzania autonomicznymi pojazdami
Przedsiębiorstwo Autobahn GmbH opracowało system BEA (Betriebsbereichs- und Ereignismanagement auf Autobahnen), czyli cyfrowe narzędzie służące do zarządzania wyznaczonymi obszarami na autostradach oraz reagowania na dynamiczne zdarzenia drogowe, takie jak wypadki czy roboty drogowe.
System BEA umożliwi m.in. czasowe ograniczenie działania pojazdów autonomicznych na określonych odcinkach w przypadku wystąpienia zakłóceń w ruchu. W przyszłości ma zostać w pełni zintegrowany z "AutobahnOS", czyli centralnym systemem operacyjnym wykorzystywanym przez centra zarządzania ruchem na niemieckich autostradach.
Dzięki projektowi ATLAS-L4 Autobahn GmbH wspólnie z partnerami znacząco przybliżyła się do celu, jakim jest dopuszczenie autonomicznych pojazdów do ruchu na autostradach. Dzięki nowemu oprogramowaniu upraszczamy procesy zatwierdzania autonomicznego ruchu poprzez cyfrowe procedury. Ponadto usprawniamy łączność między infrastrukturą a pojazdami za pomocą systemu C-ITS, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo autonomicznych ciężarówek na autostradach
Autonomiczne ciężarówki w transporcie hub-to-hub
Niemiecki projekt ATLAS-L4 koncentruje się przede wszystkim na modelu transportu typu hub-to-hub, czyli przewozach między dużymi centrami logistycznymi. Autonomiczne pojazdy ciężarowe mogą być znacznie efektywniej wykorzystywane pracując bez potrzeby robienia przerw, z mniejszym zużyciem paliwa i większą przewidywalnością.
Szacuje się, że wdrożenie tej technologii może zmniejszyć koszty operacyjne nawet o 15 proc. Co więcej, system ten postrzegany jest jako potencjalne rozwiązanie dla narastającego kryzysu kadrowego w branży transportowej.
Praca kierowcy jest ciężka i nużąca, wiąże się z nieobecnością w domu. Dlatego, mimo wysokich płac, brakuje chętnych do jej wykonywania. Szacuje się, że tylko w Niemczech brakuje nawet 100 tys. kierowców zawodowych.
W 2025 r. pojawią się kolejne projekty typu hub-to-hub, ale wtedy w typowych zastosowaniach klienckich. W ten sposób robimy kolejny krok w kierunku seryjnej produkcji autonomicznych samochodów ciężarowych pod koniec dekady. Ustawa o autonomicznej jeździe zapewnia naszej branży niezbędne bezpieczeństwo planowania
MAN dąży do autonomicznej jazdy
MAN Truck & Bus jest pierwszym producentem pojazdów użytkowych, który uzyskał zezwolenie na testowanie pojazdów autonomicznych na poziomie czwartym na niemieckich autostradach. Nad rozwojem technologii autonomicznej jazdy w firmie pracuje obecnie ponad 500 specjalistów. Do tej pory MAN złożył 133 wnioski patentowe związane z autonomiczną jazdą, z czego 33 patenty zostały rozpatrzone pozytywnie.
Czwarty poziom autonomii oznacza, że samochód może samodzielnie wyjechać z punktu załadunku i samodzielnie dojechać do punktu docelowego. Auto samo radzi sobie nie tylko na autostradach i drogach szybkiego ruchu, ale również w ruchu miejskim, samodzielnie zatrzymując się na światłach, znakach STOP, a także samodzielnie zmieniając pasy i wykonując manewry skrętów.
Jazda autonomiczna może zostać przerwana na skutek warunków pogodowych (opady śniegu, mgła). W odróżnieniu od poziomu 5, samochody nadal są wyposażone w przyrządy sterujące dla kierowców.