Niemcy rzucili się na hybrydy i auta elektryczne. Wzrosty o ponad 100 proc.
W grudniu na rynku niemieckim wyraźnie wzrosła sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Powód takiego stanu rzeczy jest jeden - dotacje.
W grudniu 2022 roku najlepiej sprzedającym się samochodem w Niemczech okazała się Tesla Model 3, z salonów wyjechało blisko 9 566 egzemplarzy tego modelu. Tesla ma jednak większe powody do radości, ponieważ na drugim miejscu znalazł Model Y, który zakupiono w liczbie 7 382 sztuk. Trzecie miejsce zajął Ford Kuga, na którego zdecydowało się 7 289 klientów. Można więc stwierdzić, że podium najlepiej sprzedających się samochodów w grudniu w Niemczech było amerykańskie.
Ciekawsze jest jednak to, że w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się modeli w grudniu 2022 roku u naszych zachodnich sąsiadów aż połowa to auta elektryczne. Oprócz wspomnianych dwóch modeli Tesli w zestawieniu znalazły się Volkswagen ID.3 (4. miejsce, 6 865 sprzedanych samochodów), Fiat 500e (7. miejsce, 6 514), Volkswagen ID.4 (9. miejsce, 5 390).
Ta trójka ta może się też pochwalić znaczącym wzrostem sprzedaży w porównaniu z grudniem 2021 roku. Największy wzrost zanotował Volkswagen ID.3 - jego sprzedaż zwiększyła się o 360 proc. Niewiele gorzej wypadły Volkswagen ID.4 (wzrost o 299 proc.) i Fiat 500e (wzrost o 285 proc.).
W sumie w grudniu sprzedano w Niemczech 104 438 samochodów bateryjnych. W porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku był to wzrost o 115 proc. Duży wzrost zanotowały również hybrydy typu plug-in, których sprzedano 69 764 (wzrost o 113 proc.). Dla porównania, w grudniu z salonów wjechały 85 073 auta z silnikiem benzynowym, co oznacza spadek o 7,2 proc.
Głównym powodem, dla którego Niemcy tak chętnie kupowali samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in były dopłaty do aut z takimi rodzajami napędu. Dotychczas dodatek sięgał wysokości nawet 6 tys. euro (dla samochodów kosztujących do 40 tys. euro, dla aut w cenie od 40 tys. euro do 65 tys. euro dopłata wynosiła 5 tys. euro). Od 1 stycznia 2023 roku maksymalna kwota dopłaty przy zakupie auta elektrycznego została obniżona do maksymalnie 4,5 tys. euro, a program dopłat do hybryd został zamknięty. Stąd osoby, które chciały skorzystać z możliwości dopłat, decydowały się na zakup auta przed końcem roku.
Wysoki poziom sprzedaży samochodów elektrycznych sprawił, że niemiecki rynek samochodów zaliczył w grudniu wzrost o 38 proc. Przełożyło się to również na sprzedaż w całym roku. Ta poprawiła się o 1,1 proc.
Niestety dobra sytuacja z końca poprzedniego roku może negatywnie odbić się na początku obecnego. Benjamin Kibies z firmy badawczej Dataforce stwierdza, że w pierwszym kwartale 2023 roku liczba rejestracji będzie znacznie niższa.
***