Najmocniejsza ciężarówka
Volvo FH16 ze swym 660-konnym silnikiem D16E bije dotychczasowe rekordy i jest najmocniejszym samochodem ciężarowym na rynku.
Volvo FH16 jest wydajniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, zapewniającym osiąganie wysokich prędkości średnich nawet podczas najbardziej wymagających zadań transportowych. Inteligentne wykorzystanie mocy oznacza, że energia jest zużywana tylko wtedy, gdy jest to naprawdę niezbędne. Jest to cecha charakterystyczna Volvo FH16, które teraz dysponuje większą mocą: 660 i 580 KM oraz momentem obrotowym: 3100 i 2800 Nm.
Moc Volvo FH16 jest szczególnie odczuwalna podczas jazdy ciężkim zestawem drogowym w terenie górzystym. Duża moc maksymalna pozwala utrzymać prędkość w trakcie jazdy pod górę, zaś duża moc hamulca silnikowego zapewnia bezpieczny zjazd ze wzniesienia, bez konieczności nadużywania hamulców zasadniczych.
Hamulec silnikowy VEB+ (nowa generacja hamulca silnikowego Volvo), oferowany w silniku D16E w ramach opcji, stanowi duży krok naprzód. Moc hamowania wzrosła o 15 procent w porównaniu do poprzedniej wersji hamulca VEB. Hamulec kompresyjny jest wbudowany w mechanizm zaworowy, VEB+ wykorzystuje dodatkową dźwignię zaworową uruchamianą podczas hamowania, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie siły docisku zaworów wydechowych. Maksymalna moc hamowania hamulcem silnikowym VEB+ wynosi aż 425 kW, dzięki czemu nie ma potrzeby częstego używania zwalniacza.
Pojazd został zbudowany z uwzględnieniem przyszłościowych wymagań - dłuższych zestawów drogowych i większych mas całkowitych - nadaje się idealnie do wykorzystania w europejskim systemie modułowym, w którym długość zestawu drogowego wynosi 25,25 m. Jeżeli długość każdego samochodu ciężarowego zostanie optymalnie wykorzystania, oznaczać to będzie zmniejszenie liczby pojazdów poruszających się po drogach.
Skrzynia biegów I-Shift została opracowana od nowa i jest przystosowana do zestawów drogowych o masie całkowitej 60 ton. Automatyczny układ zmiany biegów Volvo I-Shift łączy w sobie solidność manualnej skrzyni biegów z wygodą przekładni automatycznej. Volvo I-Shift jest standardowym wyposażeniem pojazdów z silnikiem o mocy 660 KM.
Tak jak dotychczas, oferta obejmuje również 14-biegową manualną skrzynię biegów z półbiegami i zmianą zakresów. Niezwykle bogata jest także oferta tylnych osi - pojedynczych i podwójnych - z pojedynczą przekładnią główną i ze zwolnicami w piastach kół. Wszystkie osie charakteryzują się minimalnym poziomem oporów wewnętrznych.
Układ EBS (elektronicznie sterowany układ hamulcowy) został udoskonalony. Poszczególne funkcje układu są teraz zintegrowane w oprogramowaniu sterującym, dzięki czemu istnieje możliwość dopasowania charakterystyki układu EBS do indywidualnych wymagań. Funkcja pomocy przy ruszaniu pod górę ("Hill Start Aid") ułatwia rozpoczęcie jazdy na wzniesieniu w pełni załadowanym pojazdem.
Osiągnięcie mocy maksymalnej 660 KM stało się możliwe dzięki licznym zmianom konstrukcyjnym, jakim został poddany silnik D16E. Sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 16,1 l otrzymał nową jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami. Naturalna cichobieżność silnika eliminuje konieczność stosowania skomplikowanych osłon wyciszających, które utrudniają chłodzenie.
Mechanizm rozrządu znajduje się w tylnej części silnika, dzięki czemu silnik jest lżejszy, bardziej zwarty i cichy. Koncern Volvo jest wierny wypróbowanemu i niezawodnemu układowi konstrukcyjnemu, którego podstawą jest sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem. Duże pojemności skokowe i moce maksymalne, z którymi mamy do czynienia, jednoznacznie ujawniają przewagę jednostek sześciocylindrowych, które charakteryzują się mniejszą liczbą ruchomych części i lepszą wydajnością chłodzenia. W rzędowej "szóstce" przepływ strumienia powietrza chłodzącego silnik nie podlega takim zaburzeniom jak w przypadku silników V8. Jest to duża zaleta pod względem skuteczności chłodzenia. Sześć cylindrów ustawionych w rzędzie umożliwia zastosowanie siedmiu łożysk głównych. Duża powierzchnia tych łożysk zapewnia bardziej równomierne rozłożenie sił działających na wał korbowy.
Jednostka D16E jest niezwykle oszczędna jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Spełnia wymagania normy emisji spalin Euro-4. W procesie oczyszczania reduktor, znany jako AdBlue, jest wtryskiwany do spalin, zanim jeszcze przejdą one przez katalizator SCR. Technologia oczyszczania spalin SCR (selektywna redukcja katalityczna) doskonale nadaje się do stosowania w silnikach o dużej mocy, ponieważ nie ma ona wpływu ani na układ chłodzenia, ani na układ smarowania silnika.
Mamy do czynienia z nowym samochodem ciężarowym. Volvo FH16 ma nowy, jednoznacznie rozpoznawalny przód kabiny. Dolne kraty wlotu powietrza wyglądają teraz bardzo spójnie. Zapewniają przy tym większy przepływ powietrza chłodzącego. Zmieniono logo Globetrotter.
Wnętrze kabiny po zmianach zapewnia najwyższy poziom komfortu.