Najczystszy Diesel na świecie!
Na salonie w Detroit Mercedes zaprezentował dwa pojazdy napędzane nowymi jednostkami wysokoprężnymi - E 320 Bluetec i Vision GL 320 Bluetec.

Silnik ten jest rozwinięciem znanej jednostki 320 CDI, dzięki czemu - według producenta - stał się najczystszym Dieslem na świecie!
Mercedes-Benz to pierwsza firma, która zastosowała wynalazek Rudolfa Diesla do napędzania samochodu osobowego. A stało się to już około 70 lat temu.

Od tamtej pory wiele się zmieniło. Ze szczególnym przyspieszeniem w rozwoju silników wysokoprężnych mieliśmy do czynienia w ostatnich latach. Doładowanie, czy wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem spowodowały, że w Europie sprzedaje się już niemal tyle Diesli, co silników benzynowych. A w tym roku, po raz pierwszy w historii, jednostki wysokoprężne mają przejąć palmę pierwszeństwa.
Największą zaletą Diesli jest niskie zużycie paliwa (większa sprawność niż w silnikach benzynowych). Gorzej było i jest z elastycznością, kulturą pracy i ekologią. To ostatnie ma się teraz zmienić.

Diesle zawsze emitowały sporo cząstek stałych oraz tlenków azotu. To pierwsze udało się wyeliminować poprzez zastosowanie bezobsługowych filtrów. Również emisja tlenków azotu na przestrzeni ostatnich 15 lat została zredukowana o 75 procent. To jednak nie koniec. Mercedes potrzebował takiego Diesla, który mógłby być sprzedawany we wszystkich stanach USA, łącznie z tymi o najbardziej restrykcyjnych przepisach pod względem emisji spalin - czyli tam, gdzie Diesel do tej pory nie miał racji bytu.
Tym silnikiem ma być Bluetec, który na amerykański rynek trafi jesienią tego roku.

320 Bluetec to silnik sześciocylindrowy o mocy 211 KM i momencie obrotowym 540 Nm. W SUV-ie GL zużywa on 9.4 l ropy na 100 kilometrów. W Mercedesie klasy E zużycie spada do poziomu 6.7 l/100 km.
W jaki sposób uzyskano tak znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń? Skupiono się na czterech głównych zagadnieniach:
- Optymalizacji procesu spalania. Obejmuje to elektroniczne sterowanie wtryskiem, zaworami, systemem common-rail trzeciej generacji z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, recyrkulację gazów wydechowych oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii.
- Zastosowano katalizator redukujący tlenki węgla i niespalone węglowodory.
- Zastosowano filtr cząstek stałych, który obniża ich liczbę o 98 procent, dzięki czemu silnik spełnia normę euro4 (0,025 g/km).
- Redukcja tlenków azotu. Ich stężenie w Dieslach jest wyższe niż w silnikach benzynowych, ze względu na specyficzny proces spalania. Aby je obniżyć w samochodach z silnikami Bluetec jest stosowany zaawansowany katalizator DeNox. Ponadto technologia SCR (Selective Catalytic Reduction), wykorzystująca wtrysk o nazwie AdBlue, umożliwia zmniejszenie tlenków azotu aż o 80 procent.
Sercem procesu SCR jest wtrysk specjalnego czynnika, który przechowywany jest w osobnym zbiorniku, do strumienia gazów wydechowych. Następnie w specjalnym katalizatorze (wcześniej spaliny przechodzą przez dwa pierwsze katalizatory i filtr cząstek stałych) zachodzi reakcja chemiczna, w wyniku której tlenki azotu rozkładają się na nieszkodliwy azot i wodę.
Technologia ta wymaga jedynie uzupełniania czynnika podczas okresowych przeglądów. Jego zużycie nie jest wysokie - wynosi tylko 0.1 l/100 km.
Chociaż technologia Bluetec jest po raz pierwszy wprowadzana do samochodów osobowych, to nie jest nowością na rynku. Od kilku lat stosowana jest bowiem w ciężarówkach Mercedesa (Actros, Axor i Atego). Po europejskich drogach jeździ już ponad 10 tysięcy samochodów wyposażonych we wtrysk AdBlue. Istnieje także 1500 punktów napełniania instalacji.