Najcenniejsze marki motoryzacyjne na świecie

Toyota przed BMW i Mercedesem to według firmy analitycznej Millward Brown najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne świata.

W ubiegłym roku Toyota wróciła na fotel największego producenta samochodów.
W ubiegłym roku Toyota wróciła na fotel największego producenta samochodów.Toyota

Jak co roku firma analityczna Millward Brown opublikowała raport stu najbardziej wartościowych marek świata - BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2013. Powstał on na podstawie badań Millward Brown Optimor, przeprowadzonych na próbie 2 mln konsumentów z ponad 30 krajów świata. Dodatkowo wyodrębniono kategorię "Motoryzacja", w której znaleźli się także producenci spoza głównego zestawienia.

W kategorii "Motoryzacja" na pierwsze miejsce wróciła Toyota, która królowała już w rankingu w latach 2006-2009 oraz 2011. W 2010 i 2012 roku Japończycy musieli zadowolić się drugą lokatą - najpierw borykali się z licznymi akcjami serwisowymi, a później z klęskami żywiołowymi, które nawiedziły Kraj Kwitnącej Wiśni. Teraz znów triumfują. W ubiegłym roku odnotowali ponad 22-proc. wzrost sprzedaży.

Najcenniejsze marki 2013 w rankingu BrandZ w kategorii "Motoryzacja"Millward Brown

Fotel lidera na rzecz Toyoty (szacowana wartość 24,5 mld dolarów, 23. miejsce w ogólnym zestawieniu) straciła marka BMW (24 mld dol., 24. pozycja), która uplasowała się na drugim miejscu. Kolejny w stawce jest Mercedes z szacowaną wartością niespełna 18 mld dolarów (43. miejsce).

W pierwszej "setce" najbardziej wartościowych firm świata znalazło się jeszcze trzech producentów samochodów. Na 71. miejscu (4. w kategorii "Motoryzacja") sklasyfikowano Hondę, której wartość szacowana jest dziś na 12,4 mld dolarów. Miejsce 86. należy do Nissana (5. w kategorii "Motoryzacja", szacowana wartość 10,2 mld dol.), a na ostatnim miejscu w rankingu Top 100 i szóstym w kategorii "Motoryzacja" znalazł się Volkswagen (8,8 mld dol.).

Kategoria "Motoryzacja" uzupełniona została o marki, które nie zmieściły się w ogólnym zestawieniu 100 najbardziej cenionych producentów. Do pierwszej dziesiątki trafiły jeszcze: Ford (7,5 mld dol.), Audi (5,5 mld dol.), Hyundai (4 mld dol.) oraz Lexus (3,5 mld dol.).

Za najbardziej wartościową markę świata - trzeci rok z rzędu - uznano Apple, której wartość szacuje się dziś na 185 mld dolarów. Na podium znalazły się też, kolejno, Google (113,7 mld dolarów) oraz IBM (112,5 mld dolarów).

msob, źródło: motoryzacja.interia.pl

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas