Mercedes wybuduje w Polsce nową fabrykę. Ale są warunki

Daimler zainwestuje około 500 mln euro w nową fabrykę silników w Polsce - podał oficjalnie niemiecki koncern. Decyzja nie jest jednak ostateczna.

Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes z Mateuszem Morawieckim
Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes z Mateuszem MorawieckimInformacja prasowa (moto)

Pierwszy w Polsce zakład produkcyjny Mercedesa ma być zlokalizowany w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia. Będą w nim wytwarzane czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych.

Decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależą od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych, między innymi od przyznania pomocy państwa. W pierwszej fazie koncern planuje zainwestować w nową fabrykę silników około 500 mln euro.

- Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszego zespołu zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększymy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej - powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw. Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019.

- W nowych zakładach w Jaworze chcemy zlokalizować drugą fabrykę silników Mercedes-Benz Cars poza granicami Niemiec. Dysponując kilkoma zakładami, możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe. Za zarządzanie siecią fabryk układów napędowych odpowiada główna fabryka w Untertürkheim - wyjaśnił Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i szef fabryki Mercedesa w Untertürkheim. Przyszli pracownicy fabryki silników w Polsce mają być przygotowani do wykonywania swoich nowych zadań poprzez udział w rozbudowanych kursach szkoleniowych.

- Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Jesteśmy otwarci na międzynarodowe inwestycje i będziemy konsekwentnie realizować nasz plan zrównoważonego rozwoju w taki sposób, aby być krajem atrakcyjnym dla kolejnych inwestycji. Mercedes-Benz chce produkować w Jaworze nowoczesne silniki wysokoprężne i benzynowe. Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla następnych projektów wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna. Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 roku" - powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister gospodarki RP.

Sieć fabryk silników Mercedesa obejmuje kilka zakładów w Niemczech i innych krajach. Za ich koordynację odpowiada główna fabryka w Untertürkheim. Są tam wytwarzane silniki, skrzynie biegów, osie napędowe i powiązane z nimi komponenty. Fabryka w Berlinie specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji ultranowoczesnych podzespołów oraz części, jak również w wytwarzaniu jednostek napędowych. Z kolei zakład  w Hamburgu rozwija i produkuje osie napędowe oraz ich elementy, a także kolumny kierownicze, elementy układów wydechowych i lekkie elementy konstrukcyjne.

Fabryka silników MDC Power w Kölledzie w niemieckim kraju związkowym Turyngia - spółka zależna będąca w 100% własnością Daimler AG - produkuje silniki czterocylindrowe dla samochodów Mercedes oraz AMG. Silniki i inne istotne komponenty są też wytwarzane w fabrykach poza granicami Niemiec. Należą do nich zakłady Star Transmission w Rumunii - spółka zależna Daimlera, która montuje skrzynie biegów, a także produkuje części i komponenty. Przedsiębiorstwo joint venture BBAC w Pekinie wytwarza silniki na lokalny rynek Państwa Środka. W ramach strategicznej współpracy koncernu Daimler z aliansem Renault-Nissan firma Infiniti produkuje dla Mercedes czterocylindrowe jednostki benzynowe w swojej fabryce w Decherd w stanie Tennessee (USA).

Z powyższej informacji wynika, że Mercedes jest gotowy do wybudowania w Polsce nowego zakładu, ale decyzja jeszcze nie zapadła. Inwestycja uzależniona jest od pomocy polskiego rządu, pod pojęciem tym rozumiane są głównie zwolnienia podatkowe.

W 2015 r. na obrzeżach ponad 20-tysięcznego Jawora powstała Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej - S3 Jawor (DSAG-S3), która jest częścią Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Teren przeznaczony pod inwestycje liczy ponad 460 hektarów.

W 2015 r. wybudowaniem fabryki na terenie DSAG-S3 Jawor zainteresowana była indyjska grupa TATA produkująca brytyjskie marki samochodów Jaguar i Land Rover. Polska przegrała rywalizację o inwestycję wartą około miliarda funtów ze Słowacją. Ówczesny wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówił wtedy, że oczekiwania inwestora dotyczące pomocy publicznej dla tej inwestycji były zbyt wygórowane.

Agencja Dpa zwraca uwagę, że w marcu pojawiły się doniesienia, iż Daimler planuje wybudowanie do 2020 roku w Europie nowej fabryki samochodów osobowych. "Do końca tego roku chcemy podjąć decyzję w tej sprawie" - powiedział wtedy szef produkcji Mercedesa Markus Schaefer tygodnikowi "Automobilwoche". Dodał, że popyt zdecyduje, czy będą w tej fabryce produkowane pojazdy z napędem na przednie, czy na tylne koła.

W minionych latach często mówiono, że nowa fabryka Daimlera może powstać w Rosji. Schaefer zapowiadał też budowę fabryki silników w Chinach.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas