Mercedes G 63 AMG 6x6 - pustynna burza

Z jednej strony napęd 6x6 z pięcioma blokadami dyferencjałów i wygląd prawdziwego twardziela, a z drugiej - 5,5-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 544 KM i luksusowa kabina sygnowana przez AMG. Nowa wersja Gelendy to terenowe monstrum o dwóch twarzach.

G 63 AMG 6x6 mierzy 588 cm długości i waży... 3,85 tony.
G 63 AMG 6x6 mierzy 588 cm długości i waży... 3,85 tony.Mercedes

Niemal gotowy do produkcji pikap G 63 AMG 6x6 powstał na bazie produkowanych dotychczas wersji klasy G. 5,5-litrowy silnik V8 biturbo o mocy 544 KM oraz 7-biegowa skrzynia automatyczna pochodzą z G 63 AMG, a napęd tylnych osi - z pojazdów przygotowanych dla australijskiej armii.

Także konstrukcja podwozia w dużej mierze bazuje na rozwiązaniach fabrycznych. Jedyną różnicą są sprężyny śrubowe i amortyzatory dostosowane do charakterystyki trzyosiowego modelu. Sprężyny pochodzą zresztą z palety części klasy G, obejmującej co najmniej 15 różnych ich rodzajów. Te na przedniej i środkowej osi są sztywniejsze, z wersji opancerzonej, a te na tylnej mają bardziej miękkie nastawy. Zewnętrzny partner dostarczył natomiast gazowe amortyzatory.

Terenowe monstrum

Mercedes G 63 AMG 6x6 korzysta ze stosowanych w ciężarówkach osi portalowych, w których mechanizm różnicowy jest zamontowany znacznie wyżej (lub niżej) od osi piast kół. W efekcie prześwit wzrósł względem seryjnego modelu z 21 do 46 cm, a głębokość brodzenia - z 60 do 100 cm. W szeregowym układzie napędowym wszystkich kół zastosowano pięć 100-proc. blokad dyferencjałów i reduktor. Moment obrotowy rozdzielany jest między osiami w proporcji 30:40:30.

 
G 63 AMG 6x6
G 500 Long Station Wagon
Prześwit
460 mm
210 mm
Kąt natarcia/zjazdu
52°/54°
36°/27°
Kąt rampowy
22°
21°
Nachylenie boczne   
30° (58%)
28° (54%)
Głębokość brodzenia
1000 mm   
600 mm
Nachylenie wzniesienia
100%
100%

Pustynne zmagania ułatwia także centralny system pompowania opon, który w ciągu 20 sekund może zwiększyć ciśnienie w ogumieniu z 0,5 do 1,8 bara (!) - wszystko bez wychodzenia z auta, za pośrednictwem konsoli nad lusterkiem wstecznym. Dwuczęściowe felgi beadlock chronią oponę przed zsunięciem się z obręczy. Na wypadek, gdyby doszło do kontaktu zawieszenia z podłożem, projektanci zaopatrzyli pikapa w solidną, trzyczęściową osłoną podwozia z nierdzewnej stali.

Na zewnątrz macho, w środku - klasa S

Wysoka niemal na 2,30 metra karoseria o surowych liniach wspiera się na sześciu 37-calowych kołach. Podobnie jak modele G 63 i G 65 AMG, pikap otrzymał charakterystyczną dla AMG osłonę chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem oraz masywny zderzak z trzema wlotami powietrza. Od wersji produkcyjnej różni go dodatkowe boczne okno, wykonane ze stali nierdzewnej pałąki przeciwkapotażowe, osłony nadkoli z włókna węglowego oraz przestrzeń ładunkowa, pokryta wytrzymałym drewnem bambusowym.

Wewnątrz - salonka ze sportowymi akcentami. Na kierowcę i pasażerów czekają tu cztery indywidualne fotele, pokryte skórzaną tapicerką designo w kolorze czerwonym lub jasnobrązowym, ozdobioną diamentowymi przeszyciami. Każde z siedzeń ma funkcję podgrzewania i wentylacji, a całość uzupełnia konsola środkowa z elementami z włókna węglowego oraz podsufitka z alcantary.

Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6

Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6

Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes
Mercedes G63 AMG 6x6 ConceptMercedes

Dwa zbudowane dotychczas egzemplarze G 63 AMG 6x6 powstały pod przewodnictwem projektantów Mercedes-Benz w austriackim Graz. To tam od 1979 roku produkowane są cywilne i użytkowe egzemplarze modelu. O tym, czy pikap trafi do niskoseryjnej produkcji, zadecydują opinie zebrane podczas prezentacji.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas