Mazda wycofuje legendarny silnik. Ostatnie sztuki dostępne są w salonach
Mamy złe wieści dla fanów japońskiej marki. Mazda nie będzie już oferować w Europie samochodów z 2-litrowymi jednostkami Skyactiv-G. Stoją za tym unijne regulacje dotyczące norm emisji spalin. To ostatnia szansa, by kupić popularne modele z udanym i trwałym silnikiem.
Japończycy wycofali z oferty benzynowy silnik 2.0 Skyactiv-G. Wolnossąca jednostka jest uznawana za jeden z najbardziej udanych motorów marki. Lekki motor z wysokim stopniem sprężania cieszył się dobrą renomą, ale musi zostać usunięty z oferty. Skąd ta decyzja? Wszystko jest spowodowane unijnymi normami emisji spalin, które muszą spełniać wszyscy producenci w Europie. Dwulitrowy wolnossący silnik zbyt mocno je przekraczał, co oznacza nakładanie na producent wysokich kar, a to z kolei przekłada się na wysokie ceny samochodów.
Silnik 2.0 Skyactiv-G jeszcze do niedawna mogliśmy znaleźć pod maską Mazdy 3, Mazdy MX-5 oraz Mazdy CX-30. Teraz oferta w wymienionych modelach zostanie nieco zmodyfikowana. W przypadku kompaktowych modeli 2-litrowy silnik zastąpi większa jednostka o mniejszej mocy.
Na wielu europejskich rynkach Mazda 3 i Mazda CX-30 dostępne będą z 2,5-litrowym motorem e-Skyactiv G, który generuje moc 140 KM. Jednak polski importer nie zdecydował się na wprowadzenie do sprzedaży 2,5-litrowych wariantów, z uwagi na zbyt wysoki podatek akcyzowy.
Wobec tego w polskim cenniku Mazdy 3 Hatchback i Mazdy 3 Sedan (od 122 900 zł) znajdziemy wyłącznie silnik 2.0 e-Skyactiv X o mocy 186 KM z 6-biegową skrzynią ręczną i napędem na jedną oś lub z 6-biegowym automatem z napędem na jedną lub dwie osie. Z tym samym motorem dostępna jest Mazda CX-30 (od 134 900 zł), jednak w tym przypadku napęd na cztery koła występuje również ze skrzynią ręczną.
W przypadku Mazdy MX-5 sytuacja wygląda nieco inaczej. Z decyzją wycofania z oferty 2-litrowych jednostek Skyactiv-G zbiegła się premiera odświeżonego wariantu. Egzemplarze na rok modelowy 2024 będą dostępne tylko i wyłącznie z mniejszą jednostką 1.5 Skyactiv-G, która generuje moc 132 KM (przy 7000 obr./min.) oraz 152 Nm momentu obrotowego (przy 4500 obr./min). Z takim zapleczem czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 8,3 sekundy.
Wcześniej jednostka 2.0 Skyactiv-G o mocy 184 KM (przy 7000 obr./min.) i 205 Nm momentu obrotowego (przy 4000 obr./min.), przy współpracy z 6-biegową skrzynią ręczną, pozwalała osiągnąć pierwszą “setkę" w 6,8 sekundy. Warto również zaznaczyć, że odświeżona Mazda MX-5 nie będzie już dostępna ze skrzynią automatyczną. Ceny odświeżonej i słabszej wersji startują od 140 900 zł
Decyzja zapadła, ale nie wszystko jest jeszcze stracone. Ostatnie egzemplarze Mazdy 3 i Mazdy CX-30 z 2-litrowymi silnikami Skyactiv-G o mocy 122 KM i 150 KM można znaleźć jeszcze w polskich salonach. Niezdecydowani powinni się spieszyć, zanim dilerzy wyprzedają swoje zapasy.