Mazda świetnie trafiła z tym napędem. Polacy go uwielbiają
Mazda podsumowała rok 2024 w Polsce. W tym czasie marka m.in. pożegnała model 6 i powitała w Europie CX-80. Właśnie ten flagowy SUV wyposażony jest w dość dyskusyjny z perspektywy strategii innych producentów napęd. Ale jak się okazuje, dane sprzedaży pokazują, że był to świetny pomysł.
Spis treści:
Ile aut sprzedała w Polsce Mazda w 2024 roku?
Mazda może stwierdzić, że pod kątem sprzedaży w Polsce rok 2024 był lepszy od 2023. W okresie od 1 stycznia do 7 grudnia nabywców znalazło 10 452 samochodów, a to oznacza wzrost o 1,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku 2023.
Największą popularnością w tym okresie cieszył się model CX-5. Zdecydowało się na niego 3 535 klientów. Wiceliderem zestawienia jest natomiast Mazda CX-30, która sprzedała się w liczbie 2 845 egzemplarzy. Podium zamyka Mazda 3 z wynikiem 1 843 sprzedanych samochodów. Zestawienie sprzedaży poszczególnych modeli Mazdy w naszym kraju prezentuje się następująco:
- Mazda CX-5: 3 535 sprzedanych aut
- Mazda CX-30: 2 845 sztuk
- Mazda 3: 1 843
- Mazda CX-60: 1 254
- Mazda MX-5: 268
- Mazda 6: 256
- Mazda 2 Hybrid (bazująca na Toyocie Yaris): 230
- Mazda CX-80 (w naszym kraju model oficjalnie zadebiutował w czerwcu tego roku): 110 sztuk
- Mazda MX-30: 108
- Mazda 2: 3
Koniec Mazdy 6 w Polsce
Miniony rok był dla Mazdy ważny między innymi z tego względu, że był on ostatnim, kiedy można było kupić model 6. Auto zadebiutowało w 2002 roku i doczekało się trzech wcieleń. Ostatnie, zadebiutowało 12 lat temu, w 2012 roku, i doczekało się w tym czasie kilku modernizacji. Teraz auto już definitywnie zniknęło z salonów.
Ważnym wydarzeniem była również modernizacja Mazdy MX-5. Ze względu na ekologiczne regulacje Unii Europejskiej producent musiał usunąć ze swoich modeli sprzedawanych na Starym Kontynencie dwulitrowy silnik benzynowy Skyactiv-G o mocy 184 KM. W efekcie w ofercie MX-5 pozostała tylko benzynowa jednostka 1,5 Skyactiv-G.
Mazda CX-80 w Europie. Który napęd najchętniej wybierają Polacy?
Z drugiej strony w europejskiej ofercie pojawił flagowy model – trzyrzędowy SUV o nazwie CX-80. W modelu tym możemy znaleźć hybrydę plug-in bazującą na silniku benzynowym o pojemności 2,5 litra. Moc systemowa tego układu to 327 KM i 500 Nm. Drugą wersją napędową jest wariant wysokoprężny. Rzędowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,3 litra generuje 254 KM i 550 Nm. Takie rozwiązanie może wydawać się dość osobliwym w czasach, kiedy większość producentów konsekwentnie stosuje się do zasad downsizingu i różnego rodzaju zelektryfikowanych napędów. Jak jednak pokazują dane, strategia japońskiego producenta znajduje odzwierciedlenie w preferencjach zakupowych Polaków. Na CX-80 z hybrydą plug-in zdecydowało się zaledwie 17,3 proc. nabywców. Miażdżąca większość, czyli aż 82,7 proc. sprzedanych do tej pory egzemplarzy flagowego SUV-a to diesle.
Co ważne, nie dotyczy to tylko CX-80, ale również jego mniejszego brata, czyli CX-60. W tym przypadku na 200-konną jednostkę wysokoprężną o pojemności 3,3 zdecydowało się 52,9 proc. Hybrydę plug-in o mocy 327 KM wybrało 47,1 proc. klientów.