Marek Konkolewski wraca do GITD. Będzie budował CANARD
Marek Konkolewski powołany został właśnie na pełniącego obowiązki zastępcy Głównego Inspektora Transportu Drogowego. Emerytowany policjant, przez wiele lat związany z ruchem drogowym, wraca do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, którym kierował w latach 2017-2018. Konkolewski odpowiadać ma m.in. za modernizację i rozbudowę CANARD.

Spis treści:
To już oficjalne. Po kilku latach przerwy do GITD wraca były inspektor policji i ekspert z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego Marek Konkolewski. Po zakończeniu pracy w policji, od lutego 2017 roku, przez blisko półtora roku, Konkolewski był dyrektorem Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD.
Marek Konkolewski wraca do GITD. Będzie budował CANARD
Powrót Marka Konkolewskiego do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym to zła wiadomość dla kierowców, którzy z dużą dozą tolerancji podchodzą do obowiązujących w Polsce ograniczeń prędkości.
Przypominamy, że GITD realizuje właśnie kolejny etap modernizacji systemu CANARD, w ramach którego na polskie drogi trafić maj przynajmniej 128 nowych urządzeń do nadzoru nad kierowcami. Ściślej, chodzi o:
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru średniej prędkości
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Kolejny etap rozbudowy systemu CANARD realizowany jest m.in. ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Modernizacja systemu pochłonie ponad 16 mln zl.
70 nowych fotoradarów i 43 odcinkowe pomiary prędkości. Kierowców czeka terapia szokowa
Jeszcze w listopadzie poznaliśmy dostawcę nowych fotoradarów. Wszystko wskazuje na to, przy polskich drogach pojawią się fotoradary nowej generacji - TraffiStar SR390. Obecnie w Polsce pracuje zaledwie kilka takich urządzeń. Jeden z takich fotoradarów, pracując na Alejach Jerozolimskich 239, padł niedawno ofiarą wandali w Warszawie.
Poza monitorowaniem prędkości przejeżdżających pojazdów fotoradar TraffiStar SR390 potrafi też rozpoznać i udokumentować szereg innych wykroczeń. To np.: wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle, złamanie zakazu skrętu lub zawracania, zignorowanie zatrzymania się przed wjazdem na skrzyżowanie przy zapalonej zielonej strzałce, jazda po buspasie samochodem osobowym. Urządzenie może być zasilane zarówno prądem zmiennym bezpośrednio z sieci, jak i z - opcjonalnego - akumulatora.
Nowe urządzenia muszą zostać zamontowane najpóźniej do końca czerwca 2026 roku. Poznaliśmy już lokalizację nowych fotoradarów.
43 nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce. Trafią na autostrady i drogi szybkiego ruchu
Największą niespodzianką dotyczącą trwającej właśnie rozbudowy systemu CANARD będzie jednak dla polskich kierowców montaż aż 43 nowych odcinkowych pomiarów prędkości, z których wszystkie trafić mają na autostrady (17 nowych odcinków) i drogi ekspresowe (26 nowych odcinków). Dokładną lokalizację nowych odcinkowych pomiarów prędkości znajdziecie tuta.
Przykładowo - aż pięć nowych odcinkowych pomiarów prędkości pojawi się na autostradzie A1 (3 w województwie śląskim i 2 w łódzkim). Dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się A2 (mazowieckie i wielkopolskie). Po jednym trafi na autostradę A6 (zachodniopomorskie) i A8e czyli autostradową obwodnicę Wrocławia. Zdecydowana większość z nowych odcinkowych pomiarów prędkości trafi jednak na drogi ekspresowe. W ich przypadku rekordzistą jest droga S7, gdzie przybyć ma aż osiem nowych OPP - trzy w warmińsko-mazurskim, po dwa w mazowieckim i pomorskim oraz jeden w świętokrzyskim.