MAN ze wzrostem, chociaż rynek w dół. Polska jest kluczowym rynkiem
MAN to jeden z największych producentów samochodów ciężarowych w naszym kraju, a Polska to jeden z najważniejszych dla niego rynków. Polski oddział marki podsumował teraz swoją działalność w 2024 roku.

Spis treści:
Gdzie jest produkowany MAN w Polsce?
MAN ma spore doświadczenie w działalności na polskim rynku - jest na nim obecny już od 32 lat (działalność handlową w naszym kraju marka rozpoczęła w 1993 roku). Obecnie Polska jest jednym z kluczowych rynków dla marki w Europie. Po Niemczech to drugi co do znaczenia rynek dla marki.
W Polsce znajdują się obecnie trzy zakłady, które produkują samochody spod znaku MAN. Swoje fabryki marka ma w Niepołomicach i Starachowicach. Co więcej w zakładzie Volkswagena pod Wrześnią produkowany jest bliźniak Craftera - model TGE. W tym miejscu warto dodać, że MAN Truck & Bus, podobnie jak Scania, Navistar i Volkswagen Truck & Bus, jest częścią firmy Traton - spółki zależnej koncernu Volkswagen. Łącznie w naszym kraju dla marki MAN pracuje blisko 7 tys. osób.

Ile samochodów sprzedał MAN w Polsce w 2024 roku?
W 2024 roku MAN sprzedał w Polsce ponad 8,2 tys. pojazdów (nowych i używanych). W minionym roku sprzedano 4 101 ciężarówek (spadek o 25 proc. względem 2023 r.). Znaczny wzrost zanotowała natomiast sprzedaż autobusów - 207 (wzrost o 71 proc.). Jeśli zaś chodzi o samochody używane, do klientów trafiło 2 039 egzemplarzy.
Mimo że rynek samochodów ciężarowych w Polsce skurczył się w zeszłym roku o 21,3 proc. Mimo to marce udało się zanotować wzrost o 2,2 proc. - do poziomu 17 proc. Tym samym MAN uplasował się na trzecim miejscu wśród największych producentów w naszym kraju. Marka zamyka podium, na którym znajdują się jeszcze Scania (pierwsze miejsce, 20,3 proc. udziału w rynku) oraz Volvo (druga pozycja 19,1 proc.).
MAN zwraca również uwagę na swoją pozycję w poszczególnych częściach rynku. Co prawda udział w segmencie ciężarówek o DMC 6-10 ton wynosi on zaledwie 1,8 proc. (absolutnym liderem jest Iveco posiadające 84,8 proc. udziału w tej części rynku), ale już w segmencie ciężarówek 10-16 ton przoduje MAN - udział w rynku wynosi tutaj 44,8 proc. Marka jest także liderem pod kątem sprzedaży podwozi powyżej 16 ton - 21,6 proc.
Jakie ma plany MAN na 2025 rok?
W czasie podsumowań polski oddział marki MAN nie zapomina o planach na 2025 rok. W planach jest zainwestowanie w rynek ciężarówek zeroemisyjnych. Producent planuje wprowadzić na nasz rynek elektryczną wersję modelu MAN eTGL.
Co więcej marka zamierza również przygotować wszystkie swoje serwisy do możliwości serwisowania pojazdów elektrycznych. Do obsługi klientów ma być przygotowanych ponad 1 tys. przeszkolonych osób w zakresie bezpieczeństwa wysokonapięciowego w samochodach marki. Co więcej MAN zamierza rozwijać sieć publicznego ładowania w swoich serwisach.