Maleje liczba wypadków na drogach. Polscy kierowcy nie tacy źli?
Polscy kierowcy często przedstawiani są w mediach w roli piratów, którzy lekkomyślnie ryzykują życie i zdrowie innych uczestników ruchu. Tymczasem liczba wypadków drogowych w naszym kraju systematycznie spada mimo gigantycznego wzrostu natężenia ruchu. Śmiało można powiedzieć, że na przestrzeni pięciu lat, "obłożenie" polskich dróg wzrosło aż o 20 procent!
Rok 2021 zamknął się na polskich drogach liczbą 22 802 wypadków oraz 420 627 kolizji drogowych. W zdarzeniach tych zginęły 2 233 osoby, a 26 413 zostało rannych. To o 738 wypadków drogowych mniej niż w roku 2020, a w stosunku do 2019 roku było ich mniej aż o 7 486! W wyniku wypadków, w stosunku do 2020, na polskich drogach zginęło aż o 258 mniej osób.
Systematyczne spadki liczby wypadków, zabitych i rannych notujemy w Polsce, mimo że każdego roku na naszych drogach przybywa średnio około milion samochodów. Nie można też zapominać o strategicznym położeniu naszego kraju na przecięciu najważniejszych europejskich szlaków komunikacyjnych.
W listopadzie 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR). W przypadku zamiejskiej sieci dróg krajowych pomiędzy GPR 2015 a GPR 2020/21 na sieci dróg krajowych objętej pomiarem ruchu zanotowano wzrost ruchu średnio o 21 proc. względem roku 2015.
Pomiędzy GPR 2015 a GPR 2020/21 zaobserwowano wzrost ruchu na drogach krajowych w każdym województwie, mieszczący się w granicach od 13 proc. do 30 proc. Największe wzrosty ruchu zarejestrowano w województwach: małopolskim i dolnośląskim. Najmniejszy wzrost odnotowano w województwach: śląskim, opolskim i podlaskim. W podziale na kategorie pojazdów największy wzrost ruchu zanotowano dla lekkich samochodów ciężarowych i wynosił on 42 proc. Dla samochodów osobowych wzrost wyniósł 22 proc.
W przypadku pojazdów ciężarowych z przyczepami lub naczepami ruch zwiększył się o ok. 18 proc. Dla autobusów i samochodów ciężarowych bez przyczep zarejestrowano spadki ruchu wynoszące odpowiednio 51 proc. i 17 proc., co wiązać można z ograniczeniami w transporcie osób związanymi z epidemią koronawirusa.
O pilnej konieczności modernizacji sieci dróg świadczy chociażby to, że w przypadku 3835 km dróg jednojezdniowych obciążenie ruchem wynosiło ponad 10 000 poj./dobę. Długość dróg krajowych jednojezdniowych obciążonych średnio ruchem powyżej 15 000 poj./dobę wynosiła 1 123 km - głównie były to odcinki dróg stanowiące dojazd do aglomeracji miejskich a także odcinki drogi krajowej nr 7 w województwie mazowieckim oraz małopolskim będące kontynuacją drogi ekspresowej S7.
Jak ważna dla funkcjonowania kraju jest sprawnie funkcjonująca sieć połączeń drogowych najlepiej świadczy fakt, że 16 743 km dróg krajowych (aż 91,7 proc.) przenosiło ruch o charakterze gospodarczym, a 1 513 km dróg (8,3 proc.) ruch o charakterze turystyczno-rekreacyjnym. Długość dróg międzynarodowych, obciążona ruchem gospodarczym stanowiła 84,3 proc. długości wszystkich dróg krajowych, a długość dróg przenoszących ruch turystyczno-rekreacyjny stanowiła 15,7 proc.
O dużym wzroście natężenia ruchu mówić też można w przypadku dróg wojewódzkich. Jak czytamy w serwisie prawodrogowe.pl, średni dobowy ruch roczny na drogach wojewódzkich objętych Generalnym Pomiarem Ruchu 2020/21 wyniósł 4231 pojazdów na dobę, czyli był o około 20 proc. większy niż w 2015 roku. Dla porównania średni dobowy ruch roczny na drogach krajowych był prawie trzykrotnie większy i wynosił 13 574 pojazdów na dobę, co stanowiło ok. 21 proc. wzrost w stosunku do wyników GPR 2015.
Najbardziej obciążone ruchem w GPR 2020/21 drogi wojewódzkie jednojezdniowe to:
- droga nr 946, Żywiec, al. Jana Pawła II - ul. Sienkiewicza, SDRR 32 878 poj./dobę,
- droga nr 634, Ząbki - Zielonka, SDRR 26 351 poj./dobę,
- droga nr 631, Zegrze - Nieporęt, SDRR 25 927 poj./dobę,
- droga nr 719, Pruszków, ul. Poznańska - gr. miasta, SDRR 25 713 poj./dobę,
- droga nr 721, Konstancin-Jeziorna, ul. Śniadeckich - ul. Mirkowska, SDRR 24 449 poj./dobę.
Najbardziej obciążone ruchem w GPR 2020/21 drogi wojewódzkie dwujezdniowe to: droga nr 631, Zielonka - Warszawa, SDRR 49 343 poj./dobę,
- droga nr 719, Warszawa - Reguły, SDRR 42 930 poj./dobę,
- droga nr 724, Warszawa - Konstancin-Jeziorna, SDRR 39 912 poj./dobę,
- droga nr 719, Reguły - Pruszków, SDRR 34 344 poj./dobę,
- droga nr 631, węzeł Zielonka - Zielonka, SDRR 31 813 poj./dobę.
***