Łódź, Kraków i Poznań to najbardziej zakorkowane miasta w Europie

Łódź, Kraków i Poznań stanowią pierwszą trójkę najbardziej zakorkowanych europejskich miast do 800 tys. mieszkańców. Od roku 2018 w każdym z tych miast sytuacja uległa pogorszeniu.

Polskie miasta nie robią nic, by rozładować dławiące je korki. Raczej wprost przeciwnie...
Polskie miasta nie robią nic, by rozładować dławiące je korki. Raczej wprost przeciwnie...Piotr KamionkaReporter

Specjalizująca się w produkcji nawigacji i systemów geolokalizacji firma TomTom opublikowała wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie.

W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) - najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%).

Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem. Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).

Informacja prasowa (moto)

Poziom zakorkowania wzrasta, a ile kosztuje?W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.Niestety w wielu miastach nie robi się nic, żeby z korkami zawalczyć. Czasem jednak robi się wszystko, by ten poziom korków... zwiększyć. Jaskrawym przykładem jest tutaj Kraków. W tym mieście nie tylko trwają permanentne remonty, z których większość notuje kilkumiesięczne opóźnienia, ale zwęża się drogi, stawia się światła w miejscach niepotrzebnych czy wprowadza ruch jednokierunkowy, zmuszający kierowców do jeżdżenia w kółko. Efekt to pięcioprocentowy wzrost korków rok do roku. W Krakowie powstaje również jedna nowa droga tzw. Trasa Łagiewnicka, która ułatwi dojazd do sanktuariów. Jej opóźniona o rok budowa doprowadziła do paraliżu ruchu w okolicy.

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:

Łódź:

- Zachodnia

- Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza - Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego - Aleja Włókniarzy

Warszawa: - Wawelska / Aleja Armii Ludowej

- Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)

- Dolina Służewiecka

- Aleja Wincentego Witosa

Kraków:

- Zakopiańska

- Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka

- Marii Konopnickiej

- Jerzego Turowicza

Poznań:

- Franklina Roosevelta

- Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego

- Jana Pawła II

- Bałtycka (Most Lecha)

Wrocław:

- Generała Kazimierza Pułaskiego

- Zwycięska

- Klecińska

- Jedności Narodowej

- Traugutta

Wąskie gardła w polskich miastach: Łódź:

·         Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego

·         Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią

·         Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Warszawa:

 ·         Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską

·         Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską

·         Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha

·         Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Kraków:

·         Most Grunwaldzki

·         Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera

·         Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Poznań:

·         Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje

·         Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta

·         Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Wrocław:

·         Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną

·         Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską

·         Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas