Makabryczny wypadek. Kierowca śmieciarki nawet nie wiedział, że zabił

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Do makabrycznego wypadku doszło w ubiegły piątek w Szamotułach. Śmieciarka potrąciłą 63-latka na przejściu dla pieszych. Mężczyzna - najprawdopodobniej - wbiegł wprost pod ruszający pojazd, a kierowca nie zauważył nawet, że zabił człowieka. Ciężarówka ciągnęła ciało przechodnia przez kilkaset metrów.

Kamabryczny wypadek w Szamotułach. Ciężarówka ciągnęła ciało mężczyzny przez kilkaset metrów
Kamabryczny wypadek w Szamotułach. Ciężarówka ciągnęła ciało mężczyzny przez kilkaset metrówPolicja

Jeśli przyjrzeć się danym dotyczącym sprawców wypadków, śmiało zaryzykować można twierdzenie, że kierowcy ciężarówek bardzo poważnie podchodzą do kwestii drogowego bezpieczeństwa. Obraz "tirów wiozących śmierć" ma niewiele wspólnego z prawdą. Problem w tym, że wypadki z udziałem ciężarówek - z uwagi na rozmiary szkód - zawsze przyciągają uwagę mediów. Część z nich ma - niestety - tragiczne konsekwencje.

Tragiczny wypadek w Szamotułach

Nie inaczej było w Szamotułach, gdzie w miniony piątek - 25 marca - doszło do makabrycznego zdarzenia. Ciężarówka śmiertelnie potrąciła wchodzącego na przejście dla pieszych 63-latka. Mężczyzna zginął na miejscu, a 37-letni kierowca pojazdu nawet tego nie zauważył. Jak donoszą lokalne, ciało mężczyzny zaczepiło się o ciężarówkę, która przejechała w taki sposób kilkaset metrów. Dopiero wówczas kierowcę poinformowali o wypadku przechodnie.

W związku z podejrzeniem spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym, kierujący samochodem 37-latek został zatrzymany - informowała asp. Sandra Chuda z poznańskiej policji.

Do potrącenia doszło około godziny 9.30 w ścisłym centrum miejscowości (rynek w Szamotułach). Po wypadku - celu wykonania oględzin - ruch od  ulicy Dworcowej  do Placu Sienkiewicza został całkowicie wstrzymany. 63-latek wszedł na przejście dla pieszych od prawej strony - znajdował się więc w tzw. martwym punkcie. Kierowca śmieciarki (ciężarowy mercedes z kontenerem na odpady) ruszył i odjechał w stronę ulicy Dworcowej.

37-letni kierowca ciężarówki nie zauważył, że śmiertelnie potrącił pieszego. Niewykluczone, że przyczyniła się do tego nawierzchnia - rynek w Szamotułach wyłożony jest brukiem. Ustalenie przyczyn wypadku nie będzie łatwe. Nieopodal miejsca zdarzenia trwają prace remontowe, których efektem jest tymczasowa organizacja ruchu (dotyczy to również wspomnianego przejścia).

Winny brak edukacji?

O szczegółową analizę wypadku pokusił się branżowy portal 40ton.net, który dotarł do zapisu z miejskiego monitoringu. Z nagrań wynikać ma, że 63-latek miał wbiec wprost pod ruszający pojazd. Autor artykułu nawiązuje też do wprowadzonych w czerwcu ubiegłego roku przepisów rozszerzających pierwszeństwo przed ruchem kołowym dla pieszych "wchodzących" na przejście, a nie tylko tych, którzy już się na nim znaleźli.

"Tak istotna zmiana prawa absolutnie powinna pójść w parze z akcja edukacyjną, skierowaną do samych pieszych. Billboardy, czy nawet spoty telewizyjne powinny wyjaśnić społeczeństwu czym jest "martwe pole" i jak duży może być jego zakres w przypadku samochodów ciężarowych"- czytamy w serwisie 40ton.net.

Rzeczywiście przekaz płynący z mediów głównego nurtu po wprowadzeniu nowych przepisów uznać można za mylący. Często usłyszeć można było np. o "bezwzględnym" pierwszeństwie pieszych, a takiego zapisu nie znajdziemy przecież w Prawie o ruchu drogowym. Co więcej, wciąż obowiązuje artykuł 14 Prawa o ruchu drogowym, który zabrania pieszym wchodzenia na jezdnię m.in:

  • bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
  •  spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi.

Mówiąc o kampaniach społecznych warto sięgnąć po przykłady ze Skandynawii. W przeciwieństwie do Polski, gdzie dyskusje na temat BRD ograniczają się często do ideowych monologów i przerzucania odpowiedzialności między poszczególnymi uczestnikami ruchu, w Skandynawii stawia się raczej na współpracę i wzajemne zrozumienie. Jedną z podstawowych zasad wpajanych już w wieku przedszkolnym zawrzeć można w słowach "widzisz - jesteś widziany".

W skrócie chodzi o to, by - zwłaszcza z perspektywy pieszego czy rowerzysty - wszelkie drogowe decyzje podejmować wyłącznie jeśli wcześniej nawiązaliśmy kontakt wzrokowy z kierowcą.

***

Moto flesz. Odcinek 31INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas