LPR Legwan zamiast Honkera. Takie są polskie Hummery prosto z Korei
Targi Kielce goszczą właśnie 32. Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Na stoisku Kii w szczegółach zobaczyć można rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w "koreańskim Hummerze", czyli modelu Kia KLTV. Takie wozy - pod nazwą LPR Legwan - w liczbie blisko 400 sztuk trafią do polskich żołnierzy. Większość z nich powstać ma w Polsce - w Siemianowicach Śląskich.
Przypomnijmy - w sierpniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum PGZ-Rosomak umowę na zakup blisko 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych Legwan. Pod intrygującą nazwą kryją się właśnie "spolszczone" egzemplarze terenowej Kii KLTV nazywanej potocznie "koreańskim Hummerem". Wartość kontraktu to - bagatela - 1,2 mld zł brutto.
Pierwsze egzemplarze Kii KLTV (wóz występuje też jako Kia K-LTV) trafiły z Korei do zakładów Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich w kwietniu bieżącego roku. W sierpniu do kraju dotarła kolejna partia 14 sztuk tych pojazdów. W sumie - do 2030 roku - Wojsko Polskie otrzymać ma blisko 400 takich samochodów. Umowa z Koreańczykami obejmuje transfer technologii. Z czasem w Polsce powstawać mają np. kompletne karoserie przystosowane do wymogów stawianych przez Wojsko Polskie.
Pojazdy, które trafiły już do Polski, wyposażone są w obrotnicę dla karabinu maszynowego kal. 7,62 lub 12,7 mm, która umożliwia też montaż granatnika kal. 40 mm.
Nazwa modelu - Kia KLTV - to skrót Kia Light Tactical Vehicle. Samochód klasyfikowany właśnie jako "lekki pojazd dostawczy" mierzy około 5 m długości (w zależności od wersji), ma napęd 4x4 i opancerzoną kabinę, która zapewnia ochronę balistyczną na poziomie II wg STANAG 4569. Warto przypomnieć, że jeszcze w grudniu 2023 roku wozy w polskiej konfiguracji przeszły w Korei testy potwierdzające ich odporność balistyczną.
Przypominający amerykańskiego Hummera wóz napędzany jest koreańskim silnikiem wysokoprężnym D6EB. Jednostka generuje 225 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 500 Nm. W układzie przeniesienia napędu zastosowano automatyczną, ośmiostopniową przekładnię.
Samochód pochwalić się może m.in. niezależnym zawieszeniem kół i centralnym układem pompowania opon. Standardem są m.in. opony typu run-flat umożliwiające jazdę po ich przestrzeleniu. Prześwit pojazdu to aż 40 cm, dzięki czemu samochód może brodzić w wodzie o głębokości do 76 cm. W zależności od konfiguracji Kia KLTV osiąga prędkość maksymalną do 130 km/h i legitymuje się zasięgiem około 640 km.