Lawety na wstecznym? Import używanych aut cofnął się do 2014 roku
Oprac.: Paweł Rygas
Problemy z dostępnością nowych aut w coraz większym stopniu przekładają się rynek wtórny. W kwietniu do Polski sprowadzono zaledwie 67 542 samochody osobowe. Pomijając wynik z 2020 roku, gdy import praktycznie zamarł w wyniku ograniczeń pandemicznych, podobny wynik zanotowaliśmy w roku 2014.
Zdaniem Instytutu Samar Na kwietniową liczbę 67 542 pierwszych rejestracji samochodów używanych w Polsce złożyły się:
- 61 461 samochody osobowe (spadek o 16,8 proc.),
- 6 081 samochody dostawcze (spadek o 19,1 proc.)
W kwietniu padł również inny rekord. Średni wiek sprowadzanego samochodu przekroczył 12,6 roku. Dla porównania w kwietniu 2021 roku statystyczny sprowadzony do Polski samochód był o ponad miesiąc młodszy.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, większość - bo aż 36,3 proc. sprowadzonych od stycznia pojazdów spełniało normę emisji spalin Euro4.
Najstarsze są sprowadzane auta z silnikami benzynowymi. Te mają przeważnie 13,5 roku. W przypadku diesli sytuacja jest zauważalnie lepsza. Średnio mają one po 11,5 roku.
Import używanych aut rekordowo niski
W skali całego pierwszego kwartału 2022 roku do Polski trafiło zaledwie 265 500 aut, czyli aż o 14,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak wynika z danych instytutu Samar, mimo poważnych problemów z "zatowarowaniem" głównym kierunkiem importu pozostają Niemcy. W sumie, biorąc pod uwagę cały pierwszy kwartał, zza Odry trafiło do nas ponad 135,6 tys. aut, co stanowi około 51 proc. ogółu importu.
Na kolejnych miejscach, z gigantyczną stratą do Niemiec, znajdują się:
- Francja - 34 678 sprowadzonych aut,
- Belgia - 18 328 sprowadzonych aut,
- Holandia - 14 434 sprowadzonych aut,
- Stany Zjednoczone - 11 138 sprowadzonych aut
W rankingu najchętniej sprowadzanych marek króluje Volkswagen (24,4 tys. sprowadzonych od początku roku), przed: Oplem (blisko 24 tys. rejestracji), Fordem (22,5 tys. rejestracji), Audi (blisko 20,7 tys. rejestracji) i BMW (15,1 rejestracji). Piątka najchętniej sprowadzanych do Polski w 2022 aut prezentuje się następująco:
- Audi A4 (7,4 tys. rejestracji),
- Opel Astra (7,4 tys. rejestracji),
- Volkswagen Golf (6,9 tys. rejestracji),
- BMW serii 3 (5,3 tys. rejestracji),
- Audi A3 (4,8 tys. rejestracji).
***