Łada wstrzymuje produkcję. Ma jednak wrócić z nowym modelem.
Rosjanie wstrzymali produkcję najpopularniejszego modelu – Łady Granty, a przez określony czas pracownicy będą otrzymywać 2/3 pensji. Czy spółka AvtoVAZ popadła w tarapaty? Nic bardziej mylnego – szykuje się ważna zmiana.

Spis treści:
Łada jest najchętniej wybieraną marką w Rosji
Jak informuje "The Moscow Times”, AvtoVAZ podjął decyzję o czasowym zawieszeniu produkcji Łady Granty, co jest dość zaskakującą decyzją. W marcu to właśnie ten model zdominował rynek, sprzedając się w liczbie ponad 10,7 tys. egzemplarzy. Na drugim miejscu uplasowała się Vesta (7,2 tys. sztuk), a podium zamyka Jolion z wynikiem 4 tys.
AvtoVaz wstrzymuje produkcję Łady Granty
Rosyjska spółka wstrzyma produkcję modelu Granta. Przerwa ma charakter czasowy - montaż pojazdów potrwa do 25 kwietnia, a następnie zostanie wstrzymany do 12 maja. W tym czasie pracownicy będą otrzymywać 2/3 swojej pensji. Taka decyzja nie oznacza jednak problemów finansowych AvtoVAZ ani przerw w dostawach części.
Wstrzymanie produkcji ma związek z koniecznością przystosowania linii produkcyjnej do montażu nowego modelu, czyli zapowiadanej od dłuższego czasu Łady Iskry. Jest to nieco przekonstruowana Dacia Logan, która stanowi pozostałość po współpracy AvtoVAZ z Grupą Renault, zakończonej w momencie napaści Rosji na Ukrainę.
Łada Iskra - ten sedan ma zostać hitem sprzedaży
Rosyjski producent pokłada ogromne nadzieje w tym modelu, ponieważ to tak naprawdę pierwszy projekt AvtoVAZ od 2015 r., który trafi do seryjnej produkcji. Owszem, w 2023 r. zadebiutowała Łada X-Cross 5, ale jej produkcja zakończyła się na zaledwie 170 egzemplarzach.

Na rozwój rosyjskiego kuzyna Dacii Logan spółka wydała blisko 260 mln dolarów. Francuski rodowód widać na każdym kroku, choć Iskra wyróżnia się większą liczbą przetłoczeń linii bocznej oraz przeprojektowanym pasem przednim. Pod maską pracować będzie wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra, generujący moc 90 KM. Motor posiada zaledwie 8-zaworową głowicę, więc trudno stwierdzić, gdzie są efekty tak potężnych środków finansowych zainwestowanych w rozwój Iskry. Ta sama jednostka znajduje się również w Grancie.
Niższe wynagrodzenie może być wypłacane pracownikom przez dłuższy czas
"The Moscow Times” donosi, że władze AvtoVAZ rozważają możliwość opóźnienia prac związanych z modernizacją fabryki. "Jeżeli do 12 maja wszystkie prace nie zostaną ukończone, okres wypłacania części wynagrodzenia pracownikom może ulec wydłużeniu".

Każdy dzień przestoju zakładów produkcyjnych to jednak potężne straty. Proces przystosowania fabryki raczej nie powinien się opóźnić, jednak Rosjanie wolą dmuchać na zimne. Od 28 kwietnia do 12 maja pracownicy będą otrzymywać 2/3 wynagrodzenia. W dniach od 1 do 11 maja zaplanowano wiosenną przerwę firmową.
Na rynku motoryzacyjnym w Rosji panuje kryzys
W ubiegłym miesiącu Rosjanie łącznie kupili niespełna 80 tys. nowych samochodów. To aż o 45,4 proc. mniej niż w tym samym okresie w ubiegłym roku. Kryzys na rynku odczuwalny jest także przez AvtoVAZ, którego sprzedaż w ujęciu rocznym zmniejszyła się o ponad 30 proc.
Spadek zainteresowania nowymi samochodami sprawił, że magazyny pękają w szwach, a kolejne firmy rozważają częściowe wstrzymanie produkcji oraz ograniczenie premii dla pracowników. AvtoVAZ chwilowo wstrzymuje produkcję Łady Granty, jednak decyzja ta nie ma związku z kryzysem na rynku.