Łada opracowała nowe łańcuchy dostaw i planuje nowe modele
Rosyjski producent AwtoWAZ przekonuje, że niebawem ruszy z produkcją zupełnie nowych modeli samochodów. Firma już teraz planuje zrestrukturyzowanie swojej logistyki oraz stworzenie nowych łańcuchów dostaw.
Dyrektor wykonawczy AwtoWAZ - Maksym Sokołow - zapowiedział, że główny producent samochodów marki Łada, już niebawem zaprezentuje światu zupełnie nowe modele. Przedsiębiorstwo planuje ruszyć z produkcją 500 000 samochodów rocznie, głównie w swojej fabryce w Togliatti.
Ambitne plany Łady. Sprzedaż ma być większa niż przed wojną
Sokołow podkreślił, że chociaż rosyjskie fabryki samochodów stały ostatnio bezczynnie, a wycofanie się marki Renault z rosyjskiego rynku znacząco nadszarpnęło ich rentowność, w końcu udało się zorganizować nowe łańcuchy dostaw. Kolejnym krokiem ma być zrestrukturyzowanie logistyki w celu zapewnienia ciągłości transportu podzespołów. Rosyjski biznesmen nie powiedział jednak, skąd miałyby pochodzić wspomniane części.
Sankcje sparaliżowały produkcję w Rosji
AwtoWAZ to największy producent samochodów w Rosji. W 2021 roku sprzedał 385 tysięcy Ład, co oznacza około 20-procentowy udział w rosyjskim rynku.
Po rosyjskiej napaści na Ukrainę z Rosji wycofali się wszyscy znaczący producenci. Pozamykano fabryki, wstrzymano import części. Wycofało się m.in. Renault, które miało większościowy pakiet akcji AwtoWAZ. W efekcie z dnia na dzień produkcja samochodów w Rosji została sparaliżowana, spadając w maju 2022 roku o 97 proc. w stosunku do maja 2021 roku.
W lipcu sprzedaż samochodów Łada znajdowała się wciąż na bardzo niskim poziomie, jednak w sierpniu na rynek rosyjski trafiło już nieco ponad 18 tys. egzemplarzy, czyli o 75 procent więcej niż w lipcu. Obecnie AwtoWAZ produkuje tylko dwa modele Łady, oba w wersji zubożonej, pozbawionej zachodnich komponentów - Grantę i Nivę.
***