Rośnie produkcja w zakładzie AwtoWAZ. Sprzedaż Łady niemal jak przed wojną

​W Rosji rośnie sprzedaż samochodów Łady. Nie ma w tym nic dziwnego, ze względu na sankcje nie da się kupić np. żadnych samochodów europejskich.

Po wybuchu wojny salony Łady świeciły pustkami. Dziś znów mają co sprzedawać
Po wybuchu wojny salony Łady świeciły pustkami. Dziś znów mają co sprzedawaćGetty Images

Po rosyjskiej napaści na Ukrainę z Rosji wycofali się wszyscy znaczący producenci. Pozamykano fabryki w Rosji, wstrzymano import części. Wycofało się m.in. Renault, które miało większościowy pakiet akcji AwtoWAZ, czyli właściciela marki Łada.

Wojna i sankcje sparaliżowały produkcję w Rosji

W efekcie z dnia na dzień produkcja samochodów w Rosji została sparaliżowana, spadając w maju 2022 roku o 97 proc. w stosunku do maja 2021 roku.

Wreszcie, na początku czerwca Rosjanom udało się uruchomić na niewielką skalę produkcję dwóch modeli Łady - Granty i Nivy. Samochody powstają w wersji zubożonej, pozbawione zachodniej techniki. W efekcie nie mają systemu powiadamiania o wypadku, spełniają normę emisji Euro 2, brakuje im czasem nawet poduszek powietrznych.

Produkcja Łady Nivy i Granty w wersji zubożonej

W lipcu sprzedaż tych samochodów znajdowała się wciąż na bardzo niskim poziomie, jednak w sierpniu na rynek rosyjski trafiło już nieco ponad 18 tys. egzemplarzy Łady, czyli o 75 procent więcej niż w lipcu.

W stosunku do sierpnia 2021 roku sprzedaż jest gorsza o 7 procent, czyli niemal wróciła do poziomu przedwojennego. Przy tym trzeba zwrócić uwagę, że AwtoWAZ jest obecnie praktycznie monopolistą - Łady na rynku praktycznie nie mają konkurencji. Co więcej, rosyjski rząd subsydiuje zakup samochodów Łady.

***

Moto Flesz - odcinek 54. O przyszłości Skody i wyprzedanym LamborghiniINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas