Łada Niva Sport do produkcji. Jej stworzenie zajęło 47 lat

Rosjanie dotrzymali słowa. Kilka dni temu, zgodnie wcześniejszymi zapowiedziami, z fabryki w Togliatti wyjechała pierwsza Łada Niva Sport. Samochód w usportowionej specyfikacji debiutował 47 lat po uruchomienia produkcji popularnej terenówki.

Łada Niva Sport
Łada Niva Sportmateriał zewnętrzny

Oprócz 16-calowych aluminiowych obręczy kół, poszerzeń błotników czy opcjonalnych reflektorów LED, firma podkreśla m.in. sportowe nastawy zawieszenia i hamulców.

Rosjanie stworzyli sportową Ładę Nivę. Po 47 latach od debiutu

I nie są to zapewne czcze przechwałki, bo zawieszenie i układ hamulcowy muszą poradzić sobie z nową, "sportową", jednostką napędową. Pod maską Łady Nivy Sport znajdziemy benzynowy, czterocylindrowy silnik z szesnastozaworową głowicą generujący "aż" 122 KM i 151 Nm.

Śmiało powiedzieć można, że do Rosji dotarła właśnie moda na downsizing. Standardowo Niva oferowana jest bowiem z ośmiozaworowym silnikiem o pojemności 1.7l generującym moc 83 KM. W wersji Sport jego miejsce zajęła jednostka o pojemności 1.6 l przejęta z Łady Granta Sport. Można się śmiać z tego, co dla Łady oznacza słowo "sport", ale w stosunku do bazowej wersj, moc wzrosła o blisko połoę. W tym kontekście nie dziwi więc, że inżynierowie z Togliatti z dumą podkreślają np. zastosowanie w Ładzie Nivie Sport nowego, wzmocnionego sprzęgła i kół zębatych piątego biegu.

Pierwsza taka Łada Niva. Po 47 latach budują ją ręcznie

Co ciekawe, podobnie jak prawdziwe rajdówki, samochód w znacznej mierze budowany jest ręcznie. Przedstawiciele Łady podkreślają, że specjalnie wyselekcjonowane karoserie trafiają na osobną linię montażową, gdzie otrzymują nowy silnik, wzmocnione zawieszenie czy hamulce.

Wnętrze Łady Niva Sportmateriał zewnętrzny

Z zewnątrz Ładę Nivę Sport poznamy m.in. po plastikowych poszerzeniach błotników, dodatkowym wlocie powietrza na masce i czerwonych emblematach (m.in. na osłonie chłodnicy) z napisem ”sport”. W kabinie znajdziemy m.in. usportowione fotele ze wstawkami z czerwonej tkaniny i kontrastowymi czerwonymi przeszyciami. Ten sam motyw pojawia się też na obszytej skórą kierownicy, lewarkach zmiany biegów i reduktora, daszku zegarów i tapicerowanej klapie schowka.

Ile kosztuje nowa Łada Niva? Ceny

Rosjanie nie chwalą się ani osiągami, ani tym, kiedy nowa Łada Niva Sport ostatecznie trafi do salonów. Nie wiemy też, ile trzeba będzie za nią zapłacić.

Przypomnijmy, bazowa Łada Niva Legend przyspiesza do 100 km/h w 17 sekund i osiąga prędkość maksymalną 142 km/h. Ceny podstawowego modelu startują od 981 tys. rubli (około 39 tys. zł).

Topowa odmiana Nivy – Black – wyposażona m.in. w:

  • aluminiowe felgi w rozmiarze 16 cali,
  • czarną podsufitkę,
  • komputer pokładowy,
  • ABS,
  • podgrzewane przednie siedzenia,
  • system mocowania fotelików dziecięcych isofix.

Samochód w takiej konfiguracji wyceniany jest dziś przez dealerów na 1,162 mln rubli (około 46,3 tys. zł).

Łada Niva to wyjątkowy samochód. Model ten debiutował w 1977 roku, a więc wchodzi w 48. rok produkcji. Wciąż sporo mu jednak brakuje do rekordu Volkswagena Garbusa, którego produkcję zakończono w 2003 roku, czyli 58 lat po rozpoczęciu masowej produkcji.

interiaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas