Kultowy most do wyburzenia. Utrudnienia mogą potrwać lata

Po ponad 55 latach legendarny most Lueg w Tyrolu zostanie poddany remontowi. Spółka ASFiNAG - odpowiedzialna za utrzymanie i finansowanie dróg w Austrii - poinformowała, że w celu zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa, ruch na tym odcinku autostrady A13 będzie odbywał się wyłącznie jednym pasem. Prace remontowe mogą potrwać wiele lat.

Kultowy most do wyburzenia. Utrudnienia mogą potrwać lata  /Fot. Twitter@ASFINAG
Kultowy most do wyburzenia. Utrudnienia mogą potrwać lata /Fot. Twitter@ASFINAGmateriał zewnętrzny

Ciągnący się przez blisko 2 kilometry most Lueg jest nie tylko najdłuższym mostem na autostradzie A13 Brenner w Tyrolu, ale także jedną z najbardziej skomplikowanych takich konstrukcji w Europie. Codziennie przejeżdża nim średnio 32 tys. pojazdów, a rocznie liczby kierowców zbliżają się do kilku milionów. Teraz, po ponad 55 latach, nadszedł koniec jego eksploatacji, a konstrukcja doczeka się długotrwałego i skomplikowanego remontu.

Ruszają pracę na legendarnym europejskim moście

Wiadomo, że prace renowacyjne wokół mostu będą podzielone na trzy etapy. W pierwszej fazie, trwającej około 2–3 lata, pod istniejącym mostem powstanie nowa konstrukcja nośna. Po jej ukończeniu ruch zostanie przekierowany na nową przeprawę, co umożliwi całkowitą rozbiórkę starego mostu. W kolejnym etapie w miejscu dotychczasowej konstrukcji zostanie zbudowany zupełnie nowy most. Ostatecznie ruch będzie odbywał się po dwóch oddzielnych konstrukcjach, co zwiększy bezpieczeństwo i przepustowość trasy.

Jedziesz w okolice przełęczy Brenner? Licz się z utrudnieniami

Ze względów bezpieczeństwa oraz w celu odciążenia mostu, od 1 stycznia 2025 roku na moście Lueg w obu kierunkach obowiązywać będzie ruch jednopasmowy. Jest to jedyny sposób na zapewnienie bezpiecznej eksploatacji istniejącej konstrukcji do czasu zakończenia prac. Aby zminimalizować opóźnienia i korki, w dniach wzmożonego ruchu tymczasowo otwierany będzie drugi pas, zgodnie ze specjalnymi wytycznymi dotyczącymi organizacji ruchu.

Austriackie ASFiNAG podkreśla, że aby umożliwić ruch dwupasmowy w dniach o dużym natężeniu ruchu, konieczne jest, by pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony korzystały z wewnętrznych pasów mostu. Takie rozwiązanie pomoże odciążyć jego nadbudowę. Testy naukowe potwierdziły skuteczność tego innowacyjnego sposobu organizacji ruchu. W związku z tym wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony będą zobowiązane do jazdy lewym, czyli wewnętrznym pasem, podczas gdy samochody osobowe będą mogły korzystać z obu pasów jak dotychczas.

Prace remontowe na moście potrwają nawet kilka lat

Budowa nowego mostu Lueg ma rozpocząć się wiosną 2025 roku, po uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń. Za realizację projektu odpowiada konsorcjum firm Porr i Strabag. Zakończenie prac planowane jest na 2030 rok, co oznacza, że przez kilka kolejnych lat kierowcy podróżujący słynną autostradą Brenner będą musieli liczyć się z utrudnieniami.

interiaPolicja