Kontrowersyjne przepisy zgodne z konstytucją. Jest wyrok
Dożywotni zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych za spowodowanie - pod wpływem alkoholu - wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym jest zgodny z konstytucją. Taki wyrok - jednogłośnie - wydał w środę Trybunał Konstytucyjny.
Chodziło o dyskusyjny - zdaniem prawników - przepis, który nakazywał sądom orzekanie dożywotniego zakazu prowadzenia w tego typu sprawach. W 2015 roku znowelizowano bowiem Kodeks karny - w art. 42 pojawił się par 3 w brzmieniu:
"Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych dożywotnio w razie popełnienia przestępstwa określonego w art.178a §4 lub jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa określonego w art. 173, którego następstwem jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, albo w czasie popełnienia przestępstwa określonego wart.177§2 lub w art. 355 §2, był wstanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia, chyba że zachodzi wyjątkowy wypadek, uzasadniony szczególnymi okolicznościami".
Trybunał zajął się sprawą na wniosek Prokuratora Generalnego w zwązku ze skargą obywatela, który argumentował, że taki zapis uniemożliwia nałożenie na kierowcę mniej dotkliwej kary jeśli - uwaga - "kierowca popełnił takie przestępstwo po raz pierwszy"! W opinii składającego skargę zapis Kodeksu karnego ogranicza ponadto "swobodę orzekania" sądów, jak również narusza konstytucyjne prawo obywatela do swobody wyboru i wykonywania zawodu.
Trybunał Konstytucyjny w składzie: Zbigniew Jędrzejewski - (przewodniczący), Leon Kieres (sprawozdawca) oraz sędziowie Bartłomiej Sochański, Jakub Stelina i Wojciech Sych orzekł, że Art. 42 § 3 Kodeksu Karnego jest zgodny z art. 45 ust. 1 i art. 65 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i umorzył postępowanie w pozostałym zakresie.
Przypominamy, że w 2019 roku użytkownicy dróg (kierujący, piesi, pasażerowie) będący pod działaniem alkoholu uczestniczyli w 2 717 wypadkach drogowych (9,0 proc. ogółu wypadków). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 326 osób (11,2 proc. ogółu zabitych), a 3 081 osób odniosło obrażenia (8,7 proc. ogółu rannych).
Najliczniejszą grupę sprawców wypadków stanowili kierujący pojazdami. Z ich winy doszło do 1 655 wypadków, w których zginęły 192 osoby, a rannych zostało 2 015 osób. W wypadkach zawinionych przez kierujących samochodami osobowymi zginęło 147 osób, czyli aż 76,6 proc. śmiertelnych ofiar zdarzeń spowodowanych przez kierujących pod działaniem alkoholu.
Warto też dodać, że 14,7 proc. wypadków (243 zdarzenia) spowodowali będący pod wpływem alkoholu rowerzyści. W sumie kosztowały one życie 18 (9,4 proc. ogółu) i zdrowie 237 (11,8 proc. ogółu) osób. Pod wpływem alkoholu był też co piąty pieszy, który w ubiegłym roku spowodował wypadek drogowy.
***
Samochód 20-lecia na 20-lecie Interii!
Zapraszamy do udziału w 5. edycji plebiscytu MotoAs. Wyjątkowej, bo związanej z 20-leciem Interii. Z tej okazji przedstawiamy 20 modeli samochodów, które budzą emocje, zachwycają swoim wyglądem oraz osiągami. Imponujący rozwój technologii nierzadko wprawia w zdumienie, a legendarne modele wzbudzają sentyment. Bądź z nami! Oddaj głos i zdecyduj, który model jest prawdziwym MotoAsem!