Koniec winiet w Danii. Jest nowy system, płać albo mandat 2,6 tys. zł

Wraz z początkiem nowego roku w Danii zacznie zadział nowy elektroniczny system opłat dla pojazdów o DMC powyżej 12 ton. Eksperci wyliczają, że dla kierowców oznacza to spore podwyżki.

Dania od stycznia 2025 roku wprowadza nowe metody opłat dla kierowców ciężarówek.
Dania od stycznia 2025 roku wprowadza nowe metody opłat dla kierowców ciężarówek. Morris MacMatzenGetty Images

Koniec z winietami w Danii. Nowa metoda opłat

Od 1 stycznia 2025 roku w Danii funkcjonować będzie nowy system opłat dla samochodów ciężarowych, który zastąpi dotychczasowe winiety. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton będą korzystać z systemu, w którym stawka będzie uzależniona od długości trasy i poziomu emisji dwutlenku węgla. Oczywiście nowy sposób wiąże się z koniecznością zakupu odpowiedniego urządzenia, które pozwoli na rozliczanie się.

Opłata będzie możliwa za pomocą urządzeń OBE/OBU wykorzystujących technologię lokalizacji GNSS. Musi być ono włączone na całej duńskiej sieci drogowej, a nie tylko na płatnych odcinkach. Jeśli jednak nie mamy takiego urządzenia, albo też nie działa ono prawidłowo, przed rozpoczęciem podróży będziemy musieli kupić elektroniczny bilet KmToll. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami. Bilet będzie obowiązywać tylko na konkretną trasę, ponadto przed każdym zakupem trzeba podać wszystkie wymagane dane pojazdu.

Od 1 stycznia 2025 roku nowym systemem opłat objętych będzie ok. 10,9 tys. km dróg w Danii. Planuje się, że od 1 stycznia 2028 roku opłaty drogowe zostaną wprowadzone na całej duńskiej sieci dróg publicznych, czyli na ok. 75 tys. km - informuje duński portal poświęcony opłatom drogowym vejafgifter.dk.

Nowa opłata drogowa w Danii. Jakie stawki?

Jak już wspomnieliśmy stawka uzależniona jest od masy czy poziomu emisji dwutlenku węgla. Ustalone stawki plasują się w przedziale od 0,20 DKK za kilometr (dla pojazdów o najniższej emisji CO2) do 1,35 DKK za kilometr (w przypadku pojazdów o DMC powyżej 32 ton i najwyższym poziomie emisji dwutlenku węgla). Jak informuje cytowana przez portal 40ton.net Katrin Abibok, Service Development Manager w E100, zmiany w opłatach mogą oznaczać nawet 50-procentową podwyżkę.

Nowa opłata w Danii. Jaki mandat za jej brak?

To, czy kierowcy respektują się do nowych zasad i wpłacają odpowiednie kwoty, pilnować będą kamery odczytujące numery tablic rejestracyjnych. Jeżeli okaże się, że kierowca danego pojazdu nie uiścił opłaty drogowej, musi być przygotowany na mandat w wysokości 4,5 tys. koron duńskich (ok. 2,6 tys. zł), który wystawi duński Urząd Ruchu Drogowego. Jeśli mandat nie zostanie opłacony, sprawa zostanie skierowana na policję.

Warto dodać w tym miejscu, że opłaty dotyczą tylko dróg znajdujących się poza tzw. strefami niskich emisji. By do nich wjechać, trzeba spełnić określone wymagania. Jeśli tak nie jest, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 12,5 tys. koron (ok. 7,1 tys. zł).

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas