Kierowcy przesiadają się na klasyki? Te są najpopularniejsze w Europie
Wygląda na to, że w branży motoryzacyjnej zapanowała nowa moda na stare auta. Według Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) średni wiek pojazdów na drogach w Wielkiej Brytanii wzrósł do 8,4 lat. To najwyższa średnia wieku w historii, reprezentująca ok. 10 milionów pojazdów z rocznika 2008 i wcześniejszych. Starzenie się europejskiego parku samochodowego dotyczy też innych krajów Starego Kontynentu.
European Automobile Manufacturer’s Association (ACEA) odnotowało podobny trend: w UE średni wiek samochodów osobowych wynosi teraz 11,5 lat, a samochodów dostawczych - 11,6 lat. Inne źródła wskazują na dodatkowe czynniki. Artykuł w portalu "ThisisMoney.co.uk" sugeruje na przykład, że "wielu kierowców postanowiło poczekać ze zmianą auta na nowe w związku z planowanym na 2030 rok zakazem sprzedaży pojazdów pasażerskich na benzynę i ropę".
Dłuższy okres eksploatacji prywatnych pojazdów najprawdopodobniej zwiększy nacisk na rynek wtórny. Mechanicy będą coraz częściej proszeni o serwisowanie starszych pojazdów mających bardziej różnorodne problemy. Jakich zatem samochodów możesz się spodziewać w swoim warsztacie w tej nowej epoce starych aut? Zespół Autodata postanowił to zbadać. Wykorzystano aplikację online dla warsztatów, aby dowiedzieć się, które auta sprzed 2000 roku, czyli współczesne klasyki, oraz inne "stare, ale jare" samochody trafiały najczęściej do warsztatów w 2021 roku.
Poniżej umieszczamy ranking Autodata Top 10 aut z lat 60., 70., 80. i 90., które okazują się być nadal bardzo popularne wśród kierowców. Na specjalne wyróżnienie zasługuje absolutny klasyk z lat 50., który nadal jest regularnie widywany w warsztatach, chociaż minęło już ponad 60 lat, odkąd zjechał z linii produkcyjnej.
Najstarszym pojazdem serwisowanym przez mechaników korzystających z Autodata w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy była ikona brytyjskiej motoryzacji: Austin Mini/Morris Mini-Minor z 1959 roku. Oryginalny model Mini był produkowany przez British Motor Corporation (BMC) w Longbridge w Anglii, a później także w Australii, Belgii, we Włoszech, na Malcie, w Portugalii, Hiszpanii, Południowej Afryce, Jugosławii i Ameryce Łacińskiej. Do typowych problemów w tym aucie należy korozja, tylne zawieszenie wymagające ustawienia geometrii, uszkodzenia karoserii wynikające ze stosowania zbyt szerokich opon z rynku wtórnego oraz iskrzenie z nieodpowiednio zamocowanego akumulatora montowanego w bagażniku.
Najpopularniejsze klasyki z lat 60.:
1.) MG MGB (1967-1976) 2.) Fiat 500 (1965-1973) 3.) Volvo 142 (1968-1975) 4.) Volvo 121/Amazon (1968-1971) 5.) Morris Minor (1962-1974) 6.) MG Midget (1969-1974) 7.) Triumph TR6 (1969-1972) 8.) Jaguar E-Type (1968-1972) 9.) Citroën 2CV-4 (1968-1978) 10.) Saab 96 (1967-1976)
Eagle E-type Spyder GT
Najczęściej serwisowanym autem z lat 60. w warsztatach korzystających z Autodata jest numer 2 z rankingu Top 10 klasycznych aut sportowych na 2019 rok, opublikowanego przez "Auto Express Magazine": MG MGB. Do wersji MGB z 1967 roku wprowadzono kilka nowych funkcji bezpieczeństwa, między innymi łamaną kolumnę kierownicy, boczne światła pozycyjne i zamek zabezpieczony przed samootwarciem podczas wypadku. Rdzewienie jest najpowszechniejszym problemem w tym aucie.
Najpopularniejsze klasyki z lat lat 70.:
1.) Citroën 2CV-6 (1970-1990) 2.) Land Rover Series III (1971-1983) 3.) Volkswagen Transporter T2 (1971-1976) 4.) Alfa Romeo Alfetta (1978-1981) 5.) Volkswagen Transporter T3 (1979-1983) 6.) Volkswagen 1300 (1976-1979) 7.) MG Midget (1975-1980) 8.) MG MGB (1978-1980) 9.) Volkswagen 1200 (1970-1976) 10.) Triumph Spitfire (1974-1980)
Zlot miłośników Citroenów 2CV
Okrzyknięty "francuskim samochodem dla ludu" przez "Automobile Magazine", Citroën 2CV-6 jest najczęściej widywanym w warsztatach autem z lat 70. Ten pojazd dostał tylne światła od Citroëna Ami i był ostatnim modelem z ławką do siedzenia z przodu.
Najstarszy samochód dostawczy serwisowany z użyciem danych Autodata w ciągu ostatnich 12 miesięcy również pochodził z tej dekady: Volkswagen Transporter T2b. Słynny "ogórek" początkowo został skonstruowany na bazie tego samego silnika 1100 co Volkswagen Beetle i dopiero później wyposażono go w model 1200.
Najpopularniejsze klasyki z lat 80.:
1.) Mazda MX-5 (1989-1993) 2.) Volkswagen Transporter T3 (1982-1990) 3.) Volvo 240 (1989-1993) 4.) Volkswagen Transporter T3 (1984-1990) 5.) Volvo 740 (1989-1990) 6.) Toyota Hilux (1988-1997) 7.) Peugeot 205 XUD7 (1983-1986) 8.) Volkswagen Golf II (1987-1991) 9.) Toyota Landcruiser (1988-1995) 10.) Mercedes-Benz 190 (1989-1993)
Mazda MX-5 pierwszej generacji była najczęściej serwisowanym autem z lat 80. Okrzyknięta przez "Car and Driver" nowoczesną inkarnacją auta sportowego, MX-5 pojawiła się na liście "10 najlepszych samochodów" tego magazynu aż 19 razy na przestrzeni lat. Produkcja sięgnęła jednego miliona egzemplarzy w 2016 roku, chociaż już kilkanaście lat wcześniej MX-5 został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwuosobowy kabriolet sportowy.
Volkswagen T3
Volkswagen T3 (1979-1990)
Volkswagen Transporter T3 z 1982 roku był najczęściej serwisowanym samochodem dostawczym z lat 80. T3 sprzed 1983 roku był chłodzony powietrzem i miał charakterystyczne reflektory przednie wcześniejszych modeli Transporterów. Należał też do ostatniej generacji Volkswagenów z silnikiem z tyłu.
Najpopularniejsze klasyki z lat 90.:
1.) Volkswagen Transporter T4 (1990-1997) 2.) Opel/Vauxhall Astra-G (1998-2000) 3.) Volvo 940 (1995-1998) 4.) Mercedes-Benz SLK (1996-2000) 5.) Toyota Corolla (1997-2000) 6.) Nissan Micra (1992-2000) 7.) Land Rover Defender (1994-1999) 8.) Volvo 850 (1993-1997) 9.) Land Rover Discovery II (1999-2000) 10.) Mitsubishi Shogun/Pajero/Montero (1994-2000)
Volkswagen Transporter T4 zdecydowanie wyprzedził większość pojazdów jako najczęściej serwisowany samochód sprzed 2000 roku - warsztaty skorzystały z jego danych technicznych niemal 14 tysięcy razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ten model ma wierną grupę fanów, którzy uwielbiają go za jego wszechstronność. Cieszy się też dużą popularnością jako kamper i jest produkowany już od 14 lat. T4 jest pierwszym dostawczym modelem Volkswagena z montowanym z przodu silnikiem chłodzonym wodą.
Pięć najczęściej serwisowanych marek pojazdów sprzed 2000 roku to:
1.) Volkswagen 2.) Volvo 3.) Toyota 4.) Mercedes-Benz 5.) Opel/Vauxhall
***