Kierowcy dopięli swego. Rząd po pięciu latach podnosi limity prędkości
Gdy w 2020 r. władze Holandii wprowadziły dzienne ograniczenie prędkości wynoszące zaledwie 100 km/h, kierowcy byli sfrustrowani. Natychmiast pojawiły się głosy sprzeciwu wobec wprowadzonego limitu, który miał na celu zmniejszenie emisji tlenków azotu emitowanego przez przejeżdżające pojazdy. Po pięciu latach nadchodzą zmiany, jednak nie do końca takie, o które walczyli zmotoryzowani.

W skrócie
- W Holandii po pięciu latach częściowo odchodzi się od ograniczenia prędkości do 100 km/h na autostradach, choć dotyczy to tylko wybranych tras.
- Zmiany w przepisach są wynikiem politycznych roszad i przejęcia władzy przez centroprawicową koalicję z Partią Wolności Geerta Wildersa na czele.
- W Czechach od 2025 roku na wybranych autostradach limit prędkości wzrośnie do 150 km/h, lecz tylko na odcinkach spełniających szczegółowe normy bezpieczeństwa.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Holandia jako pierwszy kraj w Europie wprowadziła ograniczenie prędkości na autostradach do 100 km/h, które obowiązywało w godzinach od 6:00 do 19:00. Chociaż kierowcy nie kryli zdenerwowania, pomysłodawcy cierpliwie wyjaśniali, że obniżenie limitu prędkości wynika z troski o środowisko, a wolniej poruszające się pojazdy emitują znacznie mniej szkodliwych substancji.
W Holandii znowu pojedziemy szybciej na autostradzie. Po pięciu latach czas na zmiany
Po pięciu latach władze wycofują się z tego pomysłu, choć zmiany nie będą tak rewolucyjne, jak mogłoby się wydawać. Od czerwca na wybranych odcinkach autostrad będzie obowiązywać wyższe ograniczenie prędkości, a kierowcy ponownie będą mogli poruszać się z prędkością 130 km/h przez całą dobę. Niestety, przepis ten nie dotyczy wszystkich autostrad w kraju, a jedynie trzech tras:
- Autostrada A7 Groningen - Amsterdam - 44-kilometrowy odcinek pomiędzy Stevinsluizen a Lorentzsluizen,
- Autostrada A7 Groningen - Bunde - 24-kilometrowy fragment od Winschoten do granicy niemieckiej w Bunde,
- Autostrada A6 Amsterdam - Emmeloord - trasa między Lelystad-Noord a mostem Ketelbrug o długości 18 km.
Lista ta może zostać powiększona, a aktualnie trwają analizy pod kątem wprowadzenia wyższego limitu prędkości m.in. na modernizowanej trasie A37. Mowa o 31-kilometrowym odcinku między Holsloot a przejściem granicznym w Zwartemeer. Ostateczna decyzja będzie jednak uzależniona od wyników badań środowiskowych.

Wyższe ograniczenia prędkości na autostradzie to efekt politycznych zmian
Powrót do poprzednich limitów prędkości to przede wszystkim wynik zmiany władzy. W listopadzie 2023 r. przedterminowe wybory parlamentarne wygrała skrajnie prawicowa Partia Wolności (PVV), której liderem jest Geert Wilders. Centroprawicowa koalicja, w skład której wchodzą PVV Wildersa, Partia Ludowa na rzecz Wolności i Demokracji (VVD), Nowa Umowa Społeczna (NSC) oraz Ruch Rolnik-Obywatel (BBB), wspólnie uznały, że nadszedł czas pożegnać się z ekologiczną strategią poprzedników i dać kierowcom więcej swobody.
Nie musisz jechać 130 km/h. Możesz jechać 100 km/h prawym pasem. Transport samochodowy jest ważny dla ludzi i firm. Auta dają nam elastyczność, szybkość i komfort
Minister infrastruktury dodał, że częściowy powrót do poprzednich ograniczeń prędkości to dopiero początek większych zmian. Rozważane są kolejne rewizje limitów prędkości, jednak z zachowaniem bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku.
Najwyższe ograniczenie prędkości na autostradach jest w Czechach
Od 1 stycznia 2025 r. najwyższe ograniczenie prędkości w Europie obowiązuje w Czechach. Nowy rok stał się początkiem wielkich zmian, a nasi południowi sąsiedzi zwiększyli limit prędkości ze 130 km/h do 150 km/h. Nie będzie on jednak dotyczył wszystkich odcinków dróg kategorii A, a jedynie autostrad, które spełniają określone standardy bezpieczeństwa.
Czeski minister transportu zapowiedział, że najprawdopodobniej od czerwca lub lipca ograniczenie prędkości do 150 km/h zacznie obowiązywać na autostradzie D3 między miejscowościami Tábor i Czeskie Budziejowice. Zmienna sygnalizacja drogowa będzie regulować limit prędkości w zależności od warunków atmosferycznych oraz natężenia ruchu. Kolejne w kolejce do zmian dopuszczalnej prędkości są autostrady D1 i D11, jednak finalna decyzja będzie uzależniona od wyników testów na D3.