Kary i podwyżki cen zmotywowały Polaków. Tłumy w komisach

Takiego stycznia nie było w wydziałach komunikacji od 5 lat. Pierwszy miesiąc 2025 roku zamknął się rekordową liczbą rejestracji w Polsce sprowadzonych z zagranicy samochodów używanych. Jeśli trend utrzyma się w kolejnych miesiącach – podobnie jak w najtłustszych dla handlarzy latach – do Polski trafi ponad milion takich pojazdów.

Import samochodów używanych do Polski w styczniu 2025 osiągnął zaskakująco wysoki poziom
Import samochodów używanych do Polski w styczniu 2025 osiągnął zaskakująco wysoki poziom123RF/PICSEL

Wygląda na to, że medialne doniesienia o karach nakładanych na producentów samochodów za przekroczenie emisji CO2 i podwyżkach cen nowych aut podziałały na rodaków mobilizująco. Widać to po danych dotyczących rejestracji zarówno nowych, jak i używanych pojazdów. Zwłaszcza te ostatnie cieszą się dzisiaj gigantycznym powodzeniem wśród kupujących.

Polacy rzuci się po używane auta. W 2025 roku pęknie milion rejestracji

Duży wzrost zainteresowania używanymi samochodami nie jest zaskoczeniem. Istotnie – znaczące wzrosty cen nowych aut z reguły szybko przekładają się na ceny aut z drugiej ręki. Widać to w danych dotyczących importu pojazdów.

Jak informuje IBRM Samar, w styczniu zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy 69 119 sztuk używanych aut z zagranicy, czyli o 4,7 proc. więcej niż przed rokiem. To najwyższy wynik styczniowych rejestracji od 5 lat.

Na uwagę zasługuje natomiast import samochodów użytkowych - 7 874 sztuki to o 16,9 proc. więcej niż przed rokiem, ale co ważniejsze, to największy wynik od co najmniej 2000 roku, od kiedy CEPiK udostępnia dane importowe
czytamy w Samarze

Przedsiębiorców nie stać na nowe samochody? Niepokojący trend z polskich komisów

Teoretycznie wzrost zainteresowania używanymi autami dostawczymi powinien cieszyć, bo może on świadczyć o dużej zaradności rodaków, którzy chętniej decydują się na założenie własnej działalności. Z drugiej strony, skokowy wzrost sprzedaży może też oznaczać, że dostawczaka dla swojej firmy szukają obecnie na rynku wtórnym osoby, które do tej pory rozważały raczej kupno fabrycznie nowego pojazdu.

Taką tezę zdają się potwierdzać dane z rynku pierwotnego. Wprawdzie w styczniu zarejestrowano w Polsce o 6,2 proc. więcej nowych aut dostawczych niż przed rokiem (4923 rejestracje), ale zestawienie dynamiki importu z rejestracjami nowych pojazdów budzi pewne obawy, co do kondycji finansowej sektora drobnych przedsiębiorców w Polsce.

Średni wiek samochodu używanego w 2025 roku. Kupujemy coraz młodsze auta

Pocieszającym może być systematyczne odmładzanie struktury importowanych pojazdów. W styczniu średni wiek sprowadzonego do Polski samochodu wynosił niespełna 12 lat. To o 6 miesięcy mniej niż średnia z 2024 roku i o blisko trzy lata mniej niż średni wiek samochodu poruszającego się dziś po polskich drogach (obecnie 14,7 roku według Ministerstwa Infrastruktury).

Koniec Diesla w Polsce. Właśnie padł historyczny rekord

Przedstawiciele Samaru zwracają też uwagę na nowy rekord. Pierwszy raz w historii opracowywanego przez Instytut zestawienia udział importowanych do Polski samochodów z silnikami wysokoprężnymi zmalał poniżej 40 proc. Obecnie już ponad 60 proc. sprowadzanych do kraju używanych samochodów napędzany jest silnikami benzynowymi.

Paradoksalnie popularność benzyny negatywnie wpływa na wiek sprowadzanych do kraju pojazdów. Wielu rodaków kupuje używane auto z myślą o montażu instalacji gazowej, więc – by zminimalizować jej koszt – preferuje pojazdy wyposażone w starszej generacji silniki wykorzystujące pośredni wtrysk paliwa. Wybór takiego samochodu pozwala zmniejszyć koszt montażu instalacji nawet o połowę, w stosunku do nowszych aut wyposażonych w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem.

Najczęściej sprowadzane do Polski samochody. Styczeń 2025

Najpopularniejszą sprowadzaną do Polski w styczniu 2025 roku marką był Volkswagen (6,8 tys. rejestracji). Na podium znalazły się jeszcze: 2. Ford (6,45 tys. rejestracji) i 3. Opel (6,1 tys. rejestracji). Pierwsza piątkę zamykają: 4. Audi (5,3 tys. rejestracji) i 5. BMW (4,3 tys. rejestracji).

10 najczęściej sprowadzanych do Polski w styczniu 2025 roku samochodów używanych:

  1. Volkswagen Golf (1839 zarejestrowanych),
  2. Opel Astra (1830 zarejestrowanych),
  3. Audi A4 (1504 zarejestrowane),
  4. BMW serii 3 (1340 zarejestrowanych),
  5. Ford Focus (1329 zarejestrowanych),
  6. Audi A3 (1105 zarejestrowanych),
  7. Nissan Qashqai (1053 zarejestrowanych),
  8. Ford Fiesta (1011 zarejestrowanych),
  9. Volkswagen Passat (1003 zarejestrowanych),
  10. Ford Kuga (993 zarejestrowane).
interiaPolicja