Już od niedzieli ważna zmiana na wszystkich stacjach. Pojawi się nowa benzyna

Od 1 maja na wszystkich stacjach benzynowych w Polsce pojawi się nowe paliwo. Zmiana dotyczy aut z silnikami benzynowymi.

Nowe paliwo już od 1 maja. Zmienia się skład benzyny. Skład diesla został zmieniony kilka dni temu.
Nowe paliwo już od 1 maja. Zmienia się skład benzyny. Skład diesla został zmieniony kilka dni temu.123RF/PICSEL

Większość kierowców nie ma o tym pojęcia, ale kilka razy w ciągu roku zmieniają się parametry paliwa tankowanego na stacjach. Od kilku dni obowiązują już nowe parametry oleju napędowego, a wraz z początkiem maja pojawi się nowa benzyna.

Nowe paliwo na stacjach

Wymiana paliwa na stacjach benzynowych to regularna czynność, która odbywa się aż cztery razy w roku. W dystrybutorach, w zależności od pory roku, jest dostępne paliwo: letnie, zimowe oraz przejściowe.

W tej chwili tankujemy paliwo przejściowe między okresem zimowym i letnim. Już od 1 maja 2022 roku na wszystkich stacjach pojawi się paliwo letnie i będzie dostępne w dystrybutorach aż do końca września. W październiku zaczyna się już kolejny okres przejściowy, a od listopada kierowcy będą tankować wyłącznie paliwo zimowe.

Nowa benzyna od 1 maja

W tym okresie letnim temperatura panująca na zewnątrz nie ma wpływu na rozruch silnika. W związku z tym rafinerie i stacje paliwowe nie muszą stosować dodatków uszlachetniających, które wpływają na parametry paliwa określone w przepisach.

Od 1 maja wymagana wartość prężności par benzyny bezołowiowej powinna wynieść od 45 do 60 kPa. Dla porównania w okresie przejściowym prawidłowe parametry są określone zakresem od 45 do 90 kPa.

Jest to parametr, który określa lotność benzyny. Zbyt wysoka prężność par może powodować powstawanie korków parowych w układzie paliwowym, co doprowadzi do dławienia się silnika. Z kolei zbyt niska wartość utrudnia rozruch przy niskich temperaturach.

Stacje paliw odpowiadają za dostarczane klientom paliwa o odpowiednich parametrach.

Nowy diesel od 16 kwietnia

Od kilku dni na wszystkich stacjach paliw w Polsce można sprzedawać letni olej napędowy. Od zimowego i przejściowego różni się wyższą temperaturą zablokowania zimnego filtra (CFPP). Ten parametr określa przy jakiej temperaturze zaczynają się wytrącać kryształki parafiny. Mogą one doprowadzić do zatkania filtra paliwa, a tym samym utrudnić uruchamianie silnika.

Oczywiście może się zdarzyć, że po 16 kwietnia trafimy jeszcze na paliwo o innych parametrach. W miejscach, gdzie ryzyko wystąpienia bardzo niskich temperatur jest znikome, olej napędowy o letnich parametrach pojawia się już wcześniej. W rejonach, gdzie jeszcze występują mrozy, przejściowe lub zimowe paliwo jest serwowane trochę dłużej niż przewidują przepisy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas