Jelcz 3. generacji w terenie. Nowa polska ciężarówka po testach

Spółka Jelcz poinformowała o zakończeniu zakładowych testów terenowych nowej rodziny ciężarówek trzeciej generacji. Chodzi o zaprezentowane w ubiegłym roku, stworzone w całości przez polskich inżynierów, modele 663.45 oraz 883.57. Oba samochody docelowo mają się stać podstawowymi ciężarówkami Wojska Polskiego.

Polski producent ciężarówek informuje, że wozy trzeciej generacji, z zupełnie nową architekturą i niezależnym zawieszeniem, sprawdzane były w ciężkim terenie i zaliczyły próby z wynikiem pozytywnym.
Model 663.45 między innymi ma być nośnikiem dla systemu rakietowego Homar-A, czyli amerykańskiej wyrzutni HIMARS, natomiast drugi w układzie napędowym 8×8 przewidziany jest do różnych zastosowań zależnie od potrzeb np. do przewozu kontenerów 20 stopowych
Nowa ciężarówka z Jelcza już po testach. Takich wozów jeszcze w Polsce nie było
Prototypowy egzemplarz zupełnie nowej ciężarówki trzeciej generacji, następcę cenionych przez wojsko wozów z rodziny P882, zaprezentowano po raz pierwszy na ubiegłorocznych targach MSPO w Kielcach. Nowy model serii P883 wyróżnia się całkowicie nową architekturą, która zapewnia przy tym bardzo duży potencjał rozwojowy. Cechą charakterystyczną nowej konstrukcji jest umieszczenie zintegrowanego w jeden powerpack ze skrzynią biegów silnika za kabiną, a nie, jak miało to miejsce do tej pory, pod nią. Takie rozwiązanie ma szereg zalet. Zdecydowanie ułatwia serwisowanie, pozwala obniżyć sylwetkę pojazdu, który staje się mniejszym celem, a także zwiększa komfort pracy załogi.
Nowy Jelcz 3 generacji. Silnik i układ napędowy
Trzyosiowy model nosi oznaczenie 663.45. Wozy z czterema osiami oznaczane są jako 883.57. W mniejszych pojazdach znalazł się silnik MTU 12,8 l o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2000 Nm. Wariant z czterema osiami napędzany jest silnikiem MTU 15,6 l generującym 578 KM i aż 2800 Nm.

W obu przypadkach w układzie przeniesienia napędu zastosowano automatyczną siedmiostopniową przekładnię ZF 7HP 3020 ze sterowaną ręcznie (elektropneumatycznie) skrzynią rozdzielczą z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Nowa rodzina ciężarówek jest też pierwszą w ofercie polskiego producenta, wykorzystującą w pełni niezależne zawieszenie. Chodzi o zaadaptowane z amerykańskich rozwiązań niezależne osie pojazdu AxleTech ISAS wyposażone również w pneumatyczne hamulce tarczowe.
Produkcja wojskowych Jelczy







Jelcz to etatowy dostawca samochodów dla polskiej armii
Prężnie rozwijający się dziś pod skrzydłami Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jelcz jest obecnie etatowym dostawcą samochodów ciężarowych dla Wojska Polskiego. Tylko w ubiegłym roku Jelcz dostarczył polskim żołnierzom ponad 350 ciężarówek w różnych odmianach. Firma zawarła też kilka nowych kontraktów. Wśród nich wymienić można np. dwie duże umowy na dostawę pojazdów w układzie 4x4 i 6x6 na kwotę blisko 880 mln złotych z terminem realizacji odpowiednio do 2026 i 2027 roku.