Jednak nie będzie nowych, obowiązkowych naklejek na szybę? Jest nowelizacja

Naklejki pozwalające na wjazd do Stref Czystego Transportu jednak nie będą obowiązkowe
Naklejki pozwalające na wjazd do Stref Czystego Transportu jednak nie będą obowiązkoweInformacja prasowa (moto)

Kontrowersje wokół naklejek i Stref Czystego Transportu

Jedna naklejka na szybę do każdej Strefy Czystego Transportu w Polsce

  • Unia Metropolii Polskich
  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia
  • Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
  • Polski Alarm Smogowy
Wzór nalepek opracowany przez Unię Metropolii Polskich, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Alarm Smogowy
Wzór nalepek opracowany przez Unię Metropolii Polskich, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Alarm Smogowymateriały prasowe

Naklejki pozwalające na wjazd do SCT jednak nie będą potrzebne?

W celu identyfikacji pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 1, oraz korzystających z wyłączeń na podstawie ust. 4, uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu rada gminy w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu wprowadza kontrolę wjazdu do strefy czystego transportu: 1) poprzez obowiązek oznaczenia pojazdów samochodowych nalepką umieszczaną w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu, lub 2) za pomocą danych pozyskiwanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
Wprowadzenie alternatywnej możliwości kontroli wjazdu do strefy czystego transportu, w stosunku do obecnego bezwzględnego obowiązku oklejania szyby pojazdu nalepkami uprawniającymi do wjazdu do strefy czystego transportu. Aktualny stan prawny umożliwia ustanawianie stref czystego transportu wyłącznie w oparciu o system oparty na oznaczaniu pojazdów nalepkami. Oznacza to, że pojazd uprawniony do wjazdu do stref czystego transportu np. w różnych gminach może mieć wiele nalepek, co będzie istotnym utrudnieniem dla kierujących, którzy będą musieli kupić w każdej gminie, przez którą przejeżdżają, inną nalepkę. Co więcej, może to zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego - ograniczając widoczność w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.
Sprawa zmiany przepisów w tym zakresie jest o tyle pilna, że niektóre samorządy już wyznaczyły terminy wprowadzenia stref czystego transportu. Dlatego też, chcąc uchronić kierowców przed niedogodnościami, a samorządy przed kłopotliwym systemem wydawania nalepek, który nie pozwoli nawet w przyszłości na automatyzację tego procesu proponuje się, by gminy decydowały o sposobie prowadzenia kontroli w oparciu o system "nalepkowy" lub za pomocą systemów automatycznego czytania tablic - w oparciu o dane pobierane z centralnej ewidencji pojazdów.
Aby umożliwić gminie prowadzenie kontroli zakazu wjazdu do strefy czystego transportu z wykorzystaniem technologii automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, minister właściwy do spraw informatyzacji, po podaniu numeru rejestracyjnego, udostępni dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów m.in. o normie EURO, rodzaju paliwa, roku produkcji pojazdu, w tym w formie usługi sieciowej. Właściciel pojazdu lub użytkownik nie będzie musiał dodatkowo przedstawiać dowodu rejestracyjnego i dokumentować powyższych danych, jeżeli znajdują się one w Centralnej Ewidencji Pojazdów, co poprawi komfort obywateli.

Od naklejek pozwalających na wjazd do SCT i tak nie uciekniemy?

W drodze ku przyszłościInteria.plINTERIA.PL