Będzie jedna naklejka na wszystkie strefy czystego transportu?

Jest szansa, by w strefach czystego transportu w całym kraju obowiązywał jeden wzór nalepki kontrolnej. Dzięki temu kierowcy mogliby korzystać ze wszystkich stref bez konieczności zmiany naklejek po wjeźdze do kolejnej gminy. Interia.pl jako pierwsza w kraju zwróciła uwagę na ten problem!

Tak mają wyglądać naklejki na szybę zezwalające na wjazd do stref czystego transportu.
Tak mają wyglądać naklejki na szybę zezwalające na wjazd do stref czystego transportu. Arkadiusz ZiolekEast News

24 grudnia 2021 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która m.in. wprowadziła zmiany przepisów obejmujących wdrażanie i funkcjonowanie stref czystego transportu (SCT).

W ślad za nowelizacją opublikowano projekt rozporządzenia określający wzór nalepki do identyfikacji pojazdów uprawnionych do wjazdu w obręb obszarów niskoemisyjnych.

Sto stref czystego transportu = sto nalepek. Resort klimatu nie zauważył problemu

Przypomnijmy - 28 stycznia, jako pierwsi w Polsce, zwróciliśmy uwagę, że proponowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wzór nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu na teren strefy czystego transportu w praktyce przysporzy zmotoryzowanym wielu kłopotów.

W skrócie - plakietka obowiązująca w jednej gminie nie będzie respektowana na terenie innej. W efekcie, by właściciel samochodu mógł wjeżdżać do kilku stref, powinien wyposażyć swoje auto w kilka naklejek.

Biorąc pod uwagę, że - przynajmniej teoretycznie - strefy czystego transportu mogłyby powstać na terenie wszystkich 2477 gmin w Polsce problem wydaje się być dość istotny.

Z propozycją jego rozwiązania wystąpiły właśnie:

  • Unia Metropolii Polskich,
  • Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia,
  • Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
  • Polski Alarm Smogowy.

Ich postulaty obejmują m.in. zmianę wzoru graficznego nalepek oraz wzrost uniwersalności takich oznaczeń. W skrócie - chodzi o to, by kształt i kolor nalepki pozwalały zidentyfikować rodzaj napędu i klasę emisji spalin, dzięki czemu użytkownicy pojazdów zyskają możliwość wykorzystywania jednej nalepki do poruszania się po różnych strefach w całej Polsce. Wzór systemu opracowanego przez nich systemu wygląda tak:  

Wzór nalepek opracowany przez Unię Metropolii Polskich, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Alarm SmogowyInformacja prasowa (moto)

Dla porównania projekt nalepki z rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska wygląda tak:  

Wzór nalepki opracowany przez Ministerstwo Klimatu i ŚrodowiskaInformacja prasowa (moto)
"W oparciu o oznakowania przyjęte w Unii Europejskiej proponujemy zastosowanie dla silników benzynowych i innych napędów niewykorzystujących oleju napędowego nalepki okrągłej, a dla silników Diesla - nalepki kwadratowej. Naszym zdaniem celowe jest również zastosowanie dodatkowej nalepki sześciokątnej w kolorze ciemnej zieleni pozwalającej identyfikować pojazdy dopuszczone decyzją Rady Miasta (np. dla mieszkańców z obszaru strefy). Nalepka ta powinna zawierać poza innymi wymaganymi elementami również datę ważności związaną z zakończeniem możliwości wjazdu do strefy" - tłumaczy Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Wzór nalepek do stref czystego transportu. System zamiast prowizorki

Propozycje skierowane do ministerstwa obejmują także pozostawienie na nalepce numeru rejestracyjnego, który w sposób łatwy i jednoznaczny pozwoli zidentyfikować pojazd. Ponadto, oznaczenie powinno być uzupełnione o cyfrę (w skali od 1 do 6) odpowiadającą klasie spełnianej przez dany pojazd normie emisji spalin EURO. Każda nalepka miałaby zawierać także unikalny numer.

Taki system pozwala na łatwą identyfikację rodzaju zasilania i normy emisji spalinInformacja prasowa (moto)

Autorzy listu przedstawili również propozycje zmiany oprawy graficznej wdrażanego oznaczenia - m.in. skorelowanie koloru nalepek z normami EURO (w przypadku Euro 1 miałby być to kolor szary, Euro 2 - fioletowy, Euro 3 - czerwony, Euro 4 - pomarańczowy, Euro 5 - żółty, zaś Euro 6 - zielony). Propozycja zakłada ponadto umieszczenie na każdej z nalepek znaku D-54 (oznaczającego strefę czystego transportu), który zastąpiłby napis "Strefa Czystego Transportu".

"Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła zmiany, które znacznie ułatwiają samorządom tworzenie stref czystego transportu. To daje nadzieję, że już wkrótce Polska przestanie być pod względem obszarów niskoemisyjnych białą plamą w Unii Europejskiej. Sposób oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu w obręb stref czystego transportu będzie odgrywał istotną rolę w funkcjonowaniu takich obszarów, w szczególności z uwagi na setki tysięcy pojazdów, które takimi nalepkami zostaną oznaczone. Dlatego niezwykle istotne jest dogłębne przeanalizowanie i optymalizacja projektu rozporządzenia. Uwagi, które przesłaliśmy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, stanowią wspólny głos środowisk samorządowych, organizacji proekologicznych oraz branży e-mobility" - podsumowuje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Od redakcji:

Nie ulega wątpliwości, że Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), Unia Metropolii Polskich (UMP), Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) oraz Polski Alarm Smogowy (PAS) - w przeciwieństwie do Ministerstwo Klimatu i Środowiska - podeszli do tematu nalepek kompleksowo. Proponowane rozwiązania utworzyłyby spójny i łatwy do zinterpretowania system, który znacząco ułatwiłby zmotoryzowanym korzystanie ze stref czystego transportu. Jego twórcy nie ukrywają, że wzorowali się na rozwiązaniach stosowanych w innych krajach, jak chociażby: Austrii, Czechach, Francji czy Niemczech. Szkoda tylko, że na  podobną kwerendę nie zdecydował się resort środowiska.  

***

Moto flesz. Odcinek 25INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas