Jak to jest ze Strefą Czystego Transportu w Krakowie? Kij jak zwykle ma dwa końce

Jak to jest ze Strefą Czystego Transportu w Krakowie?
Jak to jest ze Strefą Czystego Transportu w Krakowie? MAREK LASYK/REPORTER East News

Strefa Czystego Transportu w Krakowie

Założenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie
Założenia Strefy Czystego Transportu w Krakowiemateriały prasowe

SCT w Krakowie to walka o poprawę jakości powietrza

Poziom średnioroczny stężenia dwutlenkiem azotu (NO2) określany przez lekarzy jako bezpieczny to 10 mikrogramów na m3; legalny próg to 40 mikrogramów na m3. Od 2030 r. będzie on obniżony do poziomu 20 μg/m3. Działania podejmowane dziś dają więc szansę na to, aby Kraków zbliżył się do nowego wymogu, kiedy zacznie on obowiązywać.
informuje Bartosz Piłat, ekspert PAS ds. transportu.
W Krakowie szacujemy, że przy wprowadzeniu docelowych na ten moment ograniczeń (czyli proponowany obecnie od stycznia 2029 dopuszczalny wjazd z normą spalania co najmniej z Euro 3 dla aut napędzanych benzyną oraz Euro 5 dla diesli), spadek ilości tlenków azotu w powietrzu wyniesie blisko połowę, a ilość pyłów z transportu drogowego – obniży się ponad 80 proc.
dodaje Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
Strefa Czystego Transportu na pewno poprawi jakość powietrza w Krakowie, a co za tym idzie – zdrowie naszych mieszkańców. Są na to liczne dowody z miast, które wprowadziły u siebie podobne rozwiązania nawet już kilkanaście lat temu. Wszędzie, gdzie je zastosowano, odnotowywano spadek zanieczyszczeń z transportu o kilkadziesiąt procent.
podkreśla Maciej Piotrkowski
Lekarze i naukowcy są zgodni. Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem wiąże się z licznymi negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi.
Lekarze i naukowcy są zgodni. Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem wiąże się z licznymi negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi. Piotr Kamionka/REPORTEREast News

Zobacz również:

    SCT w Krakowie. Przepisy uderzają w mieszkańców

    Strefa ma objąć cały Kraków
    Strefa ma objąć cały Krakówmateriały prasowe
    Dlaczego środowisko kolekcjonerskie buntuje się przeciw SCT? Ponieważ nie chce być utożsamiane z pojazdami generującymi smog i zanieczyszczenia. Nasze samochody są często w perfekcyjnym stanie technicznym, a kultura pracy przy tych maszynach może być wzorem dla wielu innych kierowców. Ponadto - klasyki w ogromnej większości nie są użytkowane na co dzień, przez co automatycznie odpada problem z generowaniem przez nie zanieczyszczeń w sezonie zimowym. "Złowroga", nacechowana emocjonalnie retoryka odnośnie tworzonych stref czystego transportu wrzuca nas do jednego worka z samochodami, które mogą sprawiać problem.

    SCT w Krakowie. Obywatelska inicjatywa zaskarżyła uchwałę

    Krakowska uchwała o SCT zawiera wiele absurdów, zarówno formalno-prawnych, jak i społecznych. Formalno-prawne to takie, że każde auto spalinowe i motocykl będą musiały mieć nalepkę, a jej uzyskanie będzie tylko zdalne i to bez określonego terminu uzyskania. Co gorsza, nie wiadomo kiedy wydawanie nalepek się rozpocznie.
    zwraca uwagę Bartłomiej Krzych z komitetu Kraków dla Kierowców
    Z perspektywy społecznej rażąco szkodliwe jest ustanowienie wprowadzenie ograniczeń na terenie całego Krakowa. Utrudnia to dojazd m.in. do parkingów, szpitali i instytucji wojewódzkich. Utrudnia nie tylko tym, którzy mają starsze auta, ale również tym, którzy mają nowe auta ale i tak będą musieli uzyskać nalepkę, aby wjechać do Krakowa. Ponadto ustanowienie SCT na terenie całego Krakowa jest krzywdzące dla mieszkańców obrzeży miasta, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje tak dobrze jak w centrum.
    dodaje Bartłomiej Krzych

    Zobacz również:

      Uciekał, bo się zestresował. Pościg za kierowcą w gminie SokółkaPolicjaPolicja