Jak bezpiecznie oglądać rajdy?

Dla osób, który wybierają się na rajdowe trasy przygotowaliśmy przewodnik kibica, czyli: gdzie stać, gdzie nie stać i dlaczego. Najbardziej skorzystają na nim osoby dopiero rozpoczynające przygodę z rajdami, ale i doświadczeni kibice mogą odświeżyć swoje wiadomości.

1. Kliknij
1. KliknijINTERIA.PL

A zatem zaczynamy przegląd najbardziej niebezpiecznych miejsc.

INTERIA.PL

1. Nie stoimy na wewnętrznych i zewnętrznych częściach zakrętów. Rajdowy tor jazdy oznacza szerokie najście na zakręt (od zewnętrznej), cięcie zakrętu po wewnętrznej, następnie wypuszczenie samochodu znów na zewnętrzną. Jazda po poboczu niesie wiele niebezpieczeństw. Pobocze może "chwycić" auto, które zostanie ściągnięte do środka, może także je podbić co będzie skutkowałem wyrzuceniem na zewnętrzną. Dotyczy to także zbyt szerokiego wejścia w zakręt!

INTERIA.PL

2. Nie jest niebezpieczne stanie przy hopie, czyli miejscu gdzie samochody rajdowe wylatują w powietrze. Jednak absolutnie niedopuszczalne jest stanie w okolicach lądowania po hopie. Każde, choć minimalne zboczenie z osi drogi w momencie wybicia oznacza lądowanie poza drogą lub nierównolegle do drogi co bardzo często kończy się dachowaniem przy dużej prędkości. A skręcać w powietrzu potrafił podobno tylko Colin McRae...

INTERIA.PL

3. Zakręt z oporem. Absolutnie nie wolno stać na przedłużeniu drogi. Kierowcom bardzo często zdarza się zbyt późno rozpocząć hamowanie i przestrzelić skręt, czyli po prostu pojechać prosto. Nie można stać także przy samej wewnętrznej, gdzie samochód będzie ciął po poboczu oraz na zewnętrznych przy wejściu w zakręt i wyjściu z niego.

INTERIA.PL

4. Analogiczna sytuacja do poprzedniej, z tym że samochody pokonują takie miejsce z dużo większą prędkością. Niedopuszczalne jest stanie na oporze, cięciu, jak i zewnętrznej zakrętu.

INTERIA.PL

5. Bardzo ciasny zakręt, wymagający od kierowcy bardzo dużego wytracenia prędkości, wobec czego nietrudno o wyrzucenie samochodu na zewnątrz. W tej sytuacji strefa niebezpieczna to zewnętrzna zakrętu na całej jego długości. Unikać należy stania także w samym narożniku, który może być cięty przez samochody.

INTERIA.PL

6. Tzw. patelnia czyli stosunkowo szeroki nawrót to również miejsce bardzo niebezpieczne dla widzów. Przejazd najlepiej obserwować ze środka, z tym, że nie wolno stać zbyt blisko drogi. Z kolei w ogóle nie jest dopuszczalne przebywanie po zewnętrznej. Na całej długości zakrętu na samochód działa bowiem duża siła odśrodkowa i w każdym momencie może opuścić on drogę.

Powyższe sytuacje przedstawiają najbardziej typowe zakręty, jakie możemy spotkać na rajdowych trasach. Z oczywistych względów nie wyczerpują one wszystkich konfiguracji terenowych. Dlatego zawsze kierujmy się rozsądkiem i uwagami osób z zabezpieczenia.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas