Jaguar XE S - informacje i zdjęcia
Bez eksperymentów. Nowy sedan klasy średniej Jaguara powstał według sprawdzonej receptury - ma wzdłużnie umieszczony silnik, tylny napęd i wygląda niemal jak pomniejszony XF.
![Wersja S wyróżnia się m.in. większymi wlotami powietrza oraz 20-calowymi obręczami z kutego aluminium.](https://i.iplsc.com/0003I3FVVUML3LS7-C322-F4.webp)
Niemal, bo o ile przedni pas - z szerokim wlotem powietrza oraz nieco "przymrużonymi" lampami - prezentuje się agresywnie i z charakterem, o tyle z tyłu nowy Jaguar wygląda na bardzo ułożonego kociaka. Profil z łukowatą linią dachu oraz krótką klapą bagażnika nawiązuje do większego XF-a.
![](https://i.iplsc.com/0003I3HAK2JJ4YHL-C322-F4.webp)
W kabinie - ewolucja pomysłów znanych już z większych limuzyn oraz sportowego F-Type'a. Kokpit jest schludny, nie brak mu sportowych akcentów, a naczelne miejsce zajmuje 8-calowy ekran nowego systemu multimedialnego InControl, dysponującego np. funkcją zdalnego uruchamiania klimatyzacji. Współpracuje on zarówno z urządzeniami opartymi na platformie iOS, jak i Android. Lista wyposażenia obejmuje również wyświetlacz typu head-up, nagłośnienie Meridian, asystenta parkowania czy układ ostrzegający o pieszych oraz innych autach podczas cofania.
Karoseria Jaguara odznacza się dopracowaną aerodynamiką - współczynnik Cd wynosi 0,26. Pod względem wymiarów (467,2 cm długości, 185 cm szerokości, 141,6 cm wysokości i rozstaw osi równy 283,5 cm) niewiele różni się od obecnego BMW serii 3.
XE jest pierwszym modelem Jaguara powstałym na nowej platformie modułowej, w trzech czwartych zbudowanej z aluminium - i to pochodzącego z odzysku. Z tego samego materiału powstała też większość elementów karoserii - błotniki, dach, maska i drwi. Ze stali wykonano jedynie tylną część podłogi oraz klapę bagażnika. W rezultacie model z silnikiem V6 waży niewiele, bo 1475 kg. Co ciekawe, w konstrukcji zastosowano aż 46 kg poddanych recyklingowi tworzyw sztucznych.
W przednim zawieszeniu sedana zastosowano podwójne wahacze, a z tyłu - konstrukcję wielowahaczową. W celu ograniczenia masy nieresorowanej niektóre elementy układu jezdnego - np. przednie zwrotnice - wykonano z aluminium. XE jako pierwszy Jaguar otrzymał też elektryczne wspomaganie kierownicy, a jako pierwszy samochód na świecie - system ASPC, który działa jak "terenowy" tempomat. Uruchamia się go przy prędkości od 3,6 do 30 km/h na mało przyczepnych nawierzchniach; we współpracy z układem hamulcowym ASPC ma zapewniać najlepszą możliwą trakcję podczas jazdy po błocie czy śniegu.
Do napędu XE posłuży m.in. gama nowych, 4-cylindrowych silników z rodziny Ingenium. Najbardziej oszczędny turbodiesel o mocy 163 KM i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego ma zużywać średnio zaledwie 3,8 l/100 km. Kolejnym jego atutem są, przynajmniej według producenta, długie okresy międzyprzeglądowe (34 tys. km lub 2 lata). Niebawem w ofercie pojawią się też jednostki benzynowe, mocniejsze diesle oraz warianty z napędem na obie osie. Za przeniesienie siły napędowej mają odpowiadać 6-biegowe skrzynie ręczne (tylko w dieslach) oraz 8-stopniowe, automatyczne. Dla topowej - jak na razie - odmiany "S" zarezerwowano 3-litrową, wspomaganą kompresorem V-szóstkę o mocy 340 KM i 450 Nm momentu, połączoną z 8-biegowym automatem. Od 0 do 100 km/h przyspiesza ona w 5,1 s, a jej maksymalną prędkość ograniczono do 250 km/h.
Jaguar XE S
Jaguar XE S
![](https://i.iplsc.com/0003I39TJR91COCQ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39SKFG1RSQ9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39RJY5UTNU8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39QTA1AAL89-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39PMJTLGH1R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39ODPH9UHW3-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39NA63XHLJY-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39MGFRLPSV1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39KDM2DRO4L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39JR1U57J67-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39IXL8EA9D5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39HAL4SNVJ0-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39FGGV51QO5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39EF34CBN9F-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39DG0ODVBXS-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39CE1WHO13E-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39B9VQ2392I-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I39AUD83SP92-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I399QA9C1292-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I398YJR91DSV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I397SQA768PU-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0003I396FI9TDET0-C322-F4.webp)
Jaguar XE trafi do sprzedaży w przyszłym roku.
msob