Inteligentny tempomat – ten system uratuje cię przed wysokim mandatem
Oprac.: Michał Domański
Od nowego roku przekroczenie prędkości może być bardzo drogie – według nowego taryfikatora mandaty mogą sięgać 2,5 tysiąca złotych, a jeśli policja skieruje sprawę do sądu – nawet 30 tysięcy złotych. Dodatkowo Główny Inspektorat Transportu zagęszcza sieć odcinkowych pomiarów prędkości. Najprostszy sposób na uniknięcie kar to jeździć wolniej. Ale czasem łatwiej powiedzieć niż zrobić, dlatego kierowcy z ciężką nogą mogą sobie pomóc, korzystając z aktywnego tempomatu (adaptacyjnego). Sprawdzamy, jakie systemy z tej kategorii oferuje najpopularniejsza marka 2021 roku – Toyota.
Tradycyjny tempomat
Zacznijmy od podstaw, czyli zwykłego tempomatu. To proste urządzenie, obecne na rynku od kilku dekad. Pozwala ustawić stałą prędkość, z jaką samochód będzie jechał aż do naciśnięcia przez kierowcę pedału gazu lub hamulca. Jest bardzo przydatny podczas długiej jednostajnej jazdy, ale jeśli sytuacja dynamicznie się zmienia, na przykład w mieście lub w gęstym ruchu, nie ma z niego większego pożytku.
Aktywny tempomat - dostosowanie prędkości do samochodu jadącego z przodu
W takich sytuacjach lepszym rozwiązaniem jest tempomat adaptacyjny, znany też jako aktywny tempomat. Nie tylko pilnuje, żeby samochód nie przekroczył ustawionej maksymalnej prędkości, ale dostosowuje aktualną szybkość jazdy do tempa poprzedzającego samochodu. Gdy auto przed nami zwolni, nasz samochód zrobi to samo. Jeśli zjedzie z naszego pasa, zostawiając przed nami wolną drogę, nasze auto rozpędzi się do prędkości ustawionej w tempomacie. A kiedy ktoś wjedzie na nasz pas, blokując szybszą jazdę, aktywny tempomat dostosuje prędkość do nowej sytuacji.
Inteligentny tempomat - dostosowanie prędkości do ograniczeń
Systemem, na którym przy obecnym taryfikatorze mandatów kierowcom powinno najbardziej zależeć, jest inteligentny tempomat adaptacyjny, który współpracuje z układem rozpoznawania znaków drogowych. Kiedy system wykryje znak ograniczenia prędkości, dostosuje do niego prędkość samochodu - oczywiście za zgodą kierowcy. Dodatkową zaletą jest zdolność do automatycznego zatrzymania się i ruszenia za poprzedzającym samochodem. Oczywiście funkcja ta jest możliwa w samochodach z automatyczną skrzynią biegów - zarówno benzynowych, jak i hybrydowych.
Automatyczna kontrola prędkości na łukach
Nowością, która zadebiutowała w ubiegłym roku razem z Toyotą Mirai, jest funkcja redukcji prędkości na zakrętach, o którą został rozbudowany inteligentny tempomat adaptacyjny. Funkcja ta działa na łukach, z wyprzedzeniem dostosowując prędkość do przebiegu drogi. Dzięki temu samochód automatycznie utrzymuje stały odstęp od poprzedzającego samochodu i bezpiecznie pokonuje zakręty.
Inteligentny tempomat w standardzie
Inteligentny tempomat adaptacyjny należy do standardowego wyposażenia wszystkich aut osobowych z rocznika 2022 - od Aygo X, który zadebiutuje w tym roku, po Highlandera. Funkcja dostosowania prędkości do zakrętu jest oferowana na razie, również w standardzie, w hybrydowym sedanie Camry i w wodorowej limuzynie Mirai. Terenowy Land Cruiser ma inteligentny tempomat adaptacyjny od drugiej w kolejności wersji Prestige. Podstawowy tempomat figuruje w cennikach aut dostawczych Toyoty, jednak w wyższych wersjach wyposażenia lub w pakietach pojawia się tempomat adaptacyjny, na przykład w Hiluxie dostępny w trzeciej w kolejności wersji SR oraz wyższych - SR5 i Invincible.
Funkcje autonomicznej jazdy
Inteligentny tempomat adaptacyjny nie jest jedynym systemem w samochodach Toyoty, który korzysta z rozwoju technologii autonomicznej jazdy. Należy do zestawu układów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, który zawiera sporo funkcji aktywnie wspierających kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z automatycznym hamowaniem zapobiega kolizjom z samochodami, rowerzystami i pieszymi zarówno na prostej drodze, jak i na skrzyżowaniu. Automatyczne światła drogowe zwiększają bezpieczeństwo jazdy w nocy poza terenem zabudowanym, automatycznie zmieniając światła drogowe na mijania. Asystent utrzymania pasa ruchu przywraca tor jazdy pośrodku pasa, działając na prostej drodze i na łagodnym łuku. Wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga tak wyminąć przeszkodę na poboczu, żeby jak najmniej zjechać na przeciwległy pas lub najlepiej wykonać manewr w granicach swojego pasa ruchu.