Ograniczyli prędkość w mieście do 30 km/h. Efekt zaskoczył wszystkich
Władze Helsinek oraz tamtejsza policja poinformowały, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy w mieście nie doszło do ani jednego śmiertelnego wypadku drogowego. Jak podkreślają eksperci - kluczową rolę odegrały konsekwentnie wprowadzane ograniczenia prędkości, które znacznie poprawiły bezpieczeństwo. To jednak tylko jeden z wielu czynników.

W Europie od pewnego czasu trwa debata nad wprowadzeniem ograniczenia prędkości do 30 km/h na terenach zabudowanych. Komisja Europejska podkreśla wagę tej inicjatywy, wskazując, że zmiany przepisów przyniosły już pozytywne efekty w zakresie bezpieczeństwa drogowego w niektórych miastach, takich jak Amsterdam czy Bolonia.
Ani jednego śmiertelnego wypadku drogowego w Helsinkach
Jeszcze bardziej przekonującym argumentem za wprowadzeniem ograniczenia prędkości do 30 km/h mogą być doświadczenia Helsinek. Jak poinformowały tamtejsze władze oraz policja, w ciągu ostatniego roku w stolicy Finlandii nie odnotowano żadnego śmiertelnego wypadku drogowego. Poprzednie tragiczne zdarzenie miało miejsce na początku lipca 2024 roku na ulicy Keinulaudantie w dzielnicy Kontula.
Obecnie ograniczenie prędkości do 30 km/h obowiązuje już na ponad połowie ulic Helsinek. Tego lata władze miasta zdecydowały się dodatkowo wprowadzić to ograniczenie w rejonach położonych w pobliżu szkół. Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
Cytowany przez gazetę yle.fi miejski specjalista od inżynierii drogowej - Roni Utriainen - ocenił, że na poprawę bezpieczeństwa drogowego w mieście złożyło się wiele czynników. Choć ograniczenie prędkości odgrywa kluczową rolę, nie można pomijać znaczenia sprawnego zarządzania transportem i rozwoju infrastruktury. Utriainen podkreślił również wagę odpowiedniego projektowania ulic. W ostatnich latach rozbudowano infrastrukturę pieszo-rowerową, zacieśniono współpracę z policją drogową, a także zwiększono liczbę kamer i systemów automatycznej kontroli przestrzegania przepisów.
Transport publiczny w Helsinkach jest doskonały, co zmniejsza liczbę samochodów używanych do jazdy, a co za tym idzie, liczbę poważnych wypadków
Strategiczne inwestycje i studium komunikacyjne to podstawa
Na znaczenie właściwego zarządzania przestrzenią miejską zwracają uwagę nie tylko eksperci ds. ruchu drogowego, ale również zarządcy dróg w wielu europejskich miastach - w tym także w Polsce. Dobrym przykładem potwierdzającym, że poprawa bezpieczeństwa nie sprowadza się wyłącznie do ograniczania prędkości, jest Jaworzno. Miasto to, dzięki przemyślanym inwestycjom i długofalowej strategii, znacząco zmniejszyło liczbę wypadków śmiertelnych i dziś uchodzi za modelowe w zakresie troski o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a zwłaszcza pieszych.
Redukcję liczby wypadków drogowych w Jaworznie udało się osiągnąć m.in. dzięki wyeliminowaniu ruchu tranzytowego z ulic miejskich oraz wdrożeniu stref uspokojonego ruchu. Władze miasta zleciły opracowanie kompleksowego studium komunikacyjnego, które wyznaczyło kierunki przebudowy lokalnego układu drogowego, stawiając na infrastrukturę wspierającą nie tylko transport samochodowy. Jaworzno konsekwentnie kontynuuje modernizację przestrzeni miejskiej - przebudowując kolejne ulice, rozbudowując infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów oraz projektując rozwiązania, które wymuszają bezpieczne zachowania ze strony kierowców.
Same ograniczenia to za mało. Pokazują to Francja i Niemcy
To, że samo ograniczenie prędkości nie wystarczy do skutecznej poprawy bezpieczeństwa na drogach, pokazują doświadczenia niektórych europejskich miast, w których wprowadzenie takich rozwiązań spotkało się z krytyką. Przykładem może być Paryż, gdzie limity prędkości przyczyniły się do spadku płynności ruchu i wprowadzenia ogólnego chaosu na drogach. Sprzeciw wobec tego typu zmian wyrazili również Niemcy - szczególnie w Monachium, gdzie rozszerzenie stref "Tempo 30" doprowadziło do przeniesienia ruchu z głównych arterii na osiedla mieszkaniowe, co znacząco pogorszyło komfort życia lokalnej społeczności.