Innowacyjny system SCC-ML Hyundaia. Co potrafi?
Hyundai ogłosił opracowanie pierwszego na świecie inteligentnego tempomatu wykorzystującego uczenie maszynowe (Machine Learning based Smart Cruise Control, SCC-ML).
SCC-ML samodzielnie dostosowuje się do wzorów zachowań i nawyków kierowcy podczas jazdy. W taki sposób technologia ta zostanie wykorzystana po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej. Inteligentny tempomat jest jednym z systemów wspomagania kierowcy i pozwala na utrzymywanie odległości od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy z prędkością wybraną przez kierowcę.
Do ustawienia wcześniej stosowanego inteligentnego tempomatu kierowca ręcznie dobierał pasujące do jego stylu jazdy parametry, takie jak odległość od poprzedzającego pojazdu czy prędkość przyśpieszania. Nie było natomiast możliwości, aby dokładnie dostroić sposób działania tempomatu do swoich upodobań.
Na przykład ten sam kierowca może przyśpieszać w różny sposób w zależności od otoczenia. Inaczej będzie reagował w obszarach miejskich, a inaczej na drogach ekspresowych czy też autostradach. Dlatego wcześniej stosowane inteligentne tempomaty mogły zrażać do siebie kierowców i powodować u nich pewien rodzaj niepokoju oraz niechęć do korzystania z tej technologii.
Opracowany przez Hyundai inteligentny tempomat wykorzystujący uczenie maszynowe działa następująco: czujniki, przednia kamera oraz radar zbierają informacje o warunkach panujących na drodze i przesyłają je do centralnego komputera; następnie komputer wyodrębnia istotne szczegóły z zebranych informacji, aby zdefiniować styl jazdy kierowcy. W trakcie tego procesu wykorzystywana jest technologia korzystająca ze sztucznej inteligencji zwana algorytmem uczenia maszynowego.
Ocena stylu jazdy kierowcy opiera się o trzy składowe: odległość od poprzedzającego samochodu, szybkość przyspieszenia oraz szybkość reakcji na zmianę warunków jazdy. Ponadto uwzględniana jest także prędkość oraz warunki panujące na drodze.
Tempomat dokonuje analizy ponad 10 tysięcy różnych wzorców w celu doboru właściwego ustawienia pasującego do stylu jazdy kierowcy. Przykładowo system wybierze mniejszy dystans od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy w korku lub po mieście, a większy przy podróżach z większą prędkością na drogach ekspresowych.
Informacje o stylu jazdy kierowcy są na bieżąco aktualizowane o dane zebrane z czujników. Ponadto tempomat jest specjalnie zaprogramowany w taki sposób, żeby unikać uczenia się niebezpiecznych zachowań, co również pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo tej technologii.
Dzięki systemom kontroli prędkości nowej generacji połączonym z przyszłym systemem wspomagania jazdy po autostradzie, który obsługuje automatyczną zmianę pasa, Hyundai osiąga już poziom 2,5 na drodze do w pełni autonomicznej jazdy (poziom IV).