GM i PSA razem! Ścisła współpraca w zakresie części

General Motors oraz koncern PSA (Peugeot, Citroen) po raz pierwszy oficjalnie potwierdziły, że planują nawiązanie strategicznego aliansu.

GM i PSA utworzą alians
GM i PSA utworzą aliansAFP

Porozumienie ma opierać się na dwóch kluczowych kwestiach. Pierwsza to wymiana technologiczna, obejmująca m.in. płyty podłogowe i inne kluczowe komponenty. Druga - to wspólne zakupy części od poddostawców. Natomiast oba koncerny będą dalej sprzedawały samochody pod własnymi markami, przy wykorzystaniu własnej sieci dilerskiej.

W związku z utworzeniem aliansu PSA planuje pozyskać około 1 mld euro, dzięki podwyższeniu kapitału przez emisję nowych akcji, które zostaną zaoferowane dotychczasowym akcjonariuszom. Jednocześnie GM zostanie właścicielem 7 proc. akcji PSA, stając się drugim największym, po Peugeocie, akcjonariuszem w grupie PSA.

Co to porozumienie oznacza w praktyce? Że już wkrótce samochody Opla, Chevroleta, Peugeota i Citroena mogą być napędzane tymi samymi silnikami oraz będą budowane w oparciu o te same płyty podłogowe. Zachowana zostanie natomiast odmienna stylizacja i zróżnicowanie cenowe.

Informacja prasowa (moto)

Początkowo współpraca techniczna obejmie samochody miejskie i kompaktowe, a także vany i crossovery. Jednocześnie oba koncerny podejmą prace nad nową, wspólną platformą, na której będzie budowana nowa rodzina niskoemisyjnych pojazdów. Pierwszy z nich ma pojawić się do 2016 roku.

PSA i GM szacują, że alians pozwoli im zaoszczędzić w ciągu pierwszych 5 lat nawet 2 mld dolarów rocznie. Początkowo oszczędności mają być nieco mniejsze, gdyż duże nakłady pochłoną prace badawczo-rozwojowe.

General Motors to jeden z wielkiej trójki amerykańskich producentów, właściciel marek Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, Holden, GMC, Isuzu, Daewoo, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling. Z kolei PSA to drugi największy europejski producent samochodów, który sprzedaje swoje produkty pod markami Peugeot i Citroen.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas