Frankfurt 2013 - 20 lat Audi Space Frame
Podczas tegorocznych targów we Frankfurcie Audi świętuje 20. urodziny prototypu ASF (Audi Space Frame). W studyjnym pojeździe z lustrzaną karoserią zastosowano nowatorską koncepcję nadwozia z aluminium, wyznaczającą nowe standardy w dziedzinie redukcji masy własnej samochodów.
W tym roku na stoisku Audi znów pojawi się auto zbudowane z zastosowaniem konstrukcji ASF - Audi A8 po liftingu. Przed 20 laty źródłem inspiracji dla inżynierów była natura. Zauważyli oni, że pszczoły w ulu zużywają do budowy plastra dokładnie tyle materiału, ile potrzeba. Korzystając z tej wiedzy, eksperci Audi stworzyli nadwozie ASF, zbudowane z prasowanych profili i z elementów odlewanych podciśnieniowo. Z tak wykonaną konstrukcją połączone są blachy tworzące pokrycie dachu, podłogę i elementy boczne, pełniące jednocześnie funkcję wzmocnień. Zależnie od zadań, poszczególne komponenty charakteryzują się różnymi formami i przekrojami.
Już rok później marka z czterema ringami jako pierwsza na świecie wprowadziła na rynek seryjny samochód z aluminiową karoserią - Audi A8. Wśród 336 pojedynczych jej elementów dominowały komponenty z aluminiowej blachy. Następne w kolejności były aluminiowe profile i odlewane łączenia. Ich montaż odbywał się w 75 procentach ręcznie.
Koncepcja ASF w ciągu minionych dwóch dekad znalazła także zastosowanie w modelach: Audi A2 (2000), Audi TT (2006), Audi R8 (2008) oraz dwóch następnych generacjach Audi A8 (2002 i 2010). Łącznie, od 1994 roku Audi sprzedało ponad 750 tysięcy samochodów z karoserią ASF - wykonaną w całości lub częściowo z aluminium.
Już we wtorek, 10 września, podczas IAA we Frankfurcie odbędzie się światowa premiera zmodernizowanego Audi A8. Dzięki ASF jego karoseria waży jedynie 231 kg. Taka sama konstrukcja wykonana w całości ze stali ważyłaby ok. 40 procent więcej. W efekcie ciężar własny Audi A8 3.0 TFSI quattro z normalnym rozstawem osi wynosi jedynie 1830 kg. To najniższy wynik wśród limuzyn z napędem na obie osie.
msob, źródło: Audi