Flagowy elektryk znika z rynku. Audi musi zamknąć całą fabrykę

Audi poinformowało, że z końcem lutego zamknie swoją fabrykę w belgijskim Forest nieopodal Brukseli. Oznacza to, że na bruk trafić może nawet 3 tys. zatrudnionych w zakładzie robotników. Informacja o zakończeniu działalności zakładu zbiegła się w czasie z doniesieniami o planowanych cięciach zatrudnienia i zamknięciu trzech niemieckich fabryk Volkswagena.

Audi Q8 e-tron znika z rynku. Audi zamknie fabrykę w belgijskim Forest
Audi Q8 e-tron znika z rynku. Audi zamknie fabrykę w belgijskim Forestmateriały prasowe

Przedstawiciele Audi potwierdzili doniesienia belgijskiej prasy o tym, że - z końcem lutego - z linii montażowych w Forest na południe od Brukseli zjechać mają ostatnie egzemplarze elektrycznego Audi Q8 e-tron.

Audi Bruksela potwierdziło, że od 28 lutego 2025 r. nie będzie już produkcji obecnego modelu, a zatem działalność zostanie zakończona
powiedział w rozmowie z AFP Ludovic Pineur z belgijskiego związku zawodowego CNE.

Jeszcze we wrześniu Volkswagen Group zapowiadał, że nie planuje ulokowania w Forest produkcji żadnego nowego modelu i nie jest w stanie znaleźć opłacalnego ekonomicznie zastosowania dla belgijskiego zakładu. Chociaż wówczas nie ogłoszono, kiedy zakończy się produkcja elektrycznego Q8, decyzja spotkała się z falą protestów i demonstracji w Brukseli.

Koniec Audi Q8 e-tron. Co dalej z fabryką w Forest?

Przedstawiciele Audi deklarują, że przed końcem roku nie są planowane żadne zwolnienia, ale trzy tysiące pracowników belgijskiego zakładu znalazło się w bardzo trudnym położeniu. Audi prowadzić ma obecnie negocjacje z potencjalnym inwestorem z sektora pojazdów użytkowych.

Ostatnie Audi Q8 e-tron zjechać ma z taśmy fabryki w Forest przed 28 lutego 2025 rokumateriały prasowe

Wcześniejsza oferta nabycia fabryki przez innego zainteresowanego - jako nieopłacalna - została odrzucona przez niemiecką markę kilka tygodni temu. 

Flagowy elektryk Audi znika z rynku. Q8 przegrało z Q6

Planowane na koniec lutego zakończenie produkcji Audi Q8 e-tron nie jest zaskoczeniem. Scenariusz wydawał się oczywisty od momentu wprowadzenia do oferty nowego Audi Q6 e-tron, które wyniosło elektryki niemieckiej marki na zupełnie nowy poziom rozwoju. Nowe Q6 e-tron to pierwszy w ofercie niemieckiego producenta samochód elektryczny zbudowany w oparciu o platformę PPE (Premium Platform Electric). Tym samym nowe Q6 e-tron stało się pierwszym modelem marki z Ingolstadt z instalacją elektryczną pracującą pod napięciem 800 woltów zdolną do przyjmowania na ładowarkach mocy nawet 270 kW.

Dla porównania, produkowany od 2018 roku, model Q8 e-tron bazuje na starej - wywodzącej się od aut spalinowych - platformie MLB Evo. Samochód wyposażony jest w układ elektryczny pracujący pod napięciem 400 woltów zdolny przyjąć na szybkiej ładowarce moce do 170 kWh. 

"Jazda bez prawa". Wiceminister Myrcha skomentował reportaż Polsatu NewsPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas