Fiat Tipo powraca z sedanem i dieslem w cenie 73 tys. zł. Jest jeden haczyk
Fiat Tipo, niegdyś samochód uwielbiany przez Polaków, pod koniec swojego rynkowego żywota w naszym kraju kosztował nawet trzykrotnie więcej niż w momencie premiery. W wyniku coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji dwutlenku węgla model ostatecznie zniknął z oferty. Ale w Czechach ciągle można go kupić.

W skrócie
- Fiat Tipo zyskał popularność w Polsce jako niedrogi samochód. Przez pewien czas był najchętniej kupowanym nowym autem w Polsce.
- Wzrost cen spowodowany coraz bardziej restrykcyjnymi normami emisji doprowadził jednak do wycofania go z rynku.
- Fiat Tipo nie zniknął z rynku całkowicie. Wciąż można go kupić np. w Czechach. Oferowany jest tam w nadwoziu sedan i z silnikiem Diesla.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Fiat Tipo to swego czasu jeden z najbardziej lubianych samochodów w naszym kraju. W momencie swojego debiutu, w 2016 roku, auto z nadwoziem sedan, klimatyzacją i benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 kosztował w Polsce 42 600 zł. W efekcie przez wiele miesięcy był to najchętniej kupowany przez osoby prywatne nowy samochód w Polsce. Wszystko zmieniło się jednak w 2020 roku. Wówczas w ramach przepisów CAFE wprowadzono nowe limity emisji dwutlenku węgla.
Dlaczego Fiat Tipo został wycofany ze sprzedaży w Polsce?
W efekcie włoski producent został zmuszony do wprowadzenia nowego silnika 1.0 Turbo, w wyniku czego cena bazowego egzemplarza wzrosła do 62 700 zł. Wkrótce potem z oferty wycofano sedana. W salonach pojawił się z kolei uterenowiony Tipo Cross.
Z uwagi na to, że emisja wciąż była duża w 2022 roku Tipo zostało wyposażone w opracowany już przez koncern Stellantis, napęd hybrydowy. Do oferty wprowadzono wówczas wersję z silnikiem 1,5 o mocy 130 KM standardowo sprzężoną z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową. Fiat Tipo przestał już być budżetowym autem - cennik po raz pierwszy przebił barierę 100 tys. zł.
Pod koniec rynkowego żywota Tipo w ofercie pozostała tylko wersja hybrydowa i diesel o pojemności 1,3 (tylko w przypadku kombi). Bazowy hatchback kosztował katalogowo 123 tys. zł, a kombi z dieslem 114 900 zł. Skutek był taki, że do auto będące do niedawna bestsellerem szorowało po dnie w rankingach sprzedaży. Kolejna wymuszona przez normy podwyżka całkowicie podważałaby sens oferowania tego modelu. W efekcie Fiat zdecydował się wycofać ten model ze sprzedaży. Całkowicie? Nie do końca.
Fiat Tipo w Czechach. Jaki silnik?
Fiat Tipo jest dostępny w czeskiej ofercie włoskiego producenta. I to w nie byle jakiej wersji, bo w nadwoziu sedan i z silnikiem wysokoprężnym. Samochód wyposażony jest w jednostkę o pojemności 1,6 generującą 130 KM i 320 Nm. Do pierwszej setki rozpędza się w 9,6 sekundy i może jechać z prędkością maksymalną 210 km/h. Średnie zużycie paliwa na 100 km wynosi 4,6-4,7 litra. Przełożenia obsługiwane są za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej.

Ile kosztuje Fiat Tipo w Czechach?
Tipo z silnikiem Diesla dostępne jest w Czechach w dwóch wariantach wyposażenia. W standardzie znajdziemy m.in. zegary z 3,5-calowym wyświetlaczem, 5-calowy ekran dotykowy, manualną klimatyzację czy kamerę cofania. Ceny Fiata Tipo sedan z silnikiem wysokoprężnym startują od 429 900 koron, czyli ok. 73 tys. zł.
W tym miejscu warto dodać, że Czechy nie są jedynym krajem, w którym Tipo wciąż jest dostępne. Model, również w nadwoziu sedan i z jednostką wysokoprężną 1,6 l, można kupić także we Włoszech, Francji, Hiszpanii, a także w Niemczech czy Austrii.