Coraz słabsza sprzedaż aut benzynowych. Dziś króluje inny napęd

Dane dotyczące rejestracji nowych samochodów w Europie w 2024 roku wskazują na historyczną zmianę. W ostatnim kwartale rekordy rejestracji biły klasyczne hybrydy, które prześcignęły pod tym względem samochody z napędem benzynowym. Jeśli trend utrzyma się w kolejnych miesiącach, w tym roku – pierwszy raz w historii – hybrydy staną się dominującym napędem w strukturze sprzedaży nowych aut na Starym Kontynencie.

Dziś w Europie królują samochody hybrydowe
Dziś w Europie królują samochody hybrydowe123RF/PICSEL

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA opublikowało dane dotyczące rejestracji nowych aut w Unii Europejskiej w 2024 roku. W sumie w całej UE zarejestrowano w ubiegłym roku ponad 10,6 mln samochodów osobowych, czyli o 0,8 proc. więcej niż na koniec 2023 roku. Dane ACEA nie pozostawiają złudzeń – na naszych oczach dokonuje się właśnie pokoleniowa zmiana.

Europejczycy nie chcą samochodów elektrycznych. Sprzedaż zaczęła spadać

Wstrzymanie dopłat do zakupu samochodów elektrycznych w Niemczech odcisnęło głębokie piętno na europejskim rynku aut bateryjnych. Niemiecki rynek zanotował 27,4 proc. spadek rejestracji (do 380,6 tys. sztuk), co miało dramatyczne przełożenie na europejskie statystyki. Nie pomogły skokowe wzrosty sprzedaży aut elektrycznych m.in. w:

  • Belgii (127,7 tys. rejestracji, +36,9 proc.),
  • Czechach (10,9 tys. rejestracji, +6,35 proc.),
  • Danii (89,2 tys. rejestracji, +42,2 proc.),
  • Holandii (132,2 tys. rejestracji, +16,0 proc.),
  • Hiszpanii (57,4 tys. rejestracji, +11,2 proc.).

W ostatecznym rozrachunku w całym 2024 w krajach UE zarejestrowano 1 447 935 samochodów elektrycznych, czyli o 5,9 proc. mniej niż w roku 2023. Oprócz dominującego w UE rynku niemieckiego, do takiego wyniku mocno przyłożyły się też spadki sprzedaży elektryków w:

  • Austrii (44,6 tys. rejestracji, -6,3 proc.),
  • Finlandii (21,9 tys. rejestracji, -26,0 proc.),
  • Irlandii (17,5 tys. rejestracji, - 23,6 proc.),
  • Rumunii (9,8 tys. rejestracji, - 32,2 proc.),
  • Szwecji (94,3 tys. rejestracji, -15,9 proc.).

Warto jeszcze dodać, że niewielkie spadki rejestracji samochodów elektrycznych zanotowano na innych kluczowych rynkach UE – we Francji (290,6 tys. rejestracji, - 2,6 proc.) i Włoszech (65,6 tys. rejestracji, - 1 proc.). Podobnie – przynajmniej jeśli chodzi o procentowy spadek rejestracji – prezentuje się też Polska (16,6 tys. rejestracji, -3 proc.).

Samochody hybrydowe zaczynają dominować w Europie

Ostatni kwartał przyniósł jednak daleko idące zmiany w strukturze sprzedaży nowych aut w UE. To czas skokowego wzrostu rejestracji samochodów hybrydowych, które coraz wyraźniej wypierają z rynku klasyczne auta benzynowe. Hybrydowy napęd, pozwalający zmniejszyć spalanie i uzyskać lepsze wyniki w cyklu pomiarowym, to jeden ze sposobów na minimalizowanie kar naliczanych przez Komisję Europejską w związku z przekroczeniem limitów emisji spalin określonych w przepisach CAFE.

W całym 2024 roku w UE zarejestrowano 3 288 862 samochody z klasycznym napędem hybrydowym, czyli aż o 20,9 proc. więcej niż w dwa lata temu. Skokowe wzrosty takich aut dotyczą niemal wszystkich rynków za wyjątkiem Danii (-1,3 proc.), Malty (-13,9 proc.) i Słowenii (-21,5).

Ostatecznie, na koniec roku 2024 udział w rynku samochodów hybrydowych sięgnął już 30,9 proc. (+5,1). Dominującą pozycję utrzymały (jeszcze) samochody benzynowe 33,3 proc. (-2 proc.). Dalej uplasowały się:

  • auta elektryczne (13,6 proc., - 1 proc.),
  • samochody z silnikami Diesla (11,9 proc., - 1,7 proc.),
  • hybrydy plug-in (7,1 proc., - 0,6 proc.).

Hybrydy i samochody elektryczne w 2025 roku. Co czeka klientów?

Niestety ubiegłoroczne obniżenie średniego limitu emisji CO2 ze 120 do 93,6 grama na kilometr i zmiana sposobu obliczania emisji sprawiły, że samochody hybrydowe przestaną być sposobem na unikanie kar za emisję, a pozwolą jedynie zmniejszyć ich wymiar.

Oznacza to, że w kolejnych miesiącach czeka nas najpewniej nowa ofensywa mająca przekonać Europejczyków do zakupu samochodów elektrycznych.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL