Citroen DS3 po liftingu
Nowe przednie lampy i oszczędniejsze silniki - oto lifting Citroena DS3 oraz DS3 Cabrio w telegraficznym skrócie.
Citroen DS3 trafił na rynek w 2009 roku. Od tej pory znalazł ponad 300 tys. nabywców.
Najbardziej zauważalną nowością w odświeżonej DS-trójce są nowe przednie lampy, stanowiące kombinację reflektorów LED-owych i ksenonowych, uzupełnioną o sekwencyjne - czyli modułowe, zapalane stopniowo - kierunkowskazy. Podobne rozwiązanie Francuzi prezentowali już w koncepcyjnych modelach Numero 9 oraz Wild Rubis.
Citroen podkreśla, że nowe lampy są znacznie wydajniejsze od świateł ze zwykłymi żarówkami halogenowymi (o 35 proc. w przypadku świateł mijania i o 75 proc. w przypadku drogowych), a w wypadku samych LED-ów - nawet 20-krotnie trwalsze. Cykl życia diodowego oświetlenia ma trwać około 20 tys. godzin. Na temat różnicy w kosztach ewentualnej wymiany Francuzi jednak milczą.
Poza nowymi lampami oferta DS3 wzbogaciła się o zgodne z normą Euro 6 jednostki wysokoprężne Blue HDi 100 i Blue HDi 120. Obie wyposażono w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR, w 90 proc. ograniczający emisję tlenków azotu. Najbardziej oszczędna wersja ma zużywać średnio zaledwie 3 litry oleju napędowego na 100 km (!).
Na wybrane rynki trafi też benzynowa odmiana PureTech e-VTi 82 ETG - pod tą długą nazwą kryje się 82-konny, 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra, skrzyżowany z systemem start-stop i zautomatyzowaną przekładnią ETG o 5 przełożeniach. W tym przypadku średnie zużycie paliwa wynosi według producenta 4,1 l/100 km. Francuzi informują, że skrzynia została wyposażona w funkcję pełzania (jak w klasycznym automacie), a jej nowe oprogramowanie zapewnia gładszą zmianę biegów.
Przy okazji nabywcy Citroena DS3 zyskają jeszcze szerszy wybór dodatków pozwalających na stworzenie wyjątkowego egzemplarza, w tym naklejki na deskę rozdzielczą i tylną szybę. Wprowadzono dwa nowe odcienie lakieru (białą perłę dla hatchbacka oraz niebieski Belle-lle dla nadwozia landaulet) i nowy wzór 17-caowych obręczy. Na listę wyposażenia trafił z kolei system automatycznego hamowania z niskich prędkości (działa do 36 km/h) oraz kamera cofania.
DS3 i DS3 Cabrio po liftingu trafią do europejskiej oferty Citroena w czerwcu br.
msob