Porównanie: Citroën DS3, Suzuki Swift Sport

Citroën DS3 dał się poznać jako atrakcyjne i porządnie wykonane miejskie auto, które zapewnia mnóstwo frajdy z jazdy. Tak samo wspominane jest Suzuki Swift Sport pierwszej generacji. Kiedy więc pojawił się jego następca, postanowiliśmy sprawdzić, czy w sprawianiu przyjemności dorówna Citroënowi.

Suzuki Swift Sport zapewnia nieco większą frajdę na równej nawierzchni, ale na co dzień lepiej spisuje się Citroën DS3.
Suzuki Swift Sport zapewnia nieco większą frajdę na równej nawierzchni, ale na co dzień lepiej spisuje się Citroën DS3.Auto Moto

Teoretycznie Citroën DS3 i Suzuki Swift Sport nie są odpowiednikami. Francuski samochód należy do prestiżowej linii DS, która z racji dość wysokiej ceny nie jest w Polsce zbyt często spotykana, podczas gdy Swift to auto popularne, którego na naszych drogach nie brakuje (choć jego druga generacja z racji niewielkiego stażu na rynku nie zdążyła się jeszcze opatrzyć).

Wnętrze DS3 jest tak samo atrakcyjne, jak nadwozie. Lakierowany panel wzdłuż deski rozdzielczej (czarny, biały lub w kolorze dachu) wygląda świetnie, ale widać na nim każdy pyłek. Plus za dobrze wyprofilowaną kierownicę.Auto Moto

Jednak w rzeczywistości wiele je łączy - szczególnie w testowanych odmianach. Bo choć DS3 to z założenia samochód "lifestyle’owy", nie brak mu sportowego ducha. A jego rywal to przecież sportowa odmiana Swifta. Oba auta mają podobne osiągi i, co ważne, niemal tyle samo kosztują.

Nadwozie/wnętrze

DS3 bazuje na popularnym modelu C3. Ma podobny przód, ale reszta jest bardzo charakterystyczna - np. "ucięte" słupki środkowe, dzięki którym dach zdaje się unosić nad resztą nadwozia. Zwłaszcza gdy ów dach nie jest czarny, jak w testowanym aucie. Cechą szczególną modelu DS3 są bowiem bogate możliwości personalizacji (m.in. za pomocą 11 kolorów nadwozia, 4 kolorów dachu, 8 wzorów felg i wielu różnych oklein).

Suzuki Swift wyróżnia się z kolei bardziej pękatą sylwetką - jest o 6 cm krótsze od DS3 (i większości rywali), ale za to o 5 cm wyższe. W połączeniu z zaokrągloną linią maski i czarnymi słupkami przednimi daje mu to charakterystyczny wygląd. Odmianę Sport dodatkowo wyróżniają nieco obniżone zawieszenie, powiększone wloty powietrza, 17-calowe koła, a z tyłu spoiler i inaczej ukształtowany zderzak z dwiema końcówkami wydechu. Wersję tę kupimy w kolorze białym lub czerwonym (choć np. w Niemczech w sprzedaży są też czarne, szare i niebieskie Swifty Sport).

Kokpit Swifta nie wygląda tak dobrze, jak nadwozie. Jego wykończenie i ergonomia zasługują jednak na pochwałę, a kierownicy należy się jeszcze wyższa ocena niż tej w DS3. Na dole zdjęcia widać dość ciasny fotel.Auto Moto

Dzięki sporej wysokości, krótki Swift nie jest ciasnym autem. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zapewnia więcej miejsca na nogi (pasażerom kanapy - o 4 cm) oraz głowy niż DS3. Jego słabą stroną jest jednak niewielka szerokość wnętrza - z przodu właściwie to nie przeszkadza, ale z tyłu przewidziano z tego powodu miejsce tylko dla dwóch pasażerów. W DS3 tylna część kabiny jest o 12 cm szersza i trzy średniego wzrostu osoby bez problemu się tam mieszczą.

Mankamentem Suzuki jest też nieduży, 211-litrowy bagażnik. Ten w DS3 mieści 285 l.

Właściwie jedyna dziedzina, w której lepsze okazuje się wnętrze Swifta, to łatwość obsługi. Znajdziemy tu duże przyciski, wygodne pokrętła i doskonale czytelne wskaźniki - pod tym względem Citroën ma nieco do nadrobienia. Choć nie jest on w kwestii obsługi zupełnie przegrany, a to za sprawą tradycyjnegodla Citroënów i Peugeotów, wygodnego pilotaza kierownicą, który czyni korzystanie z radiabanalnie łatwym.

Komfort jazdy

Swift Sport ma sztywno zestrojone zawieszenie z nieprzesadnie dużym skokiem, które potrafi nieprzyjemnie "dobić" na progach zwalniających i bywa źródłem sporego hałasu (np. na bruku).

Nie ma zatem szans z Citroënem, którego układ jezdny doskonale łączy pewność prowadzenia z komfortem jazdy. Jego praca jest cicha, a skok wystarczająco duży. Większość nierówności pozostaje nieodczuwalna dla podróżnych.

Wygodniejsze są też fotele Citroëna - duże i sprężyście obite. Prowadzący Suzuki ma co prawda zapewnione odczuwalnie lepsze podparcie w zakrętach, ale jeśli nie jest szczupły, fotel może się dla niego okazać za ciasny.

Napęd

Pod maską Suzuki pracuje 1,6-litrowy silnik o mocy 136 KM. Zmienne fazy rozrządu sprawiają, że najlepiej czuje się on powyżej 4000 obr./min, kiedy wskazówka obrotomierza pnie się tak szybko, że łatwo nie zdążyć ze zmianą biegu. Jeśli jednak wskazówka ta jest po lewej stronie tarczy, na pochwałę zasługuje tylko dźwięk silnika (wzmocniony basowym brzmieniem wydechu).

DS3 napędza silnik 1.6 VTi (efekt współpracy koncernu PSA i BMW), także korzystający ze zmiennych faz rozrządu. Citroën jest co prawda aż o 16 KM słabszy od Suzuki, ale może się pochwalić identycznym momentem obrotowym (160 Nm).

Porównanie: Citroën DS3, Suzuki Swift Sport

Porównanie: Citroën DS3, Suzuki Swift Sport (czytaj artykuł)

Z tyłu w Suzuki usiądą tylko dwie osoby, ale przynajmniej mają one nieco więcej miejsca na nogi niż w DS3.Auto Moto
Twarde i głębokie fotele Swifta w wersji Sport ucieszą fanów dynamicznej jazdy. O ile nie są zbyt postawni.Auto Moto
Aby odtworzyć muzykę z zewnętrznego źródła, można skorzystać z USB lub łączności Bluetooth.Auto Moto
Sterowanie z kierownicy – seryjne. System audio jest niezły, to dobrze, bo innego wybrać sobie nie można.Auto Moto
Silnik Swifta Sport „kręci się” aż do 7200 obr./min, a jego wskaźniki są większe i czytelniejsze.Auto Moto
Kokpit Swifta nie wygląda tak dobrze, jak nadwozie. Jego wykończenie i ergonomia zasługują jednak na pochwałę, a kierownicy należy się jeszcze wyższa ocena niż tej w DS3. Na dole zdjęcia widać dość ciasny fotel.Auto Moto
Bagażnik Swifta jest mniejszy (211-892 l). Do tego płytki i wysoki, więc niezbyt praktyczny.Auto Moto
Na kanapie DS3 w miarę wygodnie usiądą nawet trzy osoby. Kabina jest tu znacznie szersza niż w Swifcie.Auto Moto
Na zdjęciu opcjonalne siedzenia, ale w wersji So Chic seryjnie montuje się podobne, równie dobre fotele.Auto Moto
Podstawowa pojemność bagażnika DS3 to niezłe 285 litrów. Po złożeniu siedzeń rośnie ona do 980 l.Auto Moto
By posłuchać muzyki z przenośnego odtwarzacza, trzeba dokupić Pakiet Audio z wejściem AUX (2000 zł).Auto Moto
Wskazówka obrotomierza dosięga maks. 6000 obr. Obok – nietypowa, wklęsła tarcza prędkościomierza.Auto Moto
Wnętrze DS3 jest tak samo atrakcyjne, jak nadwozie. Lakierowany panel wzdłuż deski rozdzielczej (czarny, biały lub w kolorze dachu) wygląda świetnie, ale widać na nim każdy pyłek. Plus za dobrze wyprofilowaną kierownicę.Auto Moto
Swifta Sport poznamy po większym grillu i wlotach obok niego.Auto Moto
Suzuki Swift Sport zapewnia nieco większą frajdę na równej nawierzchni, ale na co dzień lepiej spisuje się Citroën DS3.Auto Moto
Przód przypomina ten z C3, ale wyróżniają go pionowe światła dzienne LED.Auto Moto
Pod względem praktyczności górą jest Citroën DS3.Auto Moto

Różnice te znajdują odzwierciedlenie w osiągach - oba auta mają bardzo zbliżone wyniki w próbach elastyczności, ale w sprincie do 100 km/h Swift Sport okazał się o całe 0,6 s lepszy od DS3.

Słabą stroną Citroëna jest dość nieprzyjemny dźwięk silnika, przeszkadzający szczególnie przy wysokich obrotach.

Lepsza okazuje się też skrzynia biegów Suzuki - bardziej precyzyjna i z krótszymi skokami dźwigni. Przede wszystkim ma ona jednak o jedno przełożenie więcej niż ta w DS3, dzięki czemu przy wyższych prędkościach w Swifcie jest ciszej.

Mimo 6-biegowej skrzyni Swift zużywa więcej paliwa niż DS3. Różnica nie jest duża, ale w połączeniu z większym bakiem zapewnia to Citroënowi aż o 120 km większy zasięg.

Układ jezdny

Dopóki nawierzchnia jest równa, lepsze wrażenie robi Swift, który okazuje się zwinniejszy od DS3, mniej przechyla się w zakrętach i chętniej podąża nawet za najmniejszymi ruchami kierownicy. Ceną tak "ostrego" charakteru jest nerwowe zachowanie przy wyższych prędkościach i, co gorsza, na wyboistych zakrętach - tu podskakujący Swift często nie jest w stanie dotrzymać kroku nawet SUV-om.

Układ kierowniczy Citroëna wydaje się co prawda mniej precyzyjny, ale tylko na tle Swifta Sport. W rzeczywistości przednie koła chętnie wykonują polecenia kierowcy. W DS3 nie przeszkadzają też trochę większe przechyły nadwozia, zwłaszcza że samochód jest nieco lepiej wyważony i znacznie bardziej przewidywalnie zachowuje się w zakrętach (po odjęciu gazu tyłem auta nie zarzuca tu tak jak w Suzuki). Citroën znacznie lepiej radzi sobie też z krętą trasą o kiepskiej nawierzchni - jego kierowcy łatwiej jest utrzymać się na torze jazdy.

Obydwa auta mają bardzo sprawne układy hamulcowe, ale ten w Citroënie okazuje się słabszy po rozgrzaniu tarcz.

Koszty/eksploatacja

Citroën DS3 1.6 VTi So Chic kosztuje 70,7 tys. zł. Niby niemało, ale biorąc pod uwagę fakt, że walczy przecież o tego samego klienta, co droższe o prawie 10 tysięcy Mini, cena nie wydaje się przesadzona.

Swift Sport jest o 1800 zł tańszy od swojego konkurenta, a przy tym oferuje bogatsze wyposażenie. U Citroëna za automatyczną klimatyzację, podgrzewanie foteli, czujniki cofania, łączność Bluetooth czy wejście USB trzeba dopłacić. A reflektorów ksenonowych, systemu obsługi bezkluczykowej i poduszki kolanowej kierowcy nie dostaniemy nawet za dopłatą. Suzuki wszystkie te elementy oferuje standardowo. Za to tylko do DS3 można dokupić skórzane fotele czy przydatne wejście słuchawkowe.

Podsumowanie

Suzuki Swift Sport to bardzo udane auto, które skutecznie wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Jeśli jednak nie jesteś maniakiem szybkiej jazdy, wybierz Citroëna, który zapewnia niewiele mniejsze emocje, ale nie wymaga od swojego właściciela tak wielu wyrzeczeń.

Citroën DS3, Suzuki Swift Sport: najważniejsze wymiaryAuto Moto
Dane techniczne
Citroën DS3 1.6 VTi So Chic
Suzuki Swift 1.6 Sport
Silnik
budowa silnika
benzynowy, R4, 16V
benzynowy, R4, 16V
napęd rozrządu
łańcuch
pasek
średn. cyl./skok tłoka
77,0/85,8 mm
78,0/83,0 mm
pojemność
1598 cm3
1568 cm3
stopień sprężania
11,5:1
11,0:1
moc maksymalna
88 kW/120 KM
100 kW/136 KM
przy obrotach
6000/min
6900/min
maksymalny mom. obr.
160 Nm
160 Nm
przy obrotach
4200/min
4400/min
Przeniesienie napędu
skrzynia biegów
manualna, 5-biegowa
manualna, 6-biegowa
napęd
przedni
przedni
Układ jezdny
zawieszenie
przód: kolumny
typu McPherson,
tył: belka skrętna,
sprężyny śrubowe;
ESP
przód: kolumny
typu McPherson,
tył: belka skrętna,
sprężyny śrubowe;
ESP
układ kierowniczy
zębatkowy, wspomaganie elektr.
zębatkowy, wspomaganie elektr.
średnica zawracania
10,5 m
10,4 m
układ hamulcowy
przód: tarcze wentyl.,
tył: tarcze
przód: tarcze wentyl.,
tył: tarcze
opony seryjne
205/45 R17
195/45 R17
opony testowe
205/45 R17
195/50 R16
rozmiar felg
6x17 cali
6x17 cali
model opon
Michelin Primacy Alpin A3
Yokohama W Drive
Dane fabryczne
0-100 km/h
8,9 s
8,7 s
prędkość maksymalna
190 km/h
195 km/h
zużycie paliwa: miasto/trasa/śr.
7,9/4,8/5,9 l/100 km
8,4/5,2/6,4 l/100 km
rodzaj paliwa
benzyna 95-okt.
benzyna 95-okt.
emisja dwutlenku węgla
136 g/km
147 g/km
norma emisji spalin
Euro 5
Euro 5
Masy
masa własna
1075 kg
1045 kg
dopuszczalna masa całkowita
1554 kg
1480 kg
ładowność
479 kg
435 kg
przyczepa z ham./bez
1150/570 kg
1000/400 kg
obciążenie dachu/haka
70/46 kg
b.d./60 kg
Pomiary testowe
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
8,9 s
Przyspieszenie 0-120 km/h
13,3 s
12,4 s
Elastyczność 60-100 km/h (IV bieg)
9,5 s
9,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (V/VI bieg)
14,4/– s
14,2/20,3 s
Mimo wielu prób DS3 nie osiągnął „setki” w 8,9 s. Swift jest bliżej obietnic producenta. W próbach elastyczności – remis.
Hamowanie
hamulce zimne (100-0 km/h)
37,0 m
36,7 m
hamulce rozgrz. (100-0 km/h)
37,8 m
36,4 m
Nawet na „zimówkach” oba świetnie hamują. DS3 traci po rozgrzaniu tarcz.
Głośność
w kabinie (na postoju)
44 dB
45 dB
na zewnątrz (przejazd)
72 dB
72 dB
w kabinie przy 100 km/h
68 dB
67 dB
w kabinie przy 130 km/h
74 dB
72 dB
Silnik Swifta jest głośniejszy, ale 6. bieg zmniejsza hałas przy wyższych prędkościach.
Zużycie paliwa
średnie w teście (l/100 km)
7,6
7,9
pojemność zbiornika paliwa (l)
50
42
zasięg (km)
658
538
Swift nie pali wiele więcej, ale z racji mniejszego baku dużo częściej trzeba go tankować.
Cena
70 700 zł
68 900 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas