Centralne sterowanie podwoziem

Współczesne pojazdy potrafią znacznie więcej niż tylko przewozić pasażerów z miejsca na miejsce. Samochody osobowe, ciężarówki i uniwersalne vany klasy SUV stają się odzwierciedleniem osobowości klientów i nierzadko pozwalają scharakteryzować i określić cechy swych właścicieli. Nabywcy szukają samochodów określonej marki, charakteru i wyglądu, zwracając jednocześnie szczególną uwagę na bezpieczeństwo i osiągi, ufając przy tym producentom samochodów, iż będą w stanie zróżnicować swe modele tak, jak tego życzą sobie klienci.

Cadlillac  DeVille / kliknij
Cadlillac DeVille / kliknijINTERIA.PL

Tradycyjnie pojazdy wyposażane są w układ kierowniczy, układ hamulcowy i układ zawieszenia, z których każdy działa niezależnie. Każdy z tych układów jest tak zaprojektowany i wyregulowany, aby uzyskać zakładane osiągi pojazdu i charakterystykę właściwą danej marce. W celu ogólnego zrównoważenia konstrukcji, niezbędne są kompromisy między osiągami i działaniem układów kierowniczego, hamulcowego i amortyzacji. Przyjęta przez Delphi Corporation strategia zunifikowanego sterowania podwoziem (Unified Chassis Control - UCC) ostatecznie odsuwa w przeszłość te tradycyjne założenia konstrukcyjne.

INTERIA.PL

System UCC łączy w jedno wiele elektronicznie sterowanych układów podwozia, dzięki czemu zwiększa bezpieczeństwo, podwyższa osiągi pojazdu i ułatwia kierowanie. System UCC oznacza wielki postęp w technologiach motoryzacyjnych, jako że tak inteligentnie integruje systemy podwozia, iż eliminuje wszelkie kompromisy konstrukcyjne, ułatwia regulację systemów podwozia i znakomicie poprawia ogólne osiągi i charakterystyki podwozia w porównaniu z tradycyjnie regulowanymi, niezależnie sterowanymi układami. Dzięki temu uzyskuje się wyższy poziom bezpieczeństwa, lepsze osiągi pojazdu, wyższy komfort jazdy i kierowania. Stosując technologie typu UCC producenci samochodów będą w stanie łatwiej i szybciej dostosowywać swe wyroby do wymagań klientów.

Systemy UCC Delphi znalazły swe pierwsze produkcyjne zastosowanie w modelach Cadillac Seville i DeVille na rok 2002. W samochodach tych zainstalowano opracowany przez Delphi system kontroli stabilności TraXXar (sterowane hamowanie) oraz system płynnej regulacji tłumienia zawieszenia w czasie rzeczywistym (Continuously Variable Real Time Damping - CVRTD), zwany także sterowanym zawieszeniem.

W przyszłości Delphi będzie oferować system UCC integrujący sterowane kierowanie tylnych kół (system kierowania czterema kołami QUADRASTEER) i system sterowania hamulcami (TraXXar).

Delphi opracowuje także inne przyszłe zastosowania koncepcji UCC, w których wykorzystane będą nowatorskie połączenia innych technologii podwoziowych, jak dynamiczna kontrola nadwozia (Dynamic Body Control), amortyzatory o zmiennych charakterystykach Magneride, elektrycznie wspomagane układy kierownicze E-STEER i ewentualnie systemy brake-by-wire oraz steer-by-wire.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas