BMW 4 Gran Coupe - kolejne w rodzinie
BMW poszerza gamę aut klasy średniej o kolejny model. Do serii 3 sedan, kombi i Gran Turismo oraz serii 4 coupe i kabriolet dołącza sportowo stylizowany sedan z cyfrą 4 i przydomkiem "Gran Coupe".
W ubiegłym roku modele z rodziny serii 3 znalazły rekordową liczbę 0,5 mln nabywców, o 23 proc. więcej niż przed rokiem. Do tego wzrostu przyczyniła się wprowadzona w czerwcu wersja Gran Turismo z nadwoziem typu liftback (około 25 tys. egzemplarzy sprzedanych do końca roku).
Teraz BMW wprowadza model, który wypełni lukę pomiędzy klasycznym sedanem serii 3 i wspomnianą, funkcjonalną odmianą GT. Zamiast "trójki" ma on jednak w nazwie "czwórkę", podkreślającą jego sportowy charakter, oraz przydomek "Gran Coupe", znany już z większej serii 6. Najbliższy konkurent - Audi A5 Sportback.
W ten sposób producent z Monachium ma najszerszą reprezentację aut w klasie średniej. Można się pogubić, ale najwyraźniej jest w tym sens - podobną rozbudowę swojej gamy planuje Mercedes, który pracuje już nad klasą C w wersji kabriolet i liftback (więcej informacji).
A czym różnią się poszczególne wersje serii 3 i 4?
Model (typ nadwozia) | Długość | Szerokość | Wysokość | Rozstaw osi | Poj. bagażnika |
3 sedan | 462,4 cm | 181,1 cm | 142,9 cm | 281 cm | 480 l |
3 kombi | 462,4 cm | 181,1 cm | 142,9 cm | 281 cm | 495-1500 l |
3 Gran Turismo | 482,4 cm | 182,8 cm | 150,8 cm | 292 cm | 520-1600 l |
4 coupe | 463,8 cm | 182,5 cm | 137,7 cm | 281 cm | 445 l |
4 kabriolet | 463,8 cm | 182,5 cm | 138,4 cm | 281 cm | 370 l |
4 Gran Coupe | 463,8 cm | 182,5 cm | 138,9 cm | 281 cm | 480-1300 l |
Jak widać, nowa seria 4 Gran Coupe ma tę samą długość i szerokość, co wariant Coupe. Oba modele dzielą stylizację przedniego i tylnego pasa oraz wystrój deski rozdzielczej. Gran Goupe ma jednak o 11,2 cm dłuższy dach, w dodatku poprowadzony o 1,2 cm wyżej, oraz o 35 l większy bagażnik (480 l) z możliwością powiększenia do 1300 l. Jego kabina ma układ 4+1, jak określa to BMW, co oznacza, że swobodnie mieści cztery osoby, a awaryjnie również piątą.
Gama silnikowa obejmuje agregaty znane już z "trójki" i "czwórki". Na razie obejmuje trzy turbodoładowane jednostki benzynowe (dwie R4 i jedną R6) oraz dwa turbodiesle R4:
- 420i Gran Coupe (benz. R4, 184 KM)
- 428i Gran Coupe (benz. R4, 245 KM; opcjonalnie z napędem na obie osie xDrive)
- 435i Gran Coupe (benz. R6, 306 KM)
- 418d Gran Coupe (diesel R4, 143 KM)
- 420d Gran Coupe (diesel R4, 184 KM; opcjonalnie z napędem na obie osie xDrive)
Wszystkie silniki współpracują standardowo z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi; 8-biegowe automaty dostępne są na życzenie. O niższe zużycie paliwa dba system start-stop, układ odzyskiwania energii, specjalny tryb jazdy ECO PRO oraz - w wersjach z przekładniami automatycznymi - funkcja żeglowania, polegająca na odłączeniu silnika od skrzyni, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu (działa w zakresie prędkości 50-160 km/h).
BMW serii 4 Gran Coupe będzie oferowane w czterech liniach wyposażenia (Modern, Sport, Luxury oraz M Sport), różniące się rozmiarem i wzorem obręczy oraz detalami karoserii. Za dopłatą BMW oferuje m.in. system multimedialny ConnectedDrive z dostępem do aplikacji internetowych, wyświetlacz typu head-up, asystent świateł drogowych, aktywny tempomat, w pełni LED-owe reflektory, a także sztywniejsze zawieszenie oraz wzmocnione hamulce M Sport.
BMW serii 4 Gran Coupe
BMW serii 4 Gran Coupe (2015)
msob